aramaziz Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Hei jeg trenger hjelp til å lage en Swot analyse håper at noen her kan hjelpe meg med denne oppgaven. Her har du hele oppgaven : Du er ansatt som markedskonsulent i selskapet Emilio Design AS. Selskapet skal lansere en ny italiensk kleskolleksjon på det norske markedet. Klesmerket er Donna Bella. Merket retter seg mot voksne damer. Donna Bella et ganske stort italiensk klesmerke, men ikke kjent på det norske markedet. Klærne er topper/bluser og bukser i friske og spennende farger som blir produsert i Italia og sendt direkte til hovedkontoret til Emilio Design på Billingstad rett utenfor Oslo. Ditt første oppdrag var å gjøre en liten situasjonsanalyse, og sammendraget fra deg var som følger: Ledelsen i Emilio Design AS har lang erfaring fra bransjen Firmaet har solid økonomi i den forstand at bedriften går med overskudd og har penger i banken, men naturlig nok ikke nok kapital til å ta opp kampen mot de store kjedene. Tilbakemeldinger fra forbrukere som kjenner merket fra utlandet, er meget bra. Men kun 12 % av de spurte kvinnene som tilhører målgruppen, kjente merket Donna Bella. Det finnes ingen flaskehals i produksjonen, og den italienske produsenten av blusene kan levere så mange produkter Emilio Design AS ønsker Emilio Design er ikke store på markedet og kan ikke tilby alle typer klesplagg. Emilio Design har ikke tidligere solgt klær til voksne kvinner, bare unge jenter 16- 24 år Emilio Design har anerkjente og dyktige markedsførere Produktene er blant de dyreste i sitt segment, men kvalitet og design er bra Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 (endret) Bare noen ting som jeg merker meg, du får ta det til videre analyse selv: Interne forhold: Styrker: Ingen flaskehals i produksjon o.l. er en åpenbar styrke, legger godt til rette for Just inn time prinsipper o.l, noe som igjen gjør at man slipper å binde så veldig mye kapital i bygninger o.l. Det at de er dyktige markedsførere er helt klart en styrke. Svakheter: Størrelsen og bredden av produkter de tilbyr vil jeg klassifisere som en svakhet. Dog er dette noe som kanskje kan vris om til en mulighet med tanke på pris, kvalitet o.l.Både og: Den solide økonomien er åpenbart positivt, men det er en svakhet at de ikke har nok kapital til å kunne konkurrere med de større butikkene. Lang bransjeerfaring hos ledelsen er åpenbart positivt, såfremt man ikke her snakker om en ledere som har gått i vinnerfellen og at den lange bransjeerfaringen kan være et hinder for nytekning. Eksterne forhold: Muligheter: Vi er inne i en tid hvor veldig mange synes mote er viktig, klær er også generelt et produkt som det alltid er behov for. Har lite kunnskap om moteklær for voksne damer, men det er jo fult mulig dette er et marked med flere åpninger. Trusler Eksisterende informasjon trenger ikke nødvendigvis å stemme med virkeligheten. Jeg stiller spørsmålstegn med det faktum at kun 12 % av alle som ble spurt om deres mening om produktet var en del av målgruppen. 12 % er jo ikke akkurat nok respondenter til å kunne lage et generaliserende bilde. Jeg stiller meg også litt skeptisk til det faktum at de prøver ut sitt første nye produkt på et ukjent marked, det kan gå dårlig, eller veldig bra. Den evige truslen er jo konkurrentene, evt hvor fort de kan kopiere suksessen skulle det bli noen. Ikke noe særlig dyptgående dette, bare noen små tanker. Endret 22. januar 2014 av Perrern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå