Gå til innhold

Hvilken retning skal jeg ta på VGS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan ta opp fag etter videregående ja, som privatist. (privatistweb.no). Hvor du bare skriver deg opp til eksamen, betaler ca 500 kr for et fag, så leser du selv, eller søker på en privat skole som underviser i faget du ønsker. Sonans eller bjørkenes er vel de mest populære, og så går du å tar eksamen.

Merk deg dette:
privatisteksamen har ingen standpunktskarakter, kun eksamenskarakter. Og det er kommunen din som arrangerer dette, ikke privatskolen du søker på. Dem underviser deg bare i faget, de arrangerer ikke eksamen.

Vet ikke hvor kjent du er med hvordan man søker på universitet / høgskole her i Norge. Men vi konkurrerer med poeng, beregnet ut fra dine karakterer osv. Det finnes to kvoter, Førstevitnemål og ordinær kvote. Hvor førstevitnemål er for dem rett ut fra videregående og som møter opptakskravene til studiet. Ordinær kvote er for dem som har tatt opp fag etter videregående.

Forskjellen er at i ordinær kvote kan man samle fler poeng og det vil ofte være høyere poengsum i ordinær kvoten.

Poengberegning: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/index.html

Ellers mer informasjon: http://www.samordnaopptak.no

Lenke til kommentar

For å være kvalifisert til ingeniørstudier, må du ha realfagene fysikk 1, matte R1 og matte R2 på videregående. De kan du velge på studiespesialisering med formgiving hvis du ikke har formgivingsfag i vg1. Se her: http://www.vilbli.no/?Program=V.ST&Side=1.2&Kurs=V.STUSP1----_V.STFOR2----_V.STFOR3----

Jeg vil dog anbefale deg å velge realfag som programområde og ta fysikk 2 også, hvis du vet at du vil bli ingeniør.

Lenke til kommentar

En god del høgskoler tilbyr forkurs til ingeniørutdanning, med mellom et halvår til et års varighet. Du som ikke har begynt på VGS enda bør jo velge studiespes. med realfag, noe annet er dumt, med mindre du vil kaste bort et år på forkurs/privatist.

Selvfølgelig, du kan ta R1/R2 og Fys1 som privatist mens du går på VGS, men det vil nok bli overkill arbeidsmengde. Sommerkurs er også en mulighet, da bruker du sommeren på å lære deg den aller mest nødvendige matten og fysikken før ingeniørstudiet, men det er bare stress første året. Har gjort det selv, da jeg gikk yrkesfag på VGS, men hadde jeg kunne velge igjen hadde jeg valgt studiespes. med realfag, det er rett og slett det lureste, tidmessig, økonomisk og karaktermessig.

Lenke til kommentar

For å konkludere: det lureste hvis du vet at du har lyst til å bli ingeniør, er det lureste å gå vanlig studiespes, og så velge ovennevnte valgfag for å oppnå studiets opptakskrav. Dersom du ønsker, kan det også være lurt å velge fysikk 2 i VG3 også, selv om det ikke er et krav for å komme inn på studiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...