Gå til innhold

God lavkarbo lunsj til jobben?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pass i alle fall på å ikke spise for mye protein som fort blir skadelig, noe mange fort gjør på lavkarbo. Sats heller på fett som en god og ren energikilde (forbrenningen av rent fett skaper minst "eksos" i kroppen) og spis mye grønnsaker. En kylling-salat med egg og en feit og god dressing av gode oljer og evt. krydder du liker kan være et bra mat. Kan varieres med fiskesalat med f.eks laks, sei eller torsk.

Youghurt naturell med f.eks blåbær eller skogsbærblanding er en god proteinkilde uten mye sukker.

Ellers har du jo ulike nøtter og frø som er gode fettkilder. F.eks valnøtter, mandler, macadamia, cashew etc.

Lenke til kommentar

Pass i alle fall på å ikke spise for mye protein som fort blir skadelig, noe mange fort gjør på lavkarbo. Sats heller på fett som en god og ren energikilde (forbrenningen av rent fett skaper minst "eksos" i kroppen) og spis mye grønnsaker.

Ehm?

Sjekk det opp selv hvis du ikke tror meg.

Mye protein som fort blir alt for mye ved lavkarbo er en belastning for kroppen og fett forbrenner renere i kroppen enn karbohydrater og protein.

Lenke til kommentar

Pass i alle fall på å ikke spise for mye protein som fort blir skadelig, noe mange fort gjør på lavkarbo. Sats heller på fett som en god og ren energikilde (forbrenningen av rent fett skaper minst "eksos" i kroppen) og spis mye grønnsaker.

Ehm?

Sjekk det opp selv hvis du ikke tror meg.

Det er personen som framlegger påstandene som skal dokumentere det. Å sende Herr Brun ut på en skattejakt uten kart er feil. Det må være veldig behagelig å stadig legge ut påstander uten belegg for å referere til noe, Vidor? Dette vanskeliggjør en videre diskusjon.

Det stemmer ikke at personer som spiser forskjellige varianter av et lavkarbo-kosthold har et høyere proteininntak, faktisk så ligger de fleste innenfor de nordiske retningslinjene (10-20E%). Noen selvsagt vil ligge utenfor gjennomsnittet. Det er egentlig bodybuildere som har et overdrevent inntak av proteiner.

Mye protein som fort blir alt for mye ved lavkarbo er en belastning for kroppen og fett forbrenner renere i kroppen enn karbohydrater og protein.

Fra et humant biokjemisk standpunkt så gir dette svært lite mening. Hva betyr "fett forbrenner renere" i motsetning til de to andre makronæringstoffene? Vi har aminosyrer som utelukkende er ketogene som f.eks leucin og glukogene som f.eks alanin. Glukogene AS metaboliseres til pyruvat i Krebs-syklus mens de ketogene på sin side metaboliseres til acetyl-CoA. Ammoniakk selvsagt, skiller vi ut via UREA.

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting er "mange gjør dette på lavkarbo", om det stemmer eller ikke er ikke så farlig. Poenget er den egentlige bakgrunnen for advarselen, nemlig at det skal være skadelig. Det jeg lurer på er rett og slett: Hvorfor er høyt proteininntak skadelig? Jeg har en proteinandel på ca. 40% av kcal-inntaket, og hvis det er slik at det er skadelig så må jeg nesten slutte med det, men jeg var ikke klar over at det var farlig. Så jeg hadde satt veldig stor pris på om Vidor kunne forklare meg hvorfor dette er farlig. Hva er skaden? Hva vil det si at fett "forbrenner renere"?

Lenke til kommentar

Enkelte aminosyrer er mer potente til å gi en nervotoksisk effekt som f.eks histidin og metionin da de lettere kan krysse blod-hjerne-barrieren. Det skal da ekstremt mye til for at dette skal skje. VKM hadde en risikovurdering av dette i 2011 og som dem selv påpeker; selve grunnlaget er ekstremt lite, dessverre. :http://www.vkm.no/eway/default.aspx?pid=277&trg=Content_6498&Main_6177=6498:0:31,2369&Content_6498=6187:1855309::0:6569:1:::0:0

Når det kommer til personer som har diabetes og andre underliggende sykdommer som kan påvirke utskillelsen råder vi til å holde seg innenfor anbefalingene. Dette er et føre-var-prinsipp da vi er usikre på negative effekter av et høyere proteininntak hos denne undergruppen. 40E% er rimelig heftig synes jeg og egentlig unødvendig, men her går jeg ut ifra at bakgrunnen for dette gir en høyere metthet.

En bekjent av meg og siste års masterstudent i klinisk ernæring Vegard, skrev nylig om protein, kalorirestriksjon og forebygging av kreft der hvor høyt inntak av proteiner kan ha en negativ effekt ; http://www.bramat.no/kosthold/livsstil/1161-spis-mindre-og-reduser-risikoen-for-kreft

Lenke til kommentar

Farlig med for mye protein? Lol neh, jeg kjører på med hvit/rødt kjøtt, fisk og grønnsaker. Funket flott sist jeg gjorde det, som er en god stund siden.

Ja, det er selvsagt farlig med for mye protein. Spørsmålet er som vanlig mengde. Toxitet handler om dose/respons. En klassisk eksempel er at for mye vann i løpet av en kort tid kan føre til nyresvikt. Spørsmålet er om det er realistisk for "mannen i gata" å innta dette bevist eller ubevist. (Mest sannsynlig førstnevnte. :) )

Lenke til kommentar

Det er personen som framlegger påstandene som skal dokumentere det. Å sende Herr Brun ut på en skattejakt uten kart er feil. Det må være veldig behagelig å stadig legge ut påstander uten belegg for å referere til noe, Vidor? Dette vanskeliggjør en videre diskusjon.

Dette er referering til ting jeg har studert for kanskje 3-4 år siden. Det kan like greit være en utgave av Human Nutrition and Dietetics som det er noe på PubMed eller forskning på LCHF. Jeg har ikke til hensikt å grave meg igjennom alt det når han kan gjøre noen kjappe google-søk hvis han er interessert. Synes du "Ehm?" bevitner en sterk interesse for å sjekke videre ?

Det stemmer ikke at personer som spiser forskjellige varianter av et lavkarbo-kosthold har et høyere proteininntak, faktisk så ligger de fleste innenfor de nordiske retningslinjene (10-20E%). Noen selvsagt vil ligge utenfor gjennomsnittet. Det er egentlig bodybuildere som har et overdrevent inntak av proteiner.

Det var mye kritikk rundt f.eks Atkins som jeg synes virket berettiget. F.eks nitrogen-metabolismen som jeg satte meg inn i, samt stort enzymatisk forbruk rundt fordøyesen som går ut over de systemiske enzymene. Du har ingen problemer på generelt grunnlag med å anbefale Atkins/lavkarbo til generelt friske "A4"-mennesker basert på pensum for ernæringsfysologer ?

En annen ting er jo at forskning med god oppfølging og måling viser at de fleste på spesialdietter jukser og spiser seg nærmere et mer balansert kosthold over tid noe som nok forteller at en del forskning ser bedre/verre ut enn den egentlig er hvis ikke dette er justert for.

Fra et humant biokjemisk standpunkt så gir dette svært lite mening. Hva betyr "fett forbrenner renere" i motsetning til de to andre makronæringstoffene? Vi har aminosyrer som utelukkende er ketogene som f.eks leucin og glukogene som f.eks alanin. Glukogene AS metaboliseres til pyruvat i Krebs-syklus mens de ketogene på sin side metaboliseres til acetyl-CoA. Ammoniakk selvsagt, skiller vi ut via UREA.

Hvis jeg ikke husker feil var det en helhetlig vurdering av metabolsk skade og mengde metabolsk avfall.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Farlig med for mye protein? Lol neh, jeg kjører på med hvit/rødt kjøtt, fisk og grønnsaker. Funket flott sist jeg gjorde det, som er en god stund siden.

Ja, det er selvsagt farlig med for mye protein. Spørsmålet er som vanlig mengde. Toxitet handler om dose/respons. En klassisk eksempel er at for mye vann i løpet av en kort tid kan føre til nyresvikt. Spørsmålet er om det er realistisk for "mannen i gata" å innta dette bevist eller ubevist. (Mest sannsynlig førstnevnte. :) )

Ja nå har ikke jeg tengt å drikke 40liter vann eller spise 10kg proteintilskudd om dagen da. Er jo en fare å bli nedkjørt når jeg er på vei til trening og. Kan vell nesten ikke kutte ut trening fordi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...