Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

DNA-registrering flere år etter avsluttet sak

Snill Gutt

Anbefalte innlegg

I 2008 ble jeg tatt for underslag. Ble dømt til 9 mnd ubetinget fengsel.

Straffen ble sonet, er nå en lovlydig mann på alle måter.

For noen dager siden dumper det et brev ned i postkassen om at politiet ønsker å ta DNA-prøve på grunn av denne gamle saken. Kan de virkelig det? Er det ikke meningen man skal bli ferdig med saker og fortsette livet?

Jeg kjenner at jeg blir sinnsykt provosert, denne saken har kostet oss mye energi å bli ferdig med. Jeg har ingen innvending på hverken straff eller noe fra den gang da, men... Nå er både jeg og familien forbi denne dumskapen, og ønsker ikke flere påminnelser om den.

(Jeg har ingenting å hverken skjule eller frykte ved å avgi prøve..)

Flere som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At politiet har anledning til å innhente DNA-bevis etter at saken er endelig avgjort, følger av Straffeprosessloven § 158 4. ledd.

Når vilkårene for registrering etter § 160 a1 første til fjerde ledd er oppfylt, kan det også etter at avgjørelsen er rettskraftig eller saken endelig avgjort innhentes biologisk materiale fra personer som kan registreres i registeret. Nekter vedkommende å avgi biologisk materiale frivillig, kan slikt materiale innhentes med tvang når dette kan skje uten fare eller betydelig smerte.

1§ 160 a ble opphevet i sommer. Vilkårene finnes nå i Politiregisterloven §12

Endret av Cipollini
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At politiet har anledning til å innhente DNA-bevis etter at saken er endelig avgjort, følger av Straffeprosessloven § 158 4. ledd.

Når vilkårene for registrering etter § 160 a1 første til fjerde ledd er oppfylt, kan det også etter at avgjørelsen er rettskraftig eller saken endelig avgjort innhentes biologisk materiale fra personer som kan registreres i registeret. Nekter vedkommende å avgi biologisk materiale frivillig, kan slikt materiale innhentes med tvang når dette kan skje uten fare eller betydelig smerte.

1§ 160 a ble opphevet i sommer. Vilkårene finnes nå i Politiregisterloven §12

Jeg er forsåvidt klar over lovhjemmelen.

Det jeg reagerer på er at man kommer åresvis etterpå og skal stikke en vattpinne i munnen på meg, og truer med tvang dersom jeg ikke innfinner meg på en politistasjon i det som for meg er ordinær arbeidstid.

De hadde meg innegjerdet i et halvt år, og på den tiden ble det sagt at man kun tok prøver av vold- og sedelighetsdømte. Jeg er klar over at loven ikke begrenser på type kriminalitet, men på lengde av dommen.

Selv om de sannsynligvis har rett til å komme nå ifølge loven, betyr det ikke nødvendigvis at det er riktig. Livet går videre. For min del styrker ikke akkurat dette min mening om politi og rettsvesen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville forsøkt i det minste å klage på pålegget om å utlevere DNA- prøve. Om du har midler til det, kan det også være greit å engasjere advokat.

For det første så er det snakk om lovbrudd som er avgjort i 2008. Da kan man med rette spørre om det er grunnlag for å gi bestemmelsen en tilbakevirkendekraft. Herunder er det viktig å huske på at tidligere §160a i strpl. ikke gav hjemmel til å registrere de som var dømt etter kap. 24 i straffeloven (§255 om underslag er i kap. 24).

Uavhengig av hvorvidt bestemmelsen skulle ha hatt en tilbakevirkende kraft så følger det av Riksadvokatens retningslinjer at de saker som er ferdig avgjort før 01. oktober 2013 skal behandles i tråd med de tidligere retningslinjer, og ikke de nye.

Merk at ved en klage på DNA- test etter personopplysningsloven §12 skal det som hovedsak ikke gis vedtak om oppsettende virkning (at man utsetter prøvetakingen til klagen er ferdigbehandlet). Jeg ville uansett bedt om oppsettende virkning og pekt på at hjemmelsgrunnlaget kan være tynt, og at uansett er Riksadvokatens retningslinjer såpass klare på at din sak ikke skal behandles etter de nye retningslinjene som kom høsten 2013.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du blir raskere ferdig hvis du bare avgir prøven. Du ripper mye mer opp i dette hvis du setter deg til motverge. Husk at dette gjelder bare en enkel og rask prøve, og om du er snill gutt nå har du ikke noe å frykte. Det er det du har gjort før som forårsaker dette og de har lovhjemmel til det. Selv om du ønsker å glemme fortiden din så er det fremdeles fortiden din.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Selv om de sannsynligvis har rett til å komme nå ifølge loven, betyr det ikke nødvendigvis at det er riktig. Livet går videre. For min del styrker ikke akkurat dette min mening om politi og rettsvesen.

Skal du kjefte på noen så må du ta politikerene som har vedtatt lovene. Politi og rettsvesen gjør bare det politikerene har bestemt.

Du kan takke VG og Dagbladet som alltid skal hausse opp alle saker, og populistiske politikere som forandrer mening etter overskriftene i de to avisene.

Du blir raskere ferdig hvis du bare avgir prøven. Du ripper mye mer opp i dette hvis du setter deg til motverge. Husk at dette gjelder bare en enkel og rask prøve, og om du er snill gutt nå har du ikke noe å frykte. Det er det du har gjort før som forårsaker dette og de har lovhjemmel til det. Selv om du ønsker å glemme fortiden din så er det fremdeles fortiden din.

Ett fornuftig svar. :thumbup:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Skal du kjefte på noen så må du ta politikerene som har vedtatt lovene. Politi og rettsvesen gjør bare det politikerene har bestemt.

Du kan takke VG og Dagbladet som alltid skal hausse opp alle saker, og populistiske politikere som forandrer mening etter overskriftene i de to avisene.

Ett fornuftig svar. :thumbup:

Jeg har absolutt vært inne på tanken til siste innlegg her.. Bli ferdig med driten, og fortsette. Jeg har ingenting å frykte i forhold til selve prøven, så det hadde vært det enkleste.

Nå har jeg imidlertid blitt trukket opp, og ønsker å få frem at dette ikke er akseptabelt. Jeg fikk faktisk første henvendelse om dette på lille julaften, rett før jeg skulle i selskap med barn og familie.

Så langt har jeg bedt om å få tidligere versjon av riksadvokatens retningslinjer. Lokalt politi vil ikke sende dette til meg, heller ikke Riksadvokatens kontor. Noen som har dette liggende, eller kan lenke til det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...