Gå til innhold

hva kan jeg selge 1 år gammel iphone 5 16GB for?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En artig sak i den dokumentaren var at det er et firma i USA som lager kit med verktøy for å demontere Iphones og andre appleenheter.

Iphone Liberation Kit kalte de kitet til Iphone 4. :rofl:

En del av problemet med Iphone er at de har lagd egne skruehoder som det ikke finnes normalt verktøy som kan benyttes, og at de enten limer eller sveiser fast batteriet slik at man ikke skal klare og bytte det uten å ødelegge telefonen.

Nå er det godt mulig at de leveres med bedre batterier i Norge pga at vi har så veldig lang reklamasjonstid her, men det ble ikke opplyst i dokumentaren.

I USA så koster det mer å bytte batteri enn å kjøpe ny telefon, og med et batteri som tåler max 400 ladesykluser så må man bytte telefon annethvert år.

Jeg mener dog at dokumentet med denne informasjonen gjaldt Iphone 4, uten at jeg skal banne på det.

Av andre snasne løsninger så lå Samsung på toppen for å bruke de dårligste kondensatorene i sine tver.

På hele 85% av solgte Samsungapparater i Frankrike så røyk kondensatorene iløpet av 3-12mnd.

Men siden dette har lagd en liten industri av elektrobutikker som lever av å bytte kondensatorer så har de på de nye modellene lagd egne kondensatorer som er integrert i PCBene slik at de ikke lenger er mulig å lodde av og bytte. :omg:

Lenke til kommentar

Kilde er forbrukerinspektørene for noen uker siden. Det var et program om elektronikkprodusenter som lagde enheter designet for å ryke innen ett gitt tidsrom. Det ligger sikkert på NRK hvis du vil se det.

Det var en fransk dokumentar tror jeg.

Denne heter "Planlagt kort levetid" og finnes her:

http://tv.nrk.no/serie/forbrukerinspektoerene/mdhp11000214/08-01-2014

Det er også en annen dokumentar som kan være verdt å få med seg som heter "Garantert Kort levetid" eller Pyramids of waste, desverre har ikke Nrk rettighetene til denne lenger men jeg mener den ligger på Youtube.

Dette gjelder for all elektronikk og forbrukervarer, det er klart at de må lage noe som ikke fungerer lenge ellers så får man jo ikke solgt noe.

btw man får tak i skrujern til Apple sine Iphoner, er ikke noe hokus pokus det, men de gjør det verre og verre for hver gang de lanserer en ny Iphone.

Lenke til kommentar

Det er mulig å bytte batteri på de fleste i phoner. Verktøy og nytt batteri kan man få flere steder. Batteriet er klistret fast, men der er mulig å få det løs.

En annen sak vi kan se på er hcorfor de skal gjøre det så ille vanskelig og hvorfor batteriene demmes ryker etter ett snaut års bruk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Holder en Iphone mer enn ett år? De har jo max antall ladesykluser satt til 400 oppladninger.

En iPhone holder i mange år. Dette er akkurat som alle andre merker, noen fungerer feilfritt i mange år, mens andre går oftere istykker. I min familie har vi 2 stk iPhone 3GS og en iPhone 4S som alle fungerer like bra nå som da de var nye. Ikke noe problem med batteriene heller.

Har aldri opplevd å måtte bytte batteri på en mobiltelefon.

Lenke til kommentar

Det er som sagt mulig at apple bruker andre batterier i enheter solgt i Norge pga forbrukerkjøpsloven.

I USA så har det på alle Iphonemodeller oppstått massesøksmål mot Apple pga at batteriene ikke holder normal bruk og de har fått medhold i alle disse rettssakene så det er tydeligvis noe fishy med de Amerikanske modellene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...