Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Utslett/Kviser i pannen i voksen alder

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i noen år (Er 31 nå) hatt utbrudd av kvise(lignende?) utslett i pannen. Det kommer og går litt. Det kan virke som det er litt bedre og mere sporadisk i løpet av sommeren. Noen som kansje kjenner igjen dette? Har brukt Tetralysal (tetracyklin) og dette hjalp veldig. I løpet av ca 1 uke på dette ble kvisene/utslettet helt borte, og i løpet av 2 hadde huden reparert seg helt og helbredet alt.

Legger ved bilde slik det ser ut i dag. Dette er noe som virkelig går utover selvbildet og har ført til at jeg er mye mindre sosial nå en før. Ser kansje ikke så voldsomt ut på bildet, men det føles voldsomt for meg som frem til for 3-4 år siden hadde perfekt hud.

Sliter også litt med kviser på rygg og nakke, men fra jeg var over tenårene frem til jeg var rundt 27-28 hadde jeg bare problem på ryggen og nakken, ikke i ansiktet.

Vedlagt: Bilde.

Anonymous poster hash: 3a456...16d

post-226106-0-65159900-1390389208_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være så enkelt som at du har byttet shampo/balsam eller annen såpe til bruk i eller i nærheten av ansiktet.

For meg har det funket ganske greit å først og fremst la være å vaske håret med annet enn vann hver gang jeg dusjer, men heller omtrent en gang i uka, eller ved behov. Ellers passer jeg på at minst mulig shampo/balsam renner ned i pannen. Varmt vann åpner porene i huden og lar såpe trenge inn, og shampo er faktisk ganske kraftige saker. I tillegg avslutter jeg hver dusj med kaldt vann rundt hodet og over skuldre, for å lukke porene igjen, og dette har nok hjulpet meg mest.

Klart ubehagelig å stige ut av dusjen kald og jævlig, men om det er det som må til, greit.

Og aldri vask med annet enn vann i ansiktet.

Grunnen til at det er bedre om sommeren er tilgangen på sol og D-vitaminer. De er viktige for huden, og motvirker kviser effektivt. Således kan kanskje solarium være noe å prøve for deg. Har en kamerat som sverger til det av nettopp den grunn.

Lenke til kommentar

Takk for svar, har gått til innkjøp av mild "natural" 0% parfyme shampoo, samt noe mild såpefri ansiktsvask basert hovedsaklig på kildevann. Skal prøve å skru ned temperaturen på dusjen, for å se om det hjelper. Har bestillt en time til privat dermatolog for å få det sett på, kansje de har noe som hjelper. Har forsøkt dermatolog 2 ganger før, men pga. evig ventetid på time har jeg vært i gode perioder hver gang jeg hadde timen så de kunne ikke se noe spesielt. Denne gangen tar jeg heller kostnaden for privat time :)

Anonymous poster hash: 3a456...16d
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...