Gå til innhold

Kjøpe ny pc, balanse mellom ytelse og kroner

Anbefalte innlegg

Ønsker og kjøpe en ny pc.

Har vært på komplett.no og sett og ser at det er endel kroner og spare på og for eksempel velge en i5 istede for en i7 og enda mer om du ikke skal ha en top end i5.

Ser også at det er store prisforskjeller på grafikk kort, har idag en asus g73 med radeon hd 5870 og har enda ikke opplevd at et spill ikke kjører greit, vil det i nær fremtid kreves at man har noe av det råeste som idag er på markedet? hvilket kort anbefales, mest bang for bucks prinsippet.

Vidre ser jeg at de skiller endel i pris på minne, hva er forskjellene her? så lenge man har 8/16gb ddr3 1600mhz er man vel good? tips? hvor mye minne er "nødvendig?

Er det penger og spare på og bruke foreksempel prisjakt og handle litt her og litt der?

er det lurt og handle en annen enn stock cpu kjøler? pasta? hvilket tower er best med tanke på ryddighet og kjøling til en grei pris?

Hva bør man se etter når man velger skjerm?

Jeg ønsker at pcen skal brukes til gaming, men også muligens photoshop/CAD i nær fremtid.

Jeg er ikke ute etter og spare meg til fant for også sitte og irritere meg over driten men er ute etter og spare der det er mulig uten og offre for mye goods.

skal ha både SSD og vanlig disk, hva bør mann se etter? hva kan uten problemer lagres på vanlig disk og hva bør lagres på SSD?

Hva skal man gå etter annet enn korrekt socket med tanke på hovedkort?

skal også ha modulær GPU.

Eventuelt annet utstyr som ikke er ett must men som man gjerne vil slippe og leve uten?

om noen gidder ville det vært topp forslag til opsett, gjerne litt tekst hvorfor dette opsette passer best for meg også.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, hva er budsjettet ditt?

Med tanke på at du skal drive litt med photoshop o.l. er 4770k å anbefale. Meget god prosessor.

Velg da et Z87 hovedkort til 1100-1500 kroner. Masse snadder å velge i. Kan anbefale Asus Pro, eller Sabertooth.

Skjermkort: Mest bang for buck nå må vel være GTX 780 eller Radeon R9 290. Begge kan anbefales sterkt. Kan lønne seg å gå for 290 uten referansekjøler. Gjerne Asus DirectCUII ellerGigabyte Windforce.

Eventuelt er R9 280X og GTX 770 meget gode kort.

Ram: Med tanke på photoshop, kan det lønne seg med litt raskt minne. Gjerne 1866-2133mhz 16-32gb. 16 er nok å anbefale. Corsair Vengance er bra, og ikke gal pris.

Skjerm: Velg en rask skjerm, 120-144hz. De koster mellom 2300-2800 kroner. Asus og BenQ har veldig gode skjermer.

SSD: Samsung EVO 840 Pro er veldig bra. God kvalitet og rask.

PSU: Velg gjerne en god psu. Man skal ALDRI spare penger på dette. Corsair AXi 860 er kjempe bra. Litt dyr, men det er verdt det. Det finnes selvfølgelig andre alternativer der ute.

Av butikk så er jeg fan av Dustinhome.no. Gode priser, rask levering og eksemplarisk kundeservice. Bestiller du fra flere butikker vil det bli mer penger på frakt.

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Ok. Noe slikt kanskje? Det er å presse grensen. Mulig å få det billigere.

Dette er fra Dustinhome.no.

sitter faktisk på dustin og leker meg sel og har nesten de samme komponentene, har dog valgt cx750w psu, hva er grunnen til at man bør velge en så dyr psu?

Lenke til kommentar

Ok. Noe slikt kanskje? Det er å presse grensen. Mulig å få det billigere.

Dette er fra Dustinhome.no.

sitter faktisk på dustin og leker meg sel og har nesten de samme komponentene, har dog valgt cx750w psu, hva er grunnen til at man bør velge en så dyr psu?

Kvalitet og om den er modulær eller ikke. Du trenger ikke velge SÅ dyr, men den er veldig bra. CX er dritt. Noe annet som funker fint er den nye RM serien til Corsair. Også veldig gode og en hel del billigere.

http://www.dustinhome.no/product/5010752536/corsair-rm-series-750w-gold-modular-psu/

Du har også denne til 1500: http://www.dustinhome.no/product/5010660973/corsair-ax-860w-professional-series-modular-psu/

eller

hvem intel socket er det forresten som er "inn" nå? er det 1155

Nei. 1150. Det er Haswell. Alle 4*** er Haswell. 3*** er Ivy.

Lenke til kommentar

Har vært på komplett.no og sett og ser at det er endel kroner og spare på og for eksempel velge en i5 istede for en i7 og enda mer om du ikke skal ha en top end i5.

Hvis du skal bruke maskinen til spill så trenger du ikke stort mer enn i5 prosessor. Hvis du skal bruke maskinen til f eks videoredigering som tar mer av CPUen så kan du vurdere en i7, men i de fleste tilfeller så holder det med en i5 til spilling.

Vidre ser jeg at de skiller endel i pris på minne, hva er forskjellene her? så lenge man har 8/16gb ddr3 1600mhz er man vel good? tips? hvor mye minne er "nødvendig?

8 gb minne er nok når man spiller. Pris forskjeller på minne kan komme av mye. Garanti tid, produsent, kvalitet osv... Bortsett fra hvor mange GB det er på minnet så jar man jo også hastigheten. 1600 mhz er passelig til spil kan man si ;) Du vil dermed ikke ha noe større behov enn 8 gb 1600 mhz minne i maskinen din.

Er det penger og spare på og bruke foreksempel prisjakt og handle litt her og litt der?

Det er mulig at det kan være det. Du må huske på om du handler på nettet så har vært sted en egen frakt. Dermed så må du huske på å ta de pengene du kan spare minus frakt også legger du sammen og seg hvordan det blir. Så du må alltid ha fraktkostnader i bakhodet ved slik handling. På Dustin så får du f eks fri frakt hvis du handler for 3000 kroner. Hvis du da har varer på Dustin for 2950 så kan du like gjerne legge på en annen ting selv om det er billigere på ett annet sted.

Du forstår nok hva jeg mener her... ;)

er det lurt og handle en annen enn stock cpu kjøler? pasta? hvilket tower er best med tanke på ryddighet og kjøling til en grei pris?

Det kan være lurt hvis du f eks skal overklokke i fremtiden. Ellers så kan det også ellers være lurt i og med at kjøler som følger med cpu ofte er i det minste laget, men den holder kan man si. Pasta skal følge med de fleste prosessorer. Når det gjelder tower så er det full tower eller big tower som er de største og dermed de mest oversiktlige og de mest greie.

Jeg foretrekker big tower i og med at det ser bedre ut, det gir meg muligheter for en fet vifte i maskinen min som tar litt plass, og det er også generelt sett behagelig etter min mening. Slike big tower kan koste litt forskjellig. 800,-+ må du nok regne med å punge ut.

Hva bør man se etter når man velger skjerm?

Du bør se etter Hz. Jo mer no bedre er det mange som sier. Dessuten så er design på skjermen ett viktig kriterie for meg, men slik er det ikke med alle.

skal ha både SSD og vanlig disk, hva bør mann se etter? hva kan uten problemer lagres på vanlig disk og hva bør lagres på SSD?

Samsung Evo er en meget bra SSD disk med mange gode omtaler! :) OS bør lagres på SSD og ellers bør programmer lagres på SSD. Det er også mulig å lagre det på HDD diske, men det man man si er idiotisk når du her en SSD disk. Da mister du hele poenget med en SSD kan man si.

Ellers så kan du jo lagre f eks bilder o.l på HDD. :)

Hva skal man gå etter annet enn korrekt socket med tanke på hovedkort?

Socket må jo passe til prosessoren du skal ha som du nevner. Minnet bør passe. Se til hvilket type minne HKet støtter (f eks DDR3 eller DDR2) og også om HK støtter hastigheten på minnet. Ellers så kan det være lurt å se på SATA koblingene til hovedkortet.

Håper du fikk en del svar nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...