Gå til innhold

Nye målinger: FrP stuper! Verre slitasje enn SV opplevde?

Anbefalte innlegg

Hvis "omtrent halve den Norske befolkningen" hadde vært for medlemskap i EU ved siste EU avstemning hadde vi vært inne i EU nå. Litt under halvparten av de som stemte stemte ja. Det betyr ikke at halve befolkningen er/var for EU, og ihvertfall ikke i dag da langt flere mennesker er skeptiske til et EU medlemskap og EØS nå en de var tidligere.

Meningsmålinger har vist ca. 70% nei sammenhengende i lengre tid, omtrent siden finanskrisen...

http://www.nationen.no/eu/sju-av-ti-sier-nei-eu/

Jeg er imidlertid ikke helt enig i det jeg oppfatter at du setter som et premiss, nemlig at nei-flertallet (i befolkningen totalt) i 1994 i realiteten var høyere enn valgresultatet. Det ville i tilfelle bety at nei-folk var overrepresentert blant hjemmesitterene (og/eller de under stemmerettsalder), noe jeg tviler på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg er imidlertid ikke helt enig i det jeg oppfatter at du setter som et premiss, nemlig at nei-flertallet (i befolkningen totalt) i 1994 i realiteten var høyere enn valgresultatet. Det ville i tilfelle bety at nei-folk var overrepresentert blant hjemmesitterene (og/eller de under stemmerettsalder), noe jeg tviler på.

Det har jeg heller aldri satt som premiss, da missforstår du. Poenget mitt er at de som tviler/hjemmesittere hverken er for eller imot

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Ville ha færre byråkrater, ansetter flere

http://www.nrk.no/norge/ville-ha-faerre-byrakrater_-ansetter-flere-1.12017107

– Må flytte i telt

http://www.nrk.no/nordland/ufor-alenemor-kan-matte-selge-leiligheten-for-a-betale-skatt-1.12010404

Venstres store styrkeprøve

Høstens gladmelding er at norske forbrukere skal få handle mer gebyrfritt på nettet. Nå må Venstre og KrF hjelpe regjeringen til å holde dette løftet.

http://www.nrk.no/ytring/venstres-store-styrkeprove-1.12016550

Ny bok om Erna Solberg forteller om gambisk kjæreste

http://www.nrk.no/norge/ny-bok-om-erna-solberg-1.12014916

Men var Siv Jensens kjæreste Bongo fra Kongo - noen som vet?

Lenke til kommentar

FRP når nye "høyder" med 9,5% på ny måling.

Kristiansand FrP

Når Fremskrittspartiet måles til 9,5 prosent den ene dagen og 20,5 prosent den neste er det åpenbart noen som tar feil. Meningsmålerne sliter med Frp-koden.
Dette kan bli et demokratisk problem, sier professor Bernt Aardal. Han er statsviter og en av dem som kan mest om måling av meninger.

Joda, noen sliter, meningsmålerne gir vel ræva i FRP koden.

Tror det er FRP som sliter.......................

Bruk pisken, styr unna FRP ved de neste kommunevalg - de dolket sine velgere i ryggen.

Rene Quislinger i skinn og sinn.

Nå under 10% - jeg håper ennå at 6% er oppnåelig for FRP, og da kan Siv Jensen gå av, og diskutere Appelsinhud med Kristin Halvorsen på en av de bedre kafèer i Oslo.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange som spådde FrP under sperregrensen da TV2 målte 10% for noen måneder siden , så gikk det fremover igjen. Tipper de vil øke litt igjen denne gangen også, TV2 har også for vane å gi FrP for lav oppslutning så jeg synes snittmålingene er mer troverdige enn enkeltmålinger og der ligger FrP på rundt 13%. Det er litt under de 14% de har ligget på til nå, men fortsatt ingen krise.

Lenke til kommentar

40% av FRP,s velgere ved Stortingsvalget 2013 har rømt.

190 000 velgere har rømt hals over hode.

Jeg tror ikke det stopper der, jeg regner med at FRP kan bli på linje med Venstre i oppslutning.....................

Altså i de størrelser der FRP selv tidligere mente at man burde utelukkes fra Norsk politikk.

Det er hverken sosialister, media/journalister som har "ødelagt" for FRP denne gang.

Det har de selv gjort, og det så godt, at de går SV en høy gang i destruktive handlinger.

Endret av V?rbris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

40% av FRP,s velgere ved Stortingsvalget 2013 har rømt.

190 000 velgere har rømt hals over hode.

Jeg tror ikke det stopper der, jeg regner med at FRP kan bli på linje med Venstre i oppslutning.....................

Hvorav de fleste har satt seg på gjerdet og avventer statsbudsjettet. FrP på sperregrensen har jo sosialistene spådd før, men det har aldri skjedd. Det skjedde jo også for noen måneder siden når FrP fikk en måling på 10%, så vokste de igjen og det ble helt stilt fra den kanten, det samme vil nok skje denne gangen også :)

Lenke til kommentar

The Weakest Link

Det trengs en vårrengjøring på Stortinget .

En lengre enn sådan som bør startes nå med det samme.

Deltagere frem til høsten 2017 er:

Østfold

Ulf Isak Leirstein

Erlend Wiborg

Akershus

Kari Kjønaas Kjos

Hans Andreas Limi

Ib Thomsen

Oslo

Christian Tybring-Gjedde

Mazyar Keshvari

Siv Jensen

Sylvi Listhaug

Oppland

Morten Ø. Johansen

Buskerud

Jørund Henning Rytman

Morten Wold

Hedmark

Tor Andre Johnsen

Vestfold

Morten Stordalen

Tom E. B. Holthe

Anders Anundsen

Telemark

Kristian Norheim

Bård André Hoksrud

Aust-Agder

Ingebjørg Amanda Godskesen

Vest-Agder

Åse Michaelsen

Rogaland

Bente Thorsen

Roy Steffensen

Helge Thorheim

Solveig Horne

Ketil Solvik-Olsen

Hordaland

Gjermund Hagesæter

Helge Andre Njåstad

Møre og Romsdal

Harald Tom Nesvik

Oskar Grimstad

Sør-Trøndelag

Per Sandberg

Sivert Haugen Bjørnstad

Tord André Lien

Nord-Trøndelag

Robert Eriksson

Nordland

Kenneth Svendsen

Jan Arild Ellingsen

Troms

Øyvind Korsberg

Finnmark

Jan Henrik Fredriksen

Tror jeg har fått med alle her.

La oss ta kostene fatt og koste ut skitten og møkka av Stortinget.

Hvem berger plassen, hvem blir NAVERE av disse Stortingsrepresentanter?

Hvem blir å finne på Statoilstasjonen etter September 2017, og hvem berger plassen sin for kanskje nye 4 år?

Dette gjenstår å se og er mye opp til DEG og MEG å avgjøre.

Havner FRP under 10% ved Stortingsvalget 2017?

Mitt ønske er under 6% - er lov å håpe.

Etter Stortingsvalget 2017 blir de som er feiet ut av Stortinget merket med Rødt.

Har lite tro på at dette antall øker i hvert fall.

Lenke til kommentar

Den intelligente FrP-velger skjønner at partiet må gi og ta i en regjering sammen med et annet parti. Noen vil mene at det i stor grad er de andre velgerne som har forsvunnet nå ...

Spørsmålet er hvor mye FrP kan peke på Høyre. Det vil kanskje gå opp for flere at en del av politikken til FrP faktisk ikke er gjennomførbar i praksis. For min del tror jeg flere av statsrådene har møtt virkeligheten med en smell. Ikke først og fremst fordi politikken ikke er gjennomførbar, men fordi det manglet en gjennomtenkt plan for gjennomføringen. Dette er populist-liberalister, ikke ånds-liberalister. Mennesker som er liberalister i ånden vil alltid møte utfordringer med en liberalistisk løsning, om de så må finne en løsning selv, og det må man i praktisk politikk. Populist-liberalister vil i samme situasjon backe ut og falle ned på en trygg og tradisjonell løsning. Det er betegnende at ingen FrP-statsråd har satt et liberalistisk stempel på sitt virke. De har bare flikket litt her og der, det er ingen vesentlig dreining å spore.

Det ligger an til at denne regjeringen blir et langt gjesp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis valget hadde vært nå og med nåværende 9,5% oppslutning hadde FRP mistet disse merket Rødt på tinget:

The Weakest Link

Det trengs en vårrengjøring på Stortinget .

En lengre enn sådan som bør startes nå med det samme.

Deltagere frem til høsten 2017 er:

Østfold

Ulf Isak Leirstein

Erlend Wiborg

Akershus

Kari Kjønaas Kjos

Hans Andreas Limi

Ib Thomsen

Oslo

Christian Tybring-Gjedde

Mazyar Keshvari

Siv Jensen

Sylvi Listhaug

Oppland

Morten Ø. Johansen

Buskerud

Jørund Henning Rytman

Morten Wold

Hedmark

Tor Andre Johnsen

Vestfold

Morten Stordalen

Tom E. B. Holthe

Anders Anundsen

Telemark

Kristian Norheim

Bård André Hoksrud

Aust-Agder

Ingebjørg Amanda Godskesen

Vest-Agder

Åse Michaelsen

Rogaland

Bente Thorsen

Roy Steffensen

Helge Thorheim

Solveig Horne

Ketil Solvik-Olsen

Hordaland

Gjermund Hagesæter

Helge Andre Njåstad

Møre og Romsdal

Harald Tom Nesvik

Oskar Grimstad

Sør-Trøndelag

Per Sandberg

Sivert Haugen Bjørnstad

Tord André Lien

Nord-Trøndelag

Robert Eriksson

Nordland

Kenneth Svendsen

Jan Arild Ellingsen

Troms

Øyvind Korsberg

Finnmark

Jan Henrik Fredriksen

Tror jeg har fått med alle her.

Mildt sagt ett blodbad og mannefall de lux.

Oslo nesten forsvunnet, en god del av regjeringsfolk borte som Listhaug,Tord Lien og Robert Eriksson med flere.

Robert Eriksson hadde altså selv fått dratt nytte av NAV - høyst sannsynlig.................

Lurer på hva som gikk av FRP, de har bokstavlig talt ødelagt tiår på tiår med partiarbeide.

Jeg synes ikke synd på dem, mine 6% virker mer og mer sannsynlig......................

http://politisk.tv2.no/spesial/partibarometeret/maalinger/10859/

Endret av V?rbris
Lenke til kommentar

FrP må ta grep hvis de ikke skal ende opp i sperregrense-gropa sammen med sentrumspartiene. Det nytter ikke å bare si at man er inne i en dårlig periode pga. statsbudsjettet og håpe at alt går tilbake til normalen av seg selv, som ser ut til å være strategien til Siv i følge de siste uttalelsene hennes. Her må feil innrømmes og nye forslag fremmes, og budsjettsforhandlingene er jo en utmerket anledning til å redde det som reddes kan. Hvis det blir sånn at Venstre og KrF taler de uføres sak - noe FrP skulle ha gjort hvis de kjente velgerne sine -samtidig som FrP må gi etter for disse partiene på punkter som er upopulære blant FrP-velgere (miljø, asyl) så vil man virkelig ha spilt seg ut.

Lenke til kommentar

Den intelligente FrP-velger skjønner at partiet må gi og ta i en regjering sammen med et annet parti. Noen vil mene at det i stor grad er de andre velgerne som har forsvunnet nå ...

Og det forstår de fleste FrP velgerne meget godt. Det som skuffer er at de ikke legger seg på en mer liberal linje og får fjernet tøvet til sosialistene som vi har vært under i 8 år. 8 år under et regime former mennesker og vi ser tydelige ødeleggelser blant folket. Personlig hadde jeg forventet mer frihet til individet, tullelover som røykeloven, alkoholloven og ikke minst en mer human ruspolitikk hadde jeg forventet fra FrP. Men hva får vi? Jo en ennå mer streng røykelov, alkoholloven blir som den alltid har vært og de skaper ennå mer elendighet for misbrukere og dem som liker et annet rusmiddel en alkohol. Men dessverre for oss liberale, det er ingen alternative parti å stemme på. Så ved neste valg for man holde seg hjemme.

Lenke til kommentar

Helt klart. Men Frp har mange flere slike velgere enn andre partier. Frp sin velgermasse består i stor grad av mennesker som har forlatt andre partier som ikke holdt løftene sine, mennesker som ikke forsto den gang at man må gi og ta i et demokrati, og som heller ikke forstår det nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Samtidig er det mange liberaliseringer som FrP og Høyre kunne trumfet gjennom sammen med Venstre. Her er det bare viljen det står på, for flertallet har dem - også uten KrF. Hvis man skal forklare noe bort med at man må gi og ta i koalisjon forutsetter det at flertallet i koalisjonen er imot politkken, og det er ikke alltid tilfellet her. Det virker med andre ord som om man unnlater å foreta flere liberaliseringer - Gothminister nevnte noen eksempler - samtidig som man får skattelette til de rike og hardere kår for trygdemottakere oppå toppen. I sum har man altså fått større sosiale forskjeller og samfunnet er like lite liberalt som før.

Lenke til kommentar

Samtidig er det mange liberaliseringer som FrP og Høyre kunne trumfet gjennom sammen med Venstre. Her er det bare viljen det står på, for flertallet har dem - også uten KrF. Hvis man skal forklare noe bort med at man må gi og ta i koalisjon forutsetter det at flertallet i koalisjonen er imot politkken, og det er ikke alltid tilfellet her. Det virker med andre ord som om man unnlater å foreta flere liberaliseringer - Gothminister nevnte noen eksempler - samtidig som man får skattelette til de rike og hardere kår for trygdemottakere oppå toppen. I sum har man altså fått større sosiale forskjeller og samfunnet er like lite liberalt som før.

Man kan om viljen er der liberalisere Norge sammen med V. Fri åpningstider, fjerne deler av røykeloven, liberalisere ruspolitikken, gi individet mer frihet. Men her svikter FrP spesielt. Norge går fortsatt inn i mørket der staten styrer oss, det er svært lite frihet i dette landet, om man da ikke følger det politisk korrekte systemet.

Lenke til kommentar

Hvorav de fleste har satt seg på gjerdet og avventer statsbudsjettet.

Men nå er jo FrPs forslag til statsbudsjettet kjent. Er det noen ting i dette budsjettet som får gjerdesitterne til å hoppe ned igjen i titusenvis, om det skulle passere uendret gjennom stortinget?

Geir :)

Det har vært veldig mye fokus på det negative i budsjettet bla. kuttet i barnetillegget og kuttet i satsen i formuesskatten som har blitt sett på som veldig usosialt og som nok ar gjort mange usikre. At sentrumspartiene også truer med å fjerne de seierne FrP har fått igjennom og som er typiske frp-saker slik som kutt i drivstoffavgiften, lavere bilavgifter gjør nok også at mange har satt seg på gjerdet.

Skulle FrP få igjennom sine typiske saker vil nok det kunne hente tilbake endel velgere når de får kommunisert dette til velgerne at de faktisk har fått noe igjennom.

Lenke til kommentar

Matematikken din er litt rusten. Et fall på ett prosentpoeng for et parti som ligger/lå på tire fem prosent, er minst like mye som et fall på fire fem prosentpoeng for et parti som ligger på 16 prosent.

Lenge siden jeg skrev dette, men jeg sa vel ingenting om relativ eller absolutt endring. Faktisk har de falt mer enn SV uavhengig av hvordan man regner, og da er vel ikke engang de nyeste målingene tatt med.

Man kan om viljen er der liberalisere Norge sammen med V. Fri åpningstider, fjerne deler av røykeloven, liberalisere ruspolitikken, gi individet mer frihet. Men her svikter FrP spesielt. Norge går fortsatt inn i mørket der staten styrer oss, det er svært lite frihet i dette landet, om man da ikke følger det politisk korrekte systemet.

Virkelig? Ja, de kunne trolig gått lengre med Venstre, men jeg er faktisk positivt overrasket over hva de har fått til i forhold til forbud. De har f.eks fjernet forbudet mot segway, åpnet for 110 km/t på motorvei, lagt om taxfreeordningen, fremmet forslag om å tillate proffboksing og fjernet arveavgiften. Er ikke nødvendigvis for alt dette, men jeg er glad for at de ser ut til å prioritere slike "gladsaker" fremfor mye annet tull de har i partiprogrammet sitt.

Hadde aldri forventet noen tilbakerulling av røykeloven. Det ville være latterlig ut i fra et folkehelseperspektiv. De fleste land begynner vel å ta etter Norge på dette området.

Hvorav de fleste har satt seg på gjerdet og avventer statsbudsjettet. FrP på sperregrensen har jo sosialistene spådd før, men det har aldri skjedd. Det skjedde jo også for noen måneder siden når FrP fikk en måling på 10%, så vokste de igjen og det ble helt stilt fra den kanten, det samme vil nok skje denne gangen også :)

Ja, det vil nok ta seg opp igjen, men trenden er at de hele tiden når nye bunnpunkt. De får sikkert noen "gode" målinger på 14/15%, men utviklingen er nok negativ i et lengre perspektiv. Tror det skal mye til at de bikker under titallet ved neste valg, men ville ikke forventet mer enn 12-13%.

Tror partiet har et ekstra problem sammenlignet med SV i forhold til at de i opposisjon kom med løfter både på venstre og høyre fløy. De har f.eks dobbeltkommunisert veldig om trygd for å blidgjøre ulike velgergrupper. Det å være "liberalistisk" lar seg vanskelig kombinere med å øke pensjonene, og det er ikke mye liberalt over å økt oljepengebruk. Derfor blir mange velgere skuffet når partiet må ta klarere standpunkt/velge side i regjering. Noen forventet venstrepolitikk, andre skattelette.

Høyre derimot, tror jeg sliter med at de verken har levert et næringsvennlig budsjett, (økte tollgrenser - så ikke den komme) eller et særlig sosialt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...