Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sannsynlighetsregning

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp startet et nytt fag Statistikk og trenger litt hjelp til å komme igang. Sitter med en oppgave:

En bilfabrikk kjøper samme type elektroniske komponenter fra tre forskjellige leverandører, som vi gir de anonymiserte navnene L1, L2 og L3. Bilfabrikken får henholdsvis 20, 30 og 50% av leveransene fra de tre leverandørene, som lever komponenter av ulik kvalitet. Av kontrakts- og kapasitetshensyn kan bilfabrikken dessverre ikke kjøpe alt fra den beste leverandøren. De tre leverandørene har en feilprosent på henholdsvis 3, 2 og 1. Hvor sannsynlig er det at en elektronisk bilkomponent med kvalitetsfeil er levert av leverandør L2?

Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal gå fram på denne oppgaven

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg tolker det slikt:

Du får oppgitt at leverandør L2 står for 30% av elektriske komponenter, og at feilprosenten for de 30% er 2.

P(kvalitetsfeil levert av L2) = (0,3 * 0,02)

P(kvalitetsfeil levert av L2) = 0,006

Sannsynligheten for at en elektronisk bilkomponent med kvalitetsfeil levert av L2 er 0,6 %.

Lenke til kommentar

Min tolkning, slik formuleringen er i siste setning av oppgaveteksten: Allerede gitt at en komponent har kvalitetsfeil, hvor sannsynlig er det da at den kom fra L2?

Vi kjøper totalt 1000 komponenter (så får vi heltall, som er enklere å forholde seg til). Totalfordelingen blir da slik:

200 fra L1

300 fra L2

500 fra L3

Hvor mange av disse har kvalitetsfeil?

3 % av 200 er 6

2 % av 300 er 6

1 % av 500 er 5

6 av 17 komponenter med feil kommer fra L2. Det gir sannsynlighet på omtrent 35,3 %.

Litt mer i henhold til det jeg antar er pensum her:

A = komponenten har kvalitetsfeil

B = komponenten kommer fra L2

chart?cht=tx&chl=P(B | A) = 0,3529

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...