Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Både ja og nei - jeg er ikke "klarsynt" nok til å klare å se hva debattene mellom dere to egentlig dreier seg om. IHS har ikke sagt noe spesielt til meg angående dette, så jeg har bare brukt egne evner Vel, jeg og IHS har vært igjennom dette over flere runder i lengre tid. Sånn oppfatter ikke jeg det han sier Det får du ta med IHS. Han har flere ganger klargjort at nattverden ikke er symbolsk, men at man fysisk og oppriktig drikker Jesus blod og spiser hans legeme. Altså, ikke symbolsk, men han tror at vinen er omgjort reelt til blod og kjeksen er reelt omgjort til Jesu legeme. Dette er en katolsk greie og kalles realpresensen. Hva dette smilefjeset til IHS som han legger inn til deg over her skal bety vet bare han, Så er jo spørsmålet hvor diffust og uhåndterlig dette skal gjøre i diskusjons-øyemed. IHS er jo kjent for å alltid "sitte med fasiten" på kristendommen og kan dermed legge frem, amt forme, de sannheter han selv ønsker. Det er han også kjent for å drive på med. Jo vi ser Jesus gjennom den kristnes handlinger, men da i symbolsk betydning (da snakker jeg som en kristen ville gjort, tror jeg da) - og jeg som Buddhist ser at de gjør det samme som det jeg gjør når jeg bukker tre ganger for Buddha statuen - jeg "ser" det jeg er forent med. Igjen, du får ta dette med IHS. Det er ikke jeg som påstår at realpresensen er reel. Jeg leste litt om realpresensen på wiki, og jeg tror jeg skjønner konseptet, og kunne nevnt flere sånne likedanne konsept fra buddhismen. Og selv de lærde innenfor kristendommen er jo ikke enig om dette konseptet, men hvis det gavner de som bruker det, ser jeg bare positivt på saken. Det handler vel om enkeltmennesker og om hvordan de beholder og forsterker sin egen praksis. I hvert fall er det sånn vi buddhister bruker våre "verktøy". Og ett smilefjes tar jeg som det det er, nemlig ett tegn på at man er i godt humør. Ja du har ofte sagt det, og den eneste måten jeg vet om å stoppe sånn, er å ikke bry seg om det som irriterer en selv. Dårlig løsning for "alle" - men en brukbar for deg selv kanskje .. Da må man kutte ut å diskutere, rett og slett. Kanskje ikke helt det man er ute etter på diskusjon.no. Du må gjerne legge ansvaret/løsningen på meg fremfor IHS, men jeg er lei av at slik trolling pågår. Der er jeg ikke alene lenger, heldigvis. Nei, man behøver vel ikke kutte ut all diskusjon, bare kutte ned på det som ikke virker. Men når det er sagt, så ser jeg at "TWFA" har opprettet en tilbakemeldingstråd til moderator, som jeg tror kanskje kan ha noe for seg. Her er linken, og må si jeg liker trådtittelen spesielt godt (henger sammen med teksten i selve låten av Erik Bye) Jeg vil ikke legge ansvaret andre steder enn på meg selv, og alle de andre som liker å snakke om livssyn og religion her på diskusjon Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Nei, det er ca. to milliarder ekte kristne og noen hundre millioner falske kristne i verden RWS Og hvor kommer dette regnestykket fra, om ikke fra din egen fantasi? Wikipedia "As of the early 21st century, Christianity has around 2.3 billion adherents, out of about 7 billion people. The faith represents one-third of the world's population and is the largest religion in the world" Og du tror på alt som står på Wikipedia? Nei, men akkurat dette tallet finner du flere steder, Knut er antallet et problem ? Det tallet kan skrives på flere steder uten å stemme. Forsåvit driter jeg i hvor mange ekte/uekte kristne det finnes. Bare de ikke prøver å omvende MEG. Da kommer de til kort. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Det tallet kan skrives på flere steder uten å stemme. Forsåvit driter jeg i hvor mange ekte/uekte kristne det finnes. Bare de ikke prøver å omvende MEG. Da kommer de til kort. Men litt interessert er du, ellers så hadde du ikke diskutert Lenke til kommentar
IHS Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 ...Det får du ta med IHS. Han har flere ganger klargjort at nattverden ikke er symbolsk, men at man fysisk og oppriktig drikker Jesus blod og spiser hans legeme. Altså, ikke symbolsk, men han tror at vinen er omgjort reelt til blod og kjeksen er reelt omgjort til Jesu legeme. Dette er en katolsk greie og kalles realpresensen... Ortodoks og katolsk, LiamH mao. kristne flest Wikipedia "Orthodox and Catholics believe that in the Eucharist the bread and wine are objectively changed and become in a real sense the Body and Blood of Christ; and that after consecration they are no longer bread and wine: the consecrated elements retain the appearance and attributes of bread and wine but really are the body and blood of Christ. They speak of the bread and wine "becoming" the body and blood of Christ, while Protestant traditions speak of the bread and wine "being" the body and blood of Christ." Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Det tallet kan skrives på flere steder uten å stemme. Forsåvit driter jeg i hvor mange ekte/uekte kristne det finnes. Bare de ikke prøver å omvende MEG. Da kommer de til kort. Men litt interessert er du, ellers så hadde du ikke diskutert Det jeg liker her, er at jeg får meg en god latter. Og latter forlenger jo livet. Så titter jeg inn hit innimellom, vil jeg leve lenge. 1 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Jeg leste litt om realpresensen på wiki, og jeg tror jeg skjønner konseptet, og kunne nevnt flere sånne likedanne konsept fra buddhismen. Og selv de lærde innenfor kristendommen er jo ikke enig om dette konseptet, men hvis det gavner de som bruker det, ser jeg bare positivt på saken. Det handler vel om enkeltmennesker og om hvordan de beholder og forsterker sin egen praksis. I hvert fall er det sånn vi buddhister bruker våre "verktøy". Og ett smilefjes tar jeg som det det er, nemlig ett tegn på at man er i godt humør. Du må se dette i kontekst med debatten jeg har, og har hatt, med IHS. Han påstår også, til informasjon, at dette er noe alle "ekte kristne" tror på. Jeg har prøvd å si noe om at ikke alle tar dette bokstavelig, men han sitter som vanlig med sannheten eller tar fra folk retten til å være "ekte kristen" hvis de ikke gjør som han. Jeg håper i alle fall at du nå har fått forståelse for hva som diskuteres og hvorfor. I forhold til IHS og bruken av den smiley'en (), så er det som oftest hans måte å fremvise at han tror han har et godt poeng eller har fått medhold på noe. Nei, man behøver vel ikke kutte ut all diskusjon, bare kutte ned på det som ikke virker. Men når det er sagt, så ser jeg at "TWFA" har opprettet en tilbakemeldingstråd til moderator, som jeg tror kanskje kan ha noe for seg. Her er linken, og må si jeg liker trådtittelen spesielt godt (henger sammen med teksten i selve låten av Erik Bye) Det skjer ting på forumet for tiden når det kommer til akkurat dette, så jeg tar det med knusende ro. Jeg håper faktisk IHS fortsetter i akkurat samme løype som før. Ortodoks og katolsk, LiamH mao. kristne flest Jada, IHS. Jeg vet at det også er en ortodoks greie. Nå snakket vi dog om deg, så derfor var ikke den ortodokse retningen så relevant i den sammenhengen. Nå er det likevel slik at ikke alle katolikker og ortodokse, som nevnt før, faktisk tar nattverden så bokstavelig som du gjør. Forstå at det å oppriktig tro på realpresensen er like fundamentalistisk og ekstremt som å tro at jorda er 5-6000 år gammel. Fundamentalister utgjør sjelden flertallet. Det trenger du likevel ikke ta videre med meg. Du får heller suspendere "ekte kristen"-tittelen til de som ikke gjør/tror som deg. Endret 24. januar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
IHS Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Ortodoks og katolsk, LiamH mao. kristne flest ...Nå er det likevel slik at ikke alle katolikker og ortodokse, som nevnt før, faktisk tar nattverden så bokstavelig som du gjør. Forstå at det å oppriktig tro på realpresensen er like fundamentalistisk og ekstremt som å tro at jorda er 5-6000 år gammel. Fundamentalister utgjør sjelden flertallet... Leste du hva som står i wikipedia ? eller er dette en del av virkeligheten du filtrerer bort ? BTW: hvorfor er akkurat dette så problematisk for deg ? du reagerer som om du er i en av alle disse sektene som ikke tror han stod opp i kjøtt og blod, men som en ånd. Wikipedia "Orthodox and Catholics believe that in the Eucharist the bread and wine are objectively changed and become in a real sense the Body and Blood of Christ; and that after consecration they are no longer bread and wine: the consecrated elements retain the appearance and attributes of bread and wine but really are the body and blood of Christ. They speak of the bread and wine "becoming" the body and blood of Christ, while Protestant traditions speak of the bread and wine "being" the body and blood of Christ." Endret 24. januar 2014 av IHS Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Ortodoks og katolsk, LiamH mao. kristne flest ...Nå er det likevel slik at ikke alle katolikker og ortodokse, som nevnt før, faktisk tar nattverden så bokstavelig som du gjør. Forstå at det å oppriktig tro på realpresensen er like fundamentalistisk og ekstremt som å tro at jorda er 5-6000 år gammel. Fundamentalister utgjør sjelden flertallet... Leste du hva som står i wikipedia ? Ja, jeg har lest doktrinene til troen din. Jeg snakker derimot om praktiseringen og undersøkelser gjort rundt denne. Endret 24. januar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
IHS Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Ja, jeg har lest doktrinene til troen din. Jeg snakker derimot om praktiseringen og undersøkelser gjort rundt denne. Dine undersøkelser ? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Ja, jeg har lest doktrinene til troen din. Jeg snakker derimot om praktiseringen og undersøkelser gjort rundt denne. Dine undersøkelser ? Nei, jeg bryr meg ikke nok om dette til å gidde det og ikke er jeg kvalifisert til det heller. Det å være fanatisk besatt av dette religiøse materialet er uansett din byrde, ikke min. Det er likevel gjort undersøkelser på dette av ulike instanser. Søk det opp via google. Vi har vært igjennom dette før, men siden du helt klart er her for å primært forkynne, fremfor å diskutere, så tar du til deg svært lite av det du får presentert fra andre. Man må da, som det står i din signatur, gjenta det som allerede er sagt siden du ikke hørte etter første gang. BTW: hvorfor er akkurat dette så problematisk for deg ? du reagerer som om du er i en av alle disse sektene som ikke tror han stod opp i kjøtt og blod, men som en ånd. Sekt? Jeg er ateist. Visste du ikke det? Hvis ja, så vet du også at min tro på Jesus som gudesønn eller Gud selv er fraværende. Altså, er hele grunnlaget for å tro noe om dette borte. Det som er problematisk i diskusjons-øyemed er at du argumenter ut fra at du spiser kjeks og vin som du genuint tror/påstår er blod og kropps-legeme til en gud. Du får altså servert vin og kjeks, men er likevel overbevist om at dette faktisk heller er reelt blod og kroppsdeler til en gud som døde for over 2000 år siden. Smak litt på den setningen, er du snill. Kanskje du da forstår hvorfor dette er problematisk for meg. Det er mange logiske brister i den setningen og for meg, som din debatt-motstander, faller dermed hele grunnlaget for en god og vettug debatt bort. Endret 24. januar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
IHS Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Ja, jeg har lest doktrinene til troen din. Jeg snakker derimot om praktiseringen og undersøkelser gjort rundt denne. Dine undersøkelser ? Nei, jeg bryr meg ikke nok om dette til å gidde det og ikke er jeg kvalifisert til det heller. .. Ja det er sant Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Ja, jeg har lest doktrinene til troen din. Jeg snakker derimot om praktiseringen og undersøkelser gjort rundt denne. Dine undersøkelser ? Nei, jeg bryr meg ikke nok om dette til å gidde det og ikke er jeg kvalifisert til det heller. .. Ja det er sant Stemmer det, og det er heller ikke du, så slutt å prate på vegne av et millioner/milliarder antall mennesker om og om igjen. Forhold deg til troverdige og realistiske tall/undersøkelser. Slike vil bl.a. fortelle deg at det overhodet ikke er alle katolikker og ortodokse som tror på realpresensen, så langt der i fra. Endret 24. januar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
IHS Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Ja, jeg har lest doktrinene til troen din. Jeg snakker derimot om praktiseringen og undersøkelser gjort rundt denne. Dine undersøkelser ? Nei, jeg bryr meg ikke nok om dette til å gidde det og ikke er jeg kvalifisert til det heller. .. Ja det er sant Stemmer det, og det er heller ikke du, så slutt å prate på vegne av et millioner/milliarder antall mennesker om og om igjen. Forhold deg til troverdige og realistiske tall/undersøkelser. Slike vil bl.a. fortelle deg at det overhodet ikke er alle katolikker og ortodokse som tror på realpresensen, så langt der i fra. Kristne flest tror på dette, LiamH Wikipedia "Eastern Orthodox, Oriental Orthodox, and Roman Catholics, who together constitute the majority of Christians, hold that the consecrated elements in a valid celebration of the Eucharist indeed become the body and blood of Christ. This belief is held also by some Reform and Protestant Christian churches, Lutherans and Anglicans, though they generally deny transubstantiation." Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Kristne flest tror på dette, LiamH Wikipedia "Eastern Orthodox, Oriental Orthodox, and Roman Catholics, who together constitute the majority of Christians, hold that the consecrated elements in a valid celebration of the Eucharist indeed become the body and blood of Christ. This belief is held also by some Reform and Protestant Christian churches, Lutherans and Anglicans, though they generally deny transubstantiation." Sirkel-argumentasjon nok en gang, IHS. Det å gjenta noe om og om igjen gjør det ikke til en sannhet. Det du her viser atter en gang er doktrinene til religionen din og dens kirker. Vi snakker derimot om praksisen, som er noe helt annet. Hvorfor starter du på nytt igjen fremfor å følge debattens utvikling? Endret 24. januar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
IHS Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Kristne flest tror på dette, LiamH Wikipedia "Eastern Orthodox, Oriental Orthodox, and Roman Catholics, who together constitute the majority of Christians, hold that the consecrated elements in a valid celebration of the Eucharist indeed become the body and blood of Christ. This belief is held also by some Reform and Protestant Christian churches, Lutherans and Anglicans, though they generally deny transubstantiation." Sirkel-argumentasjon nok en gang, IHS. Det å gjenta noe om og om igjen gjør det ikke til en sannhet. Det du her viser atter en gang er doktrinene til religionen din og dens kirker. Vi snakker derimot om praksisen, som er noe helt annet. Nei, i praksis tror alle kristne dette LiamH mens du i likhet med en rekke sekter ikke gjør det. Hvorfor er det fysiske mennesket Jesus Kristus et problem ? er det fordi dette knesetter den naturlige (kroppslige) død ? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 At du ikke blir kasta på hue og ræva ut herifra IHS er et mysterie. 2 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Nei, i praksis tror alle kristne dette LiamH mens du i likhet med en rekke sekter ikke gjør det. Hvorfor er det fysiske mennesket Jesus Kristus et problem ? er det fordi dette knesetter den naturlige (kroppslige) død ? Du gjentar bare deg selv nok en gang. Du har allerede fått svar på dette. At du ikke blir kasta på hue og ræva ut herifra, IHS, er et mysterie. Du aner ikke hvor mange ganger jeg både har tenkt tanken selv og sett andre si det samme. Endret 24. januar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 For å si det mildt....det må være et helvete å være kristen. 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 For å si det mildt....det må være et helvete å være kristen. Nei, det er himmelsk Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 For å si det mildt....det må være et helvete å være kristen. Som et fengsel virker det som. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå