Hawn1602 Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) heisann! Jeg skal kjøpe meg en gaming laptop som jeg har planer om å bruke mellom 10 og 20k på. Denne laptopen skal brukes kun til gaming. Så er på jakt etter en laptop som gir den beste performance for gaming. Vet at stasjonær er mest optimalt men har ikke så mye plass hjemme. Så dette blir på en måte en desktop replecement. Laptopen må ha minst 17" skjerm. anbefaling og forslag til hva jeg kan kjøpe meg? Takker for all respons Endret 21. januar 2014 av Hawn1602 Lenke til kommentar
Loeftw Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Heisann! Jeg kjøpte nylig en pc fra multicom (http://www.multicom.no/business/Daenerys-MS-1763-17e3-Full-HD-Matt-Intel-Core-i7-4700MQe-16GBe-180GB-SSD-1TB-7200e-GeForce-GTX-780Me-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c1000042/p10626619) Denne er 17" og du ser specsene selv. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt noe lignende. 13-14 tusen skillet på bærbare er gjerne skillet mellom veldig god, og ekstrem, når det kommer til spilling. Jeg selv foretrekker nvidia foran amd. Det er fordi nvidia har den beste optimaliserings softwaren. Det som er med multicom er at de ikke er bundet av noe merke, som gjør at de putter inn et "yalla" hovedkort, og ekstreme ytelseskomponenter mye billigere enn andre merker som feks asus. For deg med såpass høyt budsjett foreslår jeg egentlig den samme som jeg kjøpte. Kompakt, bra specs, rimelig, men fortsatt i toppsjiktet. ** linken er ute mva! Pcen koster 14365,- Endret 21. januar 2014 av Loeftw Lenke til kommentar
Hawn1602 Skrevet 21. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Kjempe forslag du kom med der! Men hva med denne? http://www.multicom.no/Kunshan-P177S-17e3-Full-HD-Matte-Intel-Core-i7-4700MQe-16GBe-180GB-SSD-1TB-Hdde-Geforce-GTX-780M-4GBe-DVDRWe-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c1000042/p10626956 Den er billigere og jeg tror den har like specs. Kom gjerne med flere lignende anbefalinger. Er åpen for masse tips! Endret 22. januar 2014 av Hawn1602 Lenke til kommentar
Loeftw Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Den er helt identisk, bare litt mindre ssd. Fra 256gb til 180gb. Men veldig bra Lenke til kommentar
Hawn1602 Skrevet 21. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Hmm... Kan ikke se det, men du har sikkert rett Men har sjekket litt mer og så denne. http://www.multicom.no/Kunshan-P375S-17e3-Full-HD-Matte-4e-gen-Intel-Core-i7-4700MQe-16GBe-180GB-SSD-1TB-Hdde-2-x-GF-GTX-780M-(SLI)e-DVDRWe-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c1000042/p10625462 Den har jo to skjermkort av 780m med en sli teknologi. Vet ikke hvordan sli teknologien fungerer eller hva det er, men den koster jo nesten 20k også da. Så da står jeg mellom 780m laptopen og 780m sli laptopen. Hva burde jeg gå for syns dere? Hvor mye bedre er sli enn bare en gpu? Er det verdt pengene? Endret 22. januar 2014 av Hawn1602 Lenke til kommentar
Loeftw Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Altså, med den pcen med dobbelt skjermkort vil det tror jeg være et skille fra forrige modell du viste, si BF4 på ultra, en forskjell på rundt 50fps. Den første modellen du linket vil kjøre bf4 med ultimate instillinger på jevne 60fps. Den siste, nærmere 20k pcen, vil stabilt ligge på 100fps bf4 på ultra. Kilder: diverse skjermkorttester. Så du må se an selv, er du vilig til å betale 1000kr mer pr tiende frames pr. Sec opp? Sistnevnte maskin vil jo klart holde lenge. Og ikke la den stive prisen skremme deg, en alienware maskin med samme innmat ligger priset 10k mer Lenke til kommentar
Hawn1602 Skrevet 22. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2014 (endret) Fantastisk svar som er utfyllende og nyttig! men vet du eller noen andre om hva sli teknologien er, hvordan den virker eller hva den gjør? Hva hadde dere gjort hvis dere var meg? Kjøpt 780m eller 780m sli? Har ikke så veldig god peiling på framerates. Så er 50 fps mye opp i fra 60? Vil det gå smooth med 60 fps eller vil det bli lag på f.eks. Bf4 på ultra? Er det god deal å betale ca. 5k mere for 50 fps mer? Eller får jeg mest for pengene med 60 fps? Mye spørsmål her, hehe. Fint hvis jeg kunne fått svar på det meste eller en god forklaring Endret 22. januar 2014 av Hawn1602 Lenke til kommentar
Loeftw Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Fantastisk svar som er utfyllende og nyttig! men vet du eller noen andre om hva sli teknologien er, hvordan den virker eller hva den gjør? Hva hadde dere gjort hvis dere var meg? Kjøpt 780m eller 780m sli? Har ikke så veldig god peiling på framerates. Så er 50 fps mye opp i fra 60? Vil det gå smooth med 60 fps eller vil det bli lag på f.eks. Bf4 på ultra? Er det god deal å betale ca. 5k mere for 50 fps mer? Eller får jeg mest for pengene med 60 fps? Mye spørsmål her, hehe. Fint hvis jeg kunne fått svar på det meste eller en god forklaring For nvidia har du sli, og amd har crossfire. Disse er bare navnene på "2 skjermkort" koblet til hverandre. Det et grafikk-kort eller gpu gjør, er å rendere. Å animere, å gjøre kalkulasjoner, millioner pr sek. Dette betyr at med en dobbel konfigurasjon skal det teoretisk doble antall kalkulasjoner pr sek, som igjen bestemmer hvor mange bilder per sekund(fps, frames per sec) du oppfatter på skjermen. Teoretisk skal dette dobble fps'en din. Hva er fps? Det er hvor mange stillbilder som blir vist på monitoren hvert sekund. For at øye vårt skal oppfatte bevegelse på skjerm som glatt, krever dette 30bilder pr sek, eller 30fps. Typisk for å stille sterkt i skytespill trenger du minimum 60fps. Og hvis du har 100fps stiller du sterkt. Og hvis et ekstra skjermkort dobler fps i alle spill, hvorfor ikke? Fordi dobbelt skjermkort in situ gjør aldri det. Det vil booste fps, men så lenge ikke spillet er konfigurert til å bli behandla av 2 skjermkort er det ofte bare hentet ut kalkuleringskraft tilsvarende 1 eller 1,2 skjermkort. Det krever også litt justering fra din side, få kortenentil å yte likt f.eks. Også blire veldig varmt. Det som bærbare sliter mest med er varme gpu er. Derfor vil 2stk, potensielt over lengre tid skade seg selv og interne omgivelser, slikt som harddisk og prosessor. Jeg tok litt hardt i når jeg sa du ville få 40fps mer med dobbelt skjermkort. I realiteten er det mer 10-20, og du erfullstendig avhengig av at det er både kompatibelt og beregnet for 2 stk gpu. Typisk bruker man sli eller crossfire til multi-monitorer, fler skjermer med ett bilde. Si spille på 3skjermer med forskjellig deler av samme spill. Det er hovedgrunnen til at folk kjøper dobbelt. Til slutt prisem. Kjøpe 2 skjermkort, hver a la 5-6tusen, for en forbedring på 20-30%. Jrg ville ikke 2 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 http://www.komplett.no/asus-g750jh-173-full-hd/795051 Ellers så er de en del multicom maskiner som du kan få mye for pengene ved å kjøpe. ASUS er for meg kvalitet og stabilitet. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Helt enig med Birger. Asus er kvalitet! Det samme er Toshiba: http://www.toshiba.com/us/laptop-finder#4294967002+25+216+260+4294948602~10~0~p_Featured Dog usikker på hvor du får kjøpt Toshiba's Qosmio-serie i Norge. Vet at Expert har hatt noe modeller på lager til 13k og oppover Lenke til kommentar
PCFreak.no Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Kjøpte en ASUS G750 til studier/gaming og er fornøyd med den. Kanskje litt i største laget men blir fort vandt til det. Multicom sine PC'er er billigere men byggekvaliteten er ikke den samme som en ASUS og de jeg kjenner som har multicom har hatt litt problemer med drivere og støy/varme. Endret 11. februar 2014 av PCFreak.no Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Fantastisk svar som er utfyllende og nyttig! men vet du eller noen andre om hva sli teknologien er, hvordan den virker eller hva den gjør? Hva er SLI/CFX kort fortalt? Først og fremst lurer driveren Direct3D til å tro at maskinen bare har et skjermkort, så sier driveren fra til Direct3D at skjermkortet er klart til å tegne nytt bilde og får inn 2-4 bilder som skal sendes til skjermen som så deles ut til hvert skjermkort. Bildene som blir tegnet av skjermkortene blir vist på skjermen, i dag er det ofte teknologier på plass som sikrer at tidsmellomrommet mellom bildene blir jevnt og bevegelsene flytende. Problemer som kan oppstå her er at tida det tar for å tegne hvert bilde vil alltid ha en liten variasjon, som betyr at du kan få litt mer ujevn framerate enn om du kun kjører et skjermkort. Bildene kan også sendes til skjermen med ujevnt mellomrom, i praksis blir opplevelsen helt annerledes enn hva frameraten skulle tilsi. Dette kalles microstutter og er et kjent problem som oppstår litt for ofte i manges øyne. En ekstra frame med forsinkelse vil også oppstå som følge av dette (vanligvis tar OS, spill, og driver opp en 5-6 frames,) men ettersom framerate økes såpass drastisk er ikke dette et problem du ofte vil merke. Nye spill vil sjelden ha støtte for SLI/CFX, det tar ofte 2-3 uker før skikkelig støtte er på plass. Et 780M er forresten ikke kraftig nok til å spille BF4 på Ultra settings med 60 fps og høyere, du kan forvente noe nærmere 35 fps i kritiske situasjoner i multiplayer. På en annen side er grafikken nærmest identisk på High, og ytelsen der er omtrent dobbelt så høy. Frames Per Second er hvor mange bilder per sekund som blir produsert av maskinen, i multiplayer-FPS vil du aldri ligge under 60 fps om du kan unngå det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå