Kestas Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Hei jeg lurte på hvilke høgskoler/universiteter i Norge som tilbyr 2årig master(siv.øk)? og hvordan rangeres de? Jeg vet per i dag om: NHH BI i Oslo og Bergen(private) HIOA UIS UIA For jeg blir ferdig med bachler i økad til sommeren og vil ha oversikt over mulighetene som ligger tilgjengelig. NHH og BI i Oslo regnes som de beste innen økonomi her til lands men hvordan er det med resten? Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Hei jeg lurte på hvilke høgskoler/universiteter i Norge som tilbyr 2årig master(siv.øk)? og hvordan rangeres de? Jeg vet per i dag om: NHH BI i Oslo og Bergen(private) HIOA UIS UIA For jeg blir ferdig med bachler i økad til sommeren og vil ha oversikt over mulighetene som ligger tilgjengelig. NHH og BI i Oslo regnes som de beste innen økonomi her til lands men hvordan er det med resten? HIST, UIN og UMB tilbyr vel også dette. Samt Høgskolen i Molde. Litt usikker på hvordan det rangeres etter NHH og BI. Men kjenner iallfall folk med master fra UIA og HIST som har fått ganske gode jobber i ettertid. Også UIN regnes vel som et ganske godt siv.økstudium. er sikkert andre som kan svare på dette bedre enn meg. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Hei jeg lurte på hvilke høgskoler/universiteter i Norge som tilbyr 2årig master(siv.øk)? og hvordan rangeres de? Jeg vet per i dag om: NHH BI i Oslo og Bergen(private) HIOA UIS UIA For jeg blir ferdig med bachler i økad til sommeren og vil ha oversikt over mulighetene som ligger tilgjengelig. NHH og BI i Oslo regnes som de beste innen økonomi her til lands men hvordan er det med resten? Rangering? Du må heller tenke på andre faktorer som fagsammensetning, geografisk område osv. Hvor tenker du å jobbe og hva er du mest interessert i? Og hva er snittkarakteren din på bachelor? Endret 21. januar 2014 av Nimrad Lenke til kommentar
Kestas Skrevet 21. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Hei jeg lurte på hvilke høgskoler/universiteter i Norge som tilbyr 2årig master(siv.øk)? og hvordan rangeres de? Jeg vet per i dag om: NHH BI i Oslo og Bergen(private) HIOA UIS UIA For jeg blir ferdig med bachler i økad til sommeren og vil ha oversikt over mulighetene som ligger tilgjengelig. NHH og BI i Oslo regnes som de beste innen økonomi her til lands men hvordan er det med resten? Rangering? Du må heller tenke på andre faktorer som fagsammensetning, geografisk område osv. Hvor tenker du å jobbe og hva er du mest interessert i? Og hva er snittkarakteren din på bachelor? Finans, ledelse og samfunnsøkonomi det er det som interesserer meg mest og det er vanskelig å si hvor jeg vil jobbe akkurat nå. Prioriterer selvfølgelig NHH og BI og har sett på at jeg kan spesialisere meg i finans, samfunnøkonomi og ledelse på BI, det samme kan man sikkert velge på NHH. Nå har jeg ikke satt meg skikkelig inn i de skolene enda for jeg har fortsatt god tid til søknadsfristen det er nettopp derfor jeg lurte på høgskolene som tilbyr siv.øk utdanning så jeg kunne lese mer om dem. Snittet per i dag er 3,92 med en E i et fag som drar ned snittet betydelig men jeg tenker å ta det opp og om jeg får en A så øker snittet til over 4,2(dvs. over B). Endret 21. januar 2014 av Kestas Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Hvor mange studiepoeng er det faget? Virker som et ganske høyt hopp i snitt for fire ekstra karakterpoeng. Når det er snakk om en hel bachelorgrad på 180 stp. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Nå er det jo gjerne slik at det er snittkarakteren for emner hovedprofilen som teller på opptak, og hovedprofilen er gjerne på langt under 180 studiepoeng. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 BI Bergen har ikke siv.øk. Det er kun 1 master ved BI Bergen pr idag, og det er master of managment program, men det beregnet som etterutdanning og krever at man har jobbet minst 5 årsverk. Da tar man masteren over 3 år. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Nå er det jo gjerne slik at det er snittkarakteren for emner hovedprofilen som teller på opptak, og hovedprofilen er gjerne på langt under 180 studiepoeng. I en økonomigrad skal normalt alle karakterene telle på snittet. Hvertfall om du søker deg inn på NHH eller BI. Lenke til kommentar
Kestas Skrevet 22. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2014 (endret) Hvor mange studiepoeng er det faget? Virker som et ganske høyt hopp i snitt for fire ekstra karakterpoeng. Når det er snakk om en hel bachelorgrad på 180 stp. 10 sp. Per i dag har jeg 55 poeng/ 14 fag(tok bare 2 fag nå i høsten som var og tar 4 fag nå til våren derfor 14 fag) = 3,93. Hvis jeg tar opp E(=1) og får en A(=5) dvs 55+4=59/14= 4,214 mr.os det viste jeg ikke trodde de hadde siv.øk og Endret 22. januar 2014 av Kestas Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Husk at du må vekte karakterpoengene dersom du har fag med ulikt antall studiepoeng. En A i et 10 stp fag øker snittet mer enn en A i et 7,5 stp fag. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Husk at du må vekte karakterpoengene dersom du har fag med ulikt antall studiepoeng. En A i et 10 stp fag øker snittet mer enn en A i et 7,5 stp fag. Hvis han går på BI så er alle fag utenom fordypning og bsc-oppgave 7,5 stp. Lenke til kommentar
Kestas Skrevet 23. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) Alle fag jeg har hatt teller 10 sp hver Endret 23. januar 2014 av Kestas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå