Sander18 Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Jeg fant et tema om kjønnsforskjeller mellom menn og kvinner. Hva syns dere om kvinnediskriminering i Islam? menns sitt syn og holdninger på kvinner i Islam? bør ikke kvinners stilling behandles akkurat som menn og ha lik likestilling? bør virkelig religion være en hindring? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Kvinnediskriminering er feil uavhengig av hva som helst. 1 Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Ulik likestilling kan bli litt vanskelig. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 (endret) Jeg fant et tema om kjønnsforskjeller mellom menn og kvinner. Hva syns dere om kvinnediskriminering i Islam? menns sitt syn og holdninger på kvinner i Islam? bør ikke kvinners stilling behandles akkurat som menn og ha lik likestilling? bør virkelig religion være en hindring? Likestilling er i utgangspunktet en politisk problemstilling. Problemet med alt for mange land, spesielt innen islam, er at religion og politikk går hånd i hånd. Man får da en fordeling og et regelverk i slike samfunn som ikke henger på greip, og som er bygger på hva stormannsgale eller psykotiske menn fra steinalderen forkynte og ble trodd på. Endret 22. januar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Syntes ikke noe om kjønns diskriminering i det hele tatt... For det eneste punktet kvinner ligger etter mannen er i styrke og det er det... Religioner som bedriver kjønns diskriminering er laget av menn som både var redde for kvinner og, antagelig, ikke klarte å hanskes med kvinner. Som den loven i afganistan, som gir gifte menn lovpålagt rett til sex med kvinnen de er gift med... Dette sier meg egentlig hvor elendig elskere disse mennene faktisk må være når de trenger en slik lov for å få sex, men isteden for å gjøre noe med det selv henviser de til en lov slik at de kan fortsette å pumpe i vei uten tanke på hvordan kvinnen har det... Åssen får de den opp på det grunnlaget lurer jeg på...? Hvis man ikke hadde religion å henge denne diskrimineringen på, ville vi da ha diskriminert kvinenr? På hvilket grunnlag foreksempel? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Syntes ikke noe om kjønns diskriminering i det hele tatt... For det eneste punktet kvinner ligger etter mannen er i styrke og det er det... Ikke helt. Kvinner ligger også etter menn i tankesporter og ting som krever teknisk utførelse. Ta sporter som biljard, snooker, dart, sjakk og bridge. De kvinnlige utøverne på toppnivå er rett og slett dårlige enn de mannlige. Om det kommer av at det er flere mannlige utøvere og at det fører til at flere menn når toppnivå, eller om det kommer av at kvinner har et lavere toppnivå er litt vanskelig å si. Når det er sagt, så er ikke dette noen grunn til å diskriminere kvinner på noe som helst vis. I mine øyne er religion roten til alt vondt, nettopp fordi religion i så stor grad, over så store deler av verden brukes til å undertrykke enkeltgrupper i samfunnet. Ikke bare kvinner, men homofile, mennesker med psykiske og fysiske handicap, de som tror på noe annet enn den eneste riktige religionen osv. Dette er ikke bare et problem innenfor islam, men også innenfor kristendom. Det står jo klart og tydelig i Bibelen at man har lov til å holde slaver, at man kan slå slavene sine med en kjepp, at kvinnfolk skal holde kjeft i forsamlinger, at kvinner som blir voldtatt skal steines om voldtekten skjedde i en by osv. Man trenger ikke være muslim, for å bruke religionen til undertrykkelse - kristne klarer dette helt fint de også, og jeg synes undertrykkelse av medmennesker er en uting, enten det er kristne, muslimer eller ateister som bedriver undertrykkelsen. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Sant det nikka... Jeg vet jo det, men tenkte bare ikke på det... Det er en grunn til at menn gennerelt er bedre til å rygge med henger foreksempel.... Men kvinner har faktisk en del de er bedre enn oss på de også, uten at det trengs å listes opp her Undertrykkelse er en uting ja... Antagelig fordi vi ikke har det så mye i vår kultur... Lenke til kommentar
Wuzhou Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 (endret) Sant det nikka... Jeg vet jo det, men tenkte bare ikke på det... Det er en grunn til at menn gennerelt er bedre til å rygge med henger foreksempel.... Men kvinner har faktisk en del de er bedre enn oss på de også, uten at det trengs å listes opp her Undertrykkelse er en uting ja... Antagelig fordi vi ikke har det så mye i vår kultur... Vi har da hatt vår del med undertrykkelse? hint: Nord-Norge og 70 tallet, samene ble jo kalt mange stygge ting og ingen ville ha de og måtte tvinge å lære seg et språk og ble tvunget på en religion framfor deres egne etc e: Littt lengre tilbake i tid hadde vi jødeparagrafen. Endret 22. januar 2014 av Wuzhou Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Vi har da hatt vår del med undertrykkelse? hint: Nord-Norge og 70 tallet, samene ble jo kalt mange stygge ting og ingen ville ha de og måtte tvinge å lære seg et språk og ble tvunget på en religion framfor deres egne etc e: Littt lengre tilbake i tid hadde vi jødeparagrafen. Åja da, vi har hatt vår del ja, i enkelte grupperinger, stort sett religiøse, er jo kvinner undertrykket enda... Det jeg mente er at ihvertfall dagens oppvoksende generasjon ikke har dette synet. Personlig kunne jeg ikke begripe hvorfor læreren sa at vi måtte behandle kvinner og menn likt, for meg var det helt naturlig å gjøre det, først etterpå lærte jeg at det ikke var alle som hadde den samme oppdratelsen som jeg... Jeg var mange år i prøve nemda for yrkes opplæring for elektrikere hvorpå jeg en dag fant en kvinnelig lærling som drev med fagprøven sin sittende å gråte... Jeg ville selvfølgelig vite hva som var i veien og etter en stund kom hele historien.... om hennes nære (kristne) kollega som i fullt alvor hadde gått på henne den morgenen og sagt rett ut at han bestemt mente at hennes plass her i livet ikke var som elektriker, men i sengen og på kjøkkenet! Jeg ble så forbannet at jeg raste rett i strupen på fyren og konfronterte ham med hva han hadde sagt og da han ikke nektet for det han hadde sagt ga jeg ham noen sannhets ord: "Den jenta som du har sagt passer best på kjøkkenet og i senga er en dobbelt så god elektriker som deg og er det noen som skulle stått på kjøkkenet og ligget i sengen så måtte det være deg og jeg kan vel bare håpe at du ikke er like middelmådig der som du er som elektriker!" Rene ord for pengene her, jeg gadd ikke å legge to pinner i kors for å spare på kruttet... Jeg vet at jeg overgikk min myndighet med flere mil, men det provoserte meg så jævlig at denne gamle kristne og inntørka rosinen skulle ødelegge fremtiden, og fagprøven, til en ung lovende dame som virkelig hadde anlegg og evner som overgikk denne rosinens evner og anlegg med flerfoldige mil. Damer har en lei tendens til å måtte være dobbelt så gode for å være like gode liksom, men hun overgikk det også.... Jeg fikk føneren samt en masse grov kjeft fra ledelsen i all offentlighet, men full støtte av den samme ledelsen så fort den offentlige døren var lukket, for ikke å snakke om den støtten jeg fikk fra rosinens mangeårige kolleger, til min overraskelse. De syntes det var på høy tid at noen satte ham på plass og jeg fikk nesten heltestatus fordi jeg hadde tatt jentas parti uten å blunke. Og rosinen? Han var faktisk stor nok, av uante årsaker, til å komme bort å unnskylde seg da alle gratulerte jenta med vel overstått fagprøve, en fagprøve hun ikke bare besto med glans, men fikk "Bestått meget godt" på av meg fordi hun leverte en kjempefin og feilfri fagprøve. Mange vil sikkert mistenke at jeg ga henne det for å understreke mitt poeng til rosinen, men jeg gjorde faktisk ikke det, Det var rett og slett ikke nødvendig Alt dette for å si at jeg faktisk står for likestilling og at jeg har stått opp for den, rett i trynet på gamle inntørkede rosiner og deres like. Jeg har enda til gode å se at kvinner ikke er likeverdige menn... 3 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 ... Man trenger ikke være muslim, for å bruke religionen til undertrykkelse - kristne klarer dette helt fint de også, .... Ja, nei Jesus Kristus undertrykte ikke noen. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) ... Man trenger ikke være muslim, for å bruke religionen til undertrykkelse - kristne klarer dette helt fint de også, .... Ja, nei Jesus Kristus undertrykte ikke noen. Hva Jesus gjorde i følge Bibelen er irrelevant her, HIS. Vi snakker om kristne mennesker, og kristendommen har undertrykt i århundrer. Vær snill å hold en ærlig debatt fremfor å manipulere med stråmenn. Endret 23. januar 2014 av LiamH 2 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 ... Man trenger ikke være muslim, for å bruke religionen til undertrykkelse - kristne klarer dette helt fint de også, .... Ja, nei Jesus Kristus undertrykte ikke noen. Hva Jesus gjorde i følge Bibelen er irrelevant her, HIS. Vi snakker om kristne mennesker, og kristendommen har undertrykt i århundrer. Vær snill å hold en ærlig debatt fremfor å manipulere med stråmenn. Nonsens, kristne mennesker følger Jesus Kristus og undertrykker ikke noen. Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Jeg er for likeverd, men ikke likestilling. Kvinner og menn er like mye verd, skal ha lik lønn for likt arbeid osv. Men man kan ikke stille kvinner og menn likt lell. De er jo ikke like! De har ulike behov osv. Det er viktig å skille mellom disse begrepene. Som IHS sier, ingen kristne mennesker undertrykker noen. Viss du gjør det så er de ikke kristne mennesker. Kan hende de kaller seg kristne uten å være det. Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Så lang tid tok det før no true scotsman kom ja. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) Jeg fant et tema om kjønnsforskjeller mellom menn og kvinner. Hva syns dere om kvinnediskriminering i Islam? menns sitt syn og holdninger på kvinner i Islam? bør ikke kvinners stilling behandles akkurat som menn og ha lik likestilling? bør virkelig religion være en hindring? I forhold til vår kulturs forståelse og etterlevelse at likestilling mellom kjønnene, virker muslimenes måte å være diskriminerende. Men nå er det vel ikke vi som skal bestemme hvordan de selv skal se på den saken, så det ville vel være best å spørre muslimene direkte Endret 23. januar 2014 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) Så lang tid tok det før no true scotsman kom ja. Nei, det var LiamH som som kom med "an unreasoned assertion" så å da hevde at svaret var et "attempt to retain an unreasoned assertion" dvs. "no true Scotsman" er absurd, Battaman http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman I "no true Scotsman" scenarie, er det en og samme person som kommer med "an unreasoned assertion" og så et "attempt to retain an unreasoned assertion" Mao. Hvis person A sier: Alle kristne er uærlig og person B svarer: Nei bare falske kristne er uærlige, så er ikke det et "no true scotsman" argument. Endret 23. januar 2014 av IHS Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) Nonsens, kristne mennesker følger Jesus Kristus og undertrykker ikke noen. Igjen, kristendommen som organisert religion har undertrykt mennesker i århundrer. Dette er et historisk faktum som du lett kan finne frem ved å lese litt selv. At du deler inn i kristendommen i "ekte" og "uekte" kristne for å lage cop-outs, er på siden av dette og et produkt av din personlige tolkning av religionen din. Endret 23. januar 2014 av LiamH 1 Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Jeg fant et tema om kjønnsforskjeller mellom menn og kvinner. Hva syns dere om kvinnediskriminering i Islam? menns sitt syn og holdninger på kvinner i Islam? bør ikke kvinners stilling behandles akkurat som menn og ha lik likestilling? bør virkelig religion være en hindring? Hvilke kjønnsforskjeller mener du? Hvilken diskriminering i islam? Hvilket syn har menn på kvinner i islam? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Jeg fant et tema om kjønnsforskjeller mellom menn og kvinner. Hva syns dere om kvinnediskriminering i Islam? menns sitt syn og holdninger på kvinner i Islam? bør ikke kvinners stilling behandles akkurat som menn og ha lik likestilling? bør virkelig religion være en hindring? Hvilke kjønnsforskjeller mener du? Hvilken diskriminering i islam? Hvilket syn har menn på kvinner i islam? Nå har du vel funnet det denne muhammeden din mente noe om helt i begynnelsen, da hans hat ideologi ikke hadde nok tilhengere til å true noen, da var han jo myk og ettergivende... Kanskje du skulle lese litt i det han sa når han hadde den makten som trengtes for å true og undertrykke folk? Eller du gjør som alle andre religiøse gjør når det de tror på faller igjennom moralskt, de finner det som til nød kan passere som moralsk i dagens samfunn og later som om de ikke vet noen ting om det som ikke er moralsk i det hele tatt, fra den samme guden... Koranen kan grovt sett deles inn i to deler, der den ene, myke og ettergivende delen er meningene til muhammed før han fikk noen makt og den siste delen er de jævelige bitene han mente etter at han fikk makt. Så er det jo opp til enhver å følge det man vil, der noen, islamister og fanatikere, følger de jævelige bitene, de som prettyboy later som han aldri har hørt om, fordi han liksom følger den mykere biten... Feilen er jo at begge har like rett... For så utsvevende er koranen også at man kan velge det som passer.... Mer Og det er vel også derfor koranen ikke er skrevet kronologisk, det gjør det vanskeligere å få noen god oversikt over det som er selvmotsigende og dumt... Og det er det mye av i koranen... Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Hva er det du snakker om RWS?? Vet du i det hele tatt hvordan Koranen er delt opp? også sier du: de som prettyboy later som han aldri har hørt om Hva er det jeg ikke har hørt om? Jeg stilte TS 3 enkle spm om hans mening rundt dette, ikke no mer, hadde ingen planer om å sitere fra Koranen om hvordan ting var. Får ingenting ut at det- Vil bare høre hans mening og diskutere rundt det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå