Gå til innhold

Nye målinger: FrP stuper! Verre slitasje enn SV opplevde?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt eget parti Venstre dekker i dag spennet fra sosiale liberalister til liberale sosialister, og binder det hele sammen med store mengder grønnmaling. Jeg tilhører definitivt den sosialliberalistiske fløyen, ikke den liberalsosialistiske. Der er jeg sørgelig i mindretall, kanskje untatt Unge Venstre.

Geir :)

Hva er forskjellen på de to?

Godt spørsmål. En liberal sosialist er en som vi ha et sosialistisk (sosialdemokratisk) samfunn, men ønsker at dette skal ha en liberal holdning til menneskers ulikheter og muligheter innenfor dette samfunnet. En liberal sosialist vil således ha innvandring, er positivt til likebehandling av homofile og så videre. De mener at staten må garantere for (og "subsidiere") slike rettigheter.

En sosial liberalist ønsker i bunn og grunn et liberalistisk samfunn, altså et der minst mulig er statens ansvar eller oppgave. (Det er vel ingen Venstrefolk som er anarkister.) Men han ser verdien av et sosialt sikkerhetsnett. Ikke dermed sagt at dette heller skal være en statlig oppgave.

Du kan si at jeg er enig med Politimester Bastian og uenig med Gordon Gekko. (I hvert fall 1987-utgaven, har ikke sett oppfølgeren.) Jeg vil ha et fritt marked, men synes ikke at grådighet er en god ting.

Det vil si at jeg egentlig liker hele kardemommeloven, inklusive "Du skal være grei og snill". (Som leveregel, ikke som lov.)

Der er jeg enig, bare uenig i at vi trenger en stat. Uansett takk for et opplysende svar :)

Lenke til kommentar

Dere vil fortsatt IKKE være ett demokrati etter en slik endring. ;)

Er du skatteflyktning til Norge?

Og det forklaringen på norsken din?

Du må enten rette setningen til

"Det vil fortsatt ......"

eller til

"Dere vil fortsatt IKKE ha ......"

I tillegg er "et" her ubestemt artikel med en "t"

"Ett" er tallord: ett eller to eller enda flere partier

Endret av doro8
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens Fremskrittsparti er en gjeng hyklerske, løgnere ansatt i en politisk organisasjon som er konstruert for å være en sikkerhetsventil for å fange de "såkalte" konservative i samfunnet. Går en deres politiske program i sømmene ser en at de jobber for alt annet enn Norge og vårt folk.

Deres velkjente innvandringspolitikk er en vits. Hva vil de egentlig? Vil de stoppe den ikke-vestlige innvandringen? Nei! Vil de beskytte vårt folk, vår kulturtradisjon og vårt opphav? Nei! Vil de verne om begrepet etnisk norsk? Nei, i følge Fremskrittspartiet kan alle bli nordmenn. Noe som er en forbanna løgn.

Så hva hjelper det å bremse den ikke-vestlige innvandringen, når en vil fortsette den i noe mindre omfang året etter? Ingenting! Dette er lek med ord.

En skal heller aldri glemme at Fremskrittspartiet styres av Siv Jensen som er et fullverdig medlem av Bilderberg-gruppen. Bare dette burde få varsellampene til å blinke rødt. Etter fire år i regjering håper jeg det er ingen som lenger husker Fremskrittspartiet. Og det skal vi være glade for.

Ikke la dere lure av de politiske, oppkonstruerte løgnene, disse er skapt for å holde deres blikk vekk fra den virkelige fienden.

Lenke til kommentar

Valgløfter og partiprogrammer har samme sannhetsgehalt som annonser for Snake Oil produkter, eksempelvis slankepiller som får "fettet til å renne bort","verdens beste såpepulver" eller lånefinansiert aksjespekulasjon garantert mot tap.

Frp er neppe verre eller bedre enn de øvrige partiene på Stortinget i så måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens Fremskrittsparti er en gjeng hyklerske, løgnere ansatt i en politisk organisasjon som er konstruert for å være en sikkerhetsventil for å fange de "såkalte" konservative i samfunnet.

Når du sier at Fremskrittspartiet er "konstruert", antyder du da at det er noen bakmenn som i det skjulte sitter og trekker i trådene? Hvem er i så fall dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dere vil fortsatt IKKE være ett demokrati etter en slik endring. ;)

Er du skatteflyktning til Norge?

Og det forklaringen på norsken din?

Du må enten rette setningen til

"Det vil fortsatt ......"

eller til

"Dere vil fortsatt IKKE ha ......"

I tillegg er "et" her ubestemt artikel med en "t"

"Ett" er tallord: ett eller to eller enda flere partier

80646663.png
Lenke til kommentar

@Skatteflyktning

I did not have any argument to win or lose.

Only gotten curious to whether you're Norwegian or not

due to the fact you produced a grammar mistake not likely an ethnic Norwegian would do. (In addition to a mistake common also among Norwegians.)

Hence did you immigrate into N or emigrate from N?

Lenke til kommentar

Spennende å følge meningsmålingene nå etter valget, for å se hvordan regjeringsskiftet og den nye situasjonen i Stortinget påvirker partiene opinionsmessig.

Aller mest spenning har det kanskje vært knyttet til FrP. Mange har advart dem mot "SV-fella" - sviktende oppslutning som følge av regjeringsdeltagelse.

Rett før helgen fikk vi to nye målinger, som begge måler partiet langt lavere enn valgresultatet:

http://politisk.tv2.no/spesial/partibarometeret/maalinger/10709/

http://politisk.tv2.no/spesial/partibarometeret/maalinger/10708/

Med 11/12% har de altså tapt hele fire eller fem prosentpoeng siden valget forrige høst.

Sammenligner vi med SV, var deres oppslutning rundt ett prosent lavere i januar 2006 enn ved valget i 2005. Så langt ser altså FrP ut til å falle mye fortere. Fortsetter trenden, får de det ikke lett ved neste valg.

Er FrPs velgere bare veldig, veldig skuffet, eller er det rett og slett praktisk umulig for et fløyparti holde på velgerne i koallisjonsregjeringer?

Det handler nok heller om lite troverdige meningsmålinger. F.eks. den du linker til

Aug: 14%

midt sep: 17%

Okt: 13%

Veldig troverdig at 3% velgere hopper til FRP rett foran valget og så stikker av igjen. Dette handler om at de gjør seriøse målinger før valget og etter valget så går de tilbake til sine gamle rutiner. Dette er enda klarere fra Ipsos. Jeg er kjent med Ipsos sine taktikker i Sverige og de gjør det samme i Norge.

23 Aug: 13%

6 sept: 18.1%

27 Sept: 14.1%

Det ser ut til at FRP har tapt 1-2%, men de katastrofetallene du gir oss er ikke reele.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den første testen, som Frp vil bli målt på er statsbudsjettet til høsten. Føler velgere da, at Frp ikke leverer slik man kan forvente vil Frp utradere seg selv, slik som SV nesten gjorde.

Dog, Frp har kniven på strupen, og må levere ihht de fleste velgere mente de bør levere. Ellers er det pinlig å se Hoksrud f.eks prate om at de kun er "16%". Den argumentasjonen bør Frp snarest legge fra seg, hvis de ikke vil bli som SV; et mikroparti.

Ellers, har jeg ikke mye forhåpninger, for angående politikere er min forrakt rimelig stor. Inkludert de partier jeg stemmer for. Derfor jeg stemmer på personer, og mener at personvalg bør bli mye sterkere enn slik det er i dag i det norske stemmesystemet.

Lenke til kommentar

Dagens Aftenposten har et oppslag om konkrete saker der FrP har moderert seg og endog skiftet mening. Som at de nå stemmer for Kyoto 2, og at Hoksrud rett før valget garanterte at bompengene skulle bort, og at de ikke lenger vil sende ut Mullah Krekar. En del andre punkter er mindre åpenbare.

Edit: Da var den kommet i på nett: Se hva Frp sa før og hva de sier nå

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mistenker at mange FrP-ere sier de stemmer Høyre i slike meningsmålinger, pga stigmaen mot "freppere".

Jeg mistenker at du har rett. Men den stigmaen er jo ikke noe helt nytt fenomen den forklarer kun at Frp ligger lavt på alle meningsmålinger, den forklarer ikke hvorfor de synker fra en måling til en annen.

Jeg tilhører dem som mener det er populismen som får Frp til å kollapse. Velgere med kunstig høye forventninger til hva Frp kan klare å få til - fordi politikerne i Frp faktisk har gitt dem illusjonen om at det er mulig.

SV-fella med andre ord... Akkurat den fella de har sagt hele tiden at "Åh nei, den skal vi i hvert fall ikke gå i!" :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens Aftenposten har et oppslag om konkrete saker der FrP har moderert seg og endog skiftet mening. Som at de nå stemmer for Kyoto 2, og at Hoksrud rett før valget garanterte at bompengene skulle bort, og at de ikke lenger vil sende ut Mullah Krekar. En del andre punkter er mindre åpenbare.

Finner den ikke i nettutgaven i farten, så ingen link.

Her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Se-hva-Frp-sa-for-og-hva-de-sier-na-7444818.html

Min favoritt er «Vi skal i posisjon for å gjennomføre vår egen politikk. Det er ikke slik at våre programsaker skal i søpla for å få til kompromisser. Slutt å tulle!»

Lenke til kommentar

Der var den kommet på nett ja. Takk, skal oppdatere posten min.

Ikke helt relevant for tråden, men jeg ser at URL-en du la inn i posten din inneholder en autogenerert streng etter selve adressen - "UuJUA3khYvo". Er dette en identifikator Aftenposten bruker for å spore hvem som linker til sakene deres? URL-en jeg limte inn inneholdt også en slik autogenerert streng (ulik din), men jeg valgte å fjerne den.

Ganske ubehagelig spionasje fra Aftenpoften.

EDIT: Betyr ikke dette også at de som har abonnement hos Aftenposten (som logger inn med brukernavn og passord) kan spores når de linker til en artikkel?

La oss si du driver en blogg hvor du skriver under pseudonym, og samtidig har abonnement hos Aftenposten, så vil avisen kunne gjenkjenne deg med fullt navn hvis du linker til en Afteposten-artikkel?

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Det handler nok heller om lite troverdige meningsmålinger. F.eks. den du linker til

Veldig troverdig at 3% velgere hopper til FRP rett foran valget og så stikker av igjen. Dette handler om at de gjør seriøse målinger før valget og etter valget så går de tilbake til sine gamle rutiner. Dette er enda klarere fra Ipsos. Jeg er kjent med Ipsos sine taktikker i Sverige og de gjør det samme i Norge.

Det ser ut til at FRP har tapt 1-2%, men de katastrofetallene du gir oss er ikke reele.

Jeg tror det handler en del om vektingen. Før september var det stor usikkerhet knyttet til hvilket valg man skulle vekte mot. Noen byråer valgte kommunevalget 2011, andre Stortingsvalget 2009. Dermed sprikte FrPs oppslutning voldsomt, rundt 10% mellom enkelte målinger.

Nå derimot, vekter alle mot fjorårets valg, noe som burde gi et mer presist bilde. Det er ikke slik at bare enkeltmålinger viser nedgang for FrP nå. Det er blitt en ganske klar trend, også på tvers av instituttene. Til og med TNS Gallup/TV2 har partiet på 12-tallet. De traff svært godt ifjor.

Selvsagt vanskelig å si akkurat hvor mye FrP har fallt, alltid vært et vanskelig parti å måle. Tror dog ikke det er urealistisk med et fall på 4/5%, husk nemlig at de har mange protestvelgere. Disse kan ha fallt av med en gang de så resultatet av regjeringsforhandlingene. Som sagt heller ikke unaturlig at juniorpartnere i regjering, særlig på fløyene, lekker til det største partiet.

Interessante er likevel at de ser ut til å falle mye raskere enn SV. Særlig når de har lagt så stor vekt på å gjøre ting annerledes, nettopp for å unngå den fellen. Ala det noen sa tidligere i tråden - med ulik taktikk kan det se ut som disse partiene er forhåndsdømt til å miste oppslutning i posisjon. Også verdt å merke seg at høyresiden samlet fortsatt gjør det svært bra. Kanskje gjenstand for en viss bekymring på Youngstorget.

Endret av LucarioX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det handler en del om vektingen. Før september var det stor usikkerhet knyttet til hvilket valg man skulle vekte mot. Noen byråer valgte kommunevalget 2011, andre Stortingsvalget 2009. Dermed sprikte FrPs oppslutning voldsomt, rundt 10% mellom enkelte målinger.

Nå derimot, vekter alle mot fjorårets valg, noe som burde gi et mer presist bilde. Det er ikke slik at bare enkeltmålinger viser nedgang for FrP nå. Det er blitt en ganske klar trend, også på tvers av instituttene. Til og med TNS Gallup/TV2 har partiet på 12-tallet. De traff svært godt ifjor.

Selvsagt vanskelig å si akkurat hvor mye FrP har fallt, alltid vært et vanskelig parti å måle. Tror dog ikke det er urealistisk med et fall på 4/5%, husk nemlig at de har mange protestvelgere. Disse kan ha fallt av med en gang de så resultatet av regjeringsforhandlingene. Som sagt heller ikke unaturlig at juniorpartnere i regjering, særlig på fløyene, lekker til det største partiet.

Interessante er likevel at de ser ut til å falle mye raskere enn SV. Særlig når de har lagt så stor vekt på å gjøre ting annerledes, nettopp for å unngå den fellen. Som noen sa tidligere i tråden - med ulik taktikk kan det se ut som disse partiene er forhåndsdømt til å miste oppslutning i posisjon. Også verdt å merke seg at høyresiden samlet fortsatt gjør det svært bra. Kanskje gjenstand for en viss bekymring på Youngstorget.

Jo, det er urealistisk. For det første baserer du deg på noen få meningsmålinger, når du burde bruke snittmålngen. For det andre så bruker du målinger som ikke er sammenlignbare. Som sagt målingene foran valget er langt mer nøyaktige, men de før og etterpå ikke er det. TV2 traff kanskje en gang, men det gjør den ikke til en perfekt meningsmåling. Jeg antar at enhver meningsmåling kan være noe feil.

Vi så det samme i Sverige. Rett foran valget i 2010 så hoppet målingene for Sverigedemokratene opp og etter valget så falt de igjen. Det kommer av at instituttene blir dømt etter valgdagmålingen sin og ikke målingene de gjør resten av året. Ispos er ekstrem og beviser at justeringer foran valget blir gjort. Du tror virkelig ikke at FRP hoppet opp 5% på et par uker gjør du vel? Det er bare en forklaring for at Ispos sine målinger økte så mye og det er at de forandret sine metoder foran valget. Hvis Ispos gjør det, hvorfor skulle ikke andre institutter gjøre det?

Dermed blir det bare tull å sammenligne valgdagmålingen med målingene etter valgdagen. De er ikke basert på de samme kriteriene. Sammenligner vi gjennomsnittet før valget og gjennomsnittet etter valget så har FRP falt med 1-2%. Ikke 4-5% som du sier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sofapartiet er stort det. Har oppslutning på 20 - 25 % ved Stortingsvalg og nesten 40 % ved kommune og fylkestingsvalg.

I tillegg har man en betydelig gruppe av velgere som mellom valg ikke har bestemt seg. Altså de svarer at de ikke vet hvem de skal stemme på når de blir spurt på meningsmålinger.

Men det er ikke "landets største parti".

Uansett: Er det sånn at politikerne får mindre makt på grunn av disse?

La oss se for oss et scenario der sofaen har 90% av stemmene, mens de andre partiene har 10% fordelt.

Vil da dette gi politikerne mindre makt? Hvis man f.eks. er anarkist, så har man jo ikke noe parti... Anarkist forståes som en som ikke bryr seg om politikk, og som ikke ønsker noen politikere til å styre over seg.

For ikke å gå i samme fella igjen så til topic:

Meningsmålingene varierer, og det virker som om de fleste tar ugangspunkt ulike tilfeldige begivenheter som da oppstår mens partiene regjerer. Hvis dette er tilfellet, så vil det sannsynligvis være slik at ingen kan forutse noe som helst... Det eneste de da gjør når de sitter å spår fremtiden er at de forsøker å skape en selvoppfyldende profeti. Hvis folk tror på disse spådommene. Det er mange begivenheter i fremtiden som kan få FrP til å øke sin posisjon betraktelig.

Kanskje FrP fjerner noen helt idiotiske reguleringer og lover som da AP har laget. Kanskje de avslører korrupsjon i forbindelse med Mongstad, eller andre ting som da gir hele venstresiden en kraftig kilevink.

Jeg håper i alle fall at noe sånt skjer. Altså at AP og SV får seg en kraftig smell som gjør dem lammet i lang lang tid... Personlig er jeg veldig fornøyd med hva FrP har fått til så langt. Ikke noe særlig autoritære ting de har gjort til nå. De har blant annet fjernet arveavgiften, og klart å begrense fremtidige kostnader for folk flest i form av bompenger etc. Jeg er ikke FrPer selv, men det de har fått til nå er ikke noen grunn til at velgerne løper til Høyre eller til Arbeiderpartiet i alle fall...

Nå vil jo ikke FrPs tilhengere som er utolmodige i å få igjennom mest mulig av FrPs politikk, ha noe å tjene på å gå over til Høyre heller... Eller det er vanskelig å forestille seg at det er tilfellet...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...