Gå til innhold

Frikort og forskuddstrekk?

piccolo

Anbefalte innlegg

Hei! I desember bestilte jeg meg frikort siden jeg studerer. Dette gikk greit, men siden min arbeidsgivere er så ubrukelige har de ikke klart å hente ut frikortet og det ble i stede trukket 35% skatt!

Jeg har snakket med dem og forklart at jeg trenger pengene sårt så det hadde vært greit om de ordnet opp i det. Det skulle de prøve å gjøre.

Nå har jeg fått dette spørsmålet på mail:

"Korrigering av skatt avhenger også av når frikortet er skrevet ut.

Viss forskuddstrekk for januar er med i beregningen av fribeløpet så kan vi ikke korrigere.

Er det mulig å sjekke når frikortet er skrevet ut?

Kan du finne ut når frikortet er skrevet ut?"

Hvilket forskuddstrekk er det snakk om, og det bør de vel finne ut av selv? Alt er jo elektronisk nå så jeg får ikke noe kort fysisk i posten lenger. Frikortet har blitt "skrevet ut" er jo det samme som da jeg fikk det godkjent av skattetaten og det kunne hentes av arbeidsgiver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et frikort er en (betinget) erklæring fra skattemyndighetene om at en arbeidsgiver ikke trenger å trekke skatt fordi personen sannsynligvis ikke vil måtte betale skatt. Hvis skattemyndighetene har tatt med det allerede trukkede beløpet for januar i denne vurderingen vil forutsetningen for utstedelse av frikort svikte hvis du får skattebeløpet tilbakebetalt.

Arbeidsgiver har ikke innsyn i forutsetningene for utskrivningen av frikortet, så de vet ikke hva du har fortalt skattemyndighetene. Den elektroniske løsningen Altinn har for overføring av skattekort forteller ikke arbeidsgiver hvilken dato skattekortet er utstedt, såvidt jeg vet.

En utskrift av skattetrekksmeldingen fra Altinn vil tjene som dokumentasjon på når frikortet er utstedt - skattetrekksmeldingen er utstedt samme dag.

Lenke til kommentar

Skattettaten har vel ikke innsyn i hva jeg tente for januar FØR det ble trukket skatt? Når jeg søkte så ble det ikke nevnt noe om at de skulle ta januarlønnen i betraktning.

Står ikke noe på altinn.no. Eller tar jeg feil? Er så rotete desse sidene deres :confused:

Lenke til kommentar

Hei! I desember bestilte jeg meg frikort siden jeg studerer. Dette gikk greit, men siden min arbeidsgivere er så ubrukelige har de ikke klart å hente ut frikortet og det ble i stede trukket 35% skatt!

Jeg har snakket med dem og forklart at jeg trenger pengene sårt så det hadde vært greit om de ordnet opp i det. Det skulle de prøve å gjøre.

Nå har jeg fått dette spørsmålet på mail:

"Korrigering av skatt avhenger også av når frikortet er skrevet ut.

Viss forskuddstrekk for januar er med i beregningen av fribeløpet så kan vi ikke korrigere.

Er det mulig å sjekke når frikortet er skrevet ut?

Kan du finne ut når frikortet er skrevet ut?"

Hvilket forskuddstrekk er det snakk om, og det bør de vel finne ut av selv? Alt er jo elektronisk nå så jeg får ikke noe kort fysisk i posten lenger. Frikortet har blitt "skrevet ut" er jo det samme som da jeg fikk det godkjent av skattetaten og det kunne hentes av arbeidsgiver?

De var jo snille som ikke trakk 50% som loven sier -

Lenke til kommentar

Nei, her har de nok lagt skattekortet i Altinn til grunn. Er det ikke slik med den nye ordningen at alle vil automatisk få generert et "forslag" til skattekort og at dermed ingen vil bli trukket 50% ?

Nei. Den eneste endringen er at det fysiske skattekortet ikke blir sendt ut - du må fortsatt be om skattekort (og gi skattemyndighetene opplysninger om forventet inntekt mv).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...