Smedsrud Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Windows XP-støtten droppes, det får konsekvenser for minibankene.Norske minibanker må oppgraderes Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Må gjerne relanseres, nå enda mindre og med 30% ekstra kontanter! Nyhet: Nanobank. Kommer i to farger. Endret 21. januar 2014 av sn0dig 8 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Dette er jo bare et problem dersom minibankens underliggende operativsystem er tilgjengelig for smitte på noe vis, men da er det igjen et kritisk problem.... som jeg ville ha regnet med vi hadde hørt om før :g 3 Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Hvorfor må vi ha en stor sentral printer i en sentralbank nå i 2014? De fleste har faktisk printere hjemme. Men spøk til side, man kan printe ut krypto-valuta nøkler. Open source penger, uten noen gammeldags sentralbank. Er på tide at penger igjen blir et verktøy for handel og ikke et slags kontrollmiddel for maktjunkiene som loker rundt i maktens korridorer på jakt etter neste fiks. 4 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Du får ikke kjøpt en gulrot hos meg for en kryptovalutta-utskrift. Det er, i motsetning til f.eks. bitcoins, ikke verd papiret det er skrevet ut på, uten grundig autentisering. Og før det, at jeg må gjøre massiv egeninnsats for å finne ut om dette liksom skal ha verdi, selv om den er ekte. Og selv om det, som Bitcoin, har reel verdi, så er det ikke noe å sette sine langsiktige investeringer i. Hvis kilden ikke er under langsiktig streng kontroll, er det i beste fall som et gavekort med ukjent expiration-date på. Om Norge begynner å pøse ut mynter, mister kronene mine verdien, og hele verden protesterer. Om et selskap eller organisasjon har egen enhet, så kan de gjøre det samme, og ingen har noe de skulle ha sagt. Jeg har mindre tro på at Norge gjør det. Endret 21. januar 2014 av tommyb 1 Lenke til kommentar
MajestyDT Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Lite intuitivt? Så artikkelforfatter mener at det eksisterer en betydelig terskel i det å ta ut penger fra en minibank? Javel... 3 Lenke til kommentar
emva Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 som jeg ville ha regnet med vi hadde hørt om før :g Slik som dette Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Lite intuitivt? Så artikkelforfatter mener at det eksisterer en betydelig terskel i det å ta ut penger fra en minibank? Javel...Om man f.eks. skal ha ut 850 kroner, ja, så er det lite intuitivt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Skulle trodd at med den summen med penger bankene har ville dem oppdatert seg hvert år... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Hvorfor var det slik at før kunne man velge mellom noen forhand definerte valg angående beløpet ? Nå er det fjernet til fordel for Euro man kan altså velge om man vil ta ut i norske sedler eller Euro Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Jeg trodde de kjørte OS/2 fortsatt. Det hadde vært betydelig mer interresant å vite hva de resterende 5% kjørte enn de 95% med XP. Jeg har en i nærheten av meg som ser eldgammel ut og nesten helt sikkert ikke kjører XP. Den tilhører ikke en stor bank. 1 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Det måtte bare komme ja, selvsagt må også HW kaste seg på tabloidbølgen. Og nok en gang bommer dere på kjernen i saken; at Microsoft ikke kommer med oppdateringer etter en bestemt dato betyr fint lite når maskinene aldri eller svært sjelden oppdateres uansett. Maskinene blir ikke pluselig farlig den 9. april, de har vært farlige i lang tid. Husk også at embedded-versjonene av Windows har egne service-pakker osv. Det er mengder med slike sårbare maskiner i minibanker, kassaapparater, infrastruktur, industri, myndigheter og forsvar. Det er mengder med Windows XP, 2000 og noe OS/2 og kanskje NT4 for de som leter litt. Noen av disse maskinene er "sikret" ved at de ikke er direkte tilkoblet Internett. Men det har vært eksempler på at folk kan stikke et hull i et deksel og koble seg på USB og bytte ut programvaren. Dette er problematikk som produsentene kunne tatt hensyn til; regelmessige oppdateringer, hovedkort uten unødvendige innganger, kreve nøkkel-pålogging for å koble til via terminal og sist men ikke minst bruke et operativsystem som har flere hull enn en sveitserost. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 som jeg ville ha regnet med vi hadde hørt om før :g Slik som dette Jøje mæi, ikke bare hadde den tilgjengelig USB-port, men sannelig var den satt til å boote fra USB også. *shudder* 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Nå høres du ut som det bare er å koble en pc til disse. Nå er nok dette en balansegang mellom kostnader , nytteverdi og sikkerhet. Noen må betale for oppgraderingene og det gjør ikke bankene selv Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Det var faktisk "bare" å koble til en USB-enhet til dem. Kostnadene med å oppgradere minibanken er valgt bort, ikke fordi den er stor, men fordi den ikke trengte tas. Endret 21. januar 2014 av tommyb Lenke til kommentar
In Ter Face Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Disse maskinene kjører sikkert en eller annen form for XP embedded uten noen form for windows update. De mangler nok oppdateringer fra de siste årene uansett. Endret 21. januar 2014 av JKDahl Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Det er vanlig med serviceavtaler på produkter til industriell bruk, så det er bare latskap at dette ikke har vært følgt opp. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Skulle trodd at med den summen med penger bankene har ville dem oppdatert seg hvert år... Oppdatert hva da? Operativsystemet? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Skulle trodd at med den summen med penger bankene har ville dem oppdatert seg hvert år...Oppdatert hva da? Operativsystemet? På det artikkelen handler om såklart. Dem burde ha oppdatert til windows 7 når det kom og så 8eren når den kom Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Og et annet operativsystem de årene Windows 7 og 8 ikke kom? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå