Conversation Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Jeg sliter forferdelig med å skjønne hva "fullstendig kvadrat" vil si eller hva det i det hele tatt er. Nå har jeg snublet over en oppgave og står bom fast. Oppgaven lyder: Finn den minste verdien av y og den tilhørende verdien av x i uttrykket: y = x^2 - 6x + 8 Jeg har absolutt ingen anelse om hvordan oppgaven kan løses. Jeg går første klasse og har 1T matte. Hadde satt stor pris på en enkel forklaring og eventuelt en løsning. Lenke til kommentar
stelar7 Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Et fullstendig kvadrat er et andregradsuttrykk som kan faktoriseres ved hjelp av den første eller den andre kvadratsetningen. Uttrykket er et fullstendig kvadrat dersom . Da er . Dersom en har et uttrykk som ikke akkurat passer med en av de to første kvadratsetningene kan man utvide dem til fullstendig kvadrater. Vi lager et fullstendig kvadrat: (Tatt fra wikipedia) Vis skjult innhold y = x^2 - 6x + 8 = x^2 - 6x + (6/2)^2 - (6/2)^2 + 8 = x^2 - 6x + 3^2 - 9 + 8 = (x - 3)^2 - 1 minste y verdi = -1, x verdi = 3 fordi; (3-3)^2 - 1 = -1 Dette kan og vises grafisk ved å plotte det in i f.eks. google Endret 21. januar 2014 av stelar7 Lenke til kommentar
Conversation Skrevet 21. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2014 stelar7 skrev (På 21.1.2014 den 20.36): Et fullstendig kvadrat er et andregradsuttrykk som kan faktoriseres ved hjelp av den første eller den andre kvadratsetningen. Uttrykket er et fullstendig kvadrat dersom . Da er . Dersom en har et uttrykk som ikke akkurat passer med en av de to første kvadratsetningene kan man utvide dem til fullstendig kvadrater. Vi lager et fullstendig kvadrat: (Tatt fra wikipedia) Vis skjult innhold y = x^2 - 6x + 8 = x^2 - 6x + (6/2)^2 - (6/2)^2 + 8 = x^2 - 6x + 3^2 - 9 + 8 = (x - 3)^2 - 1 minste y verdi = -1, x verdi = 3 fordi; (3-3)^2 - 1 = -1 Dette kan og vises grafisk ved å plotte det in i f.eks. google Ja, løsningen skjønner jeg.. men hvordan kom du frem til -1 og 3? Lenke til kommentar
stelar7 Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) 3 er det du må ha for å få x - 3 til å bli 0; siden det blir den minste verdien du kan få (02 - 1) -1 får du når du rekner ut stykket med x = 3 Endret 21. januar 2014 av stelar7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå