Gå til innhold

Mystisk stein dukket opp på Mars

johome

Anbefalte innlegg

donut_610x400.jpg

Bildene fra Mars er tatt med 12 dagers mellomrom , og NASA skjønner foreløpig ingenting.

“It was a total surprise,” NASA scientist Steve Squyres told Discovery News. ”We were like ‘wait a second, that wasn’t there before, it can’t be right. Oh my god! It wasn’t there before!’ We were absolutely startled.”

Kilde

Endret av johome
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen har sagt det

Syns det ser ut som billedmanipulering jeg.

Er NASA selv som har sagt det da...

Men, syntes det ser ut som ett skyggespill, at steinen/formasjonen er der på begge bildene, men at det ikke viser noe skygge på bilde 1. Skyggene er forskjellige på bildene.

Bilde 2 er også tatt mer ovenifra og vil viser lengre skygger.

Ellers er jo NASA sin teori at de har kjørt på en stein og slynget den bort dit...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Nå har også NRK omtalt saken.

Fra artikkelen :

Forskarane har fått roveren til å ta bilete av både ringen og «syltetøyet» i midten, og har fått data for den kjemiske samansetninga.

– Det liknar ikkje noko vi har sett tidlegare, seier Squyres. Steinen har eit høgt innhald av svovel og magnesium, og har dobbelt så mykje mangan enn noko anna vi tidlegare har målt på Mars.

– Eg veit ikkje kva noko av dette betyr. Vi er fullstendig forvirra, og alle i teamet kranglar no om kva dette betyr, seier Squyres.

Et annet bilde

image.jpg

Lenke til kommentar

Sjøliljer! Spennende teori og jeg skal ikke avvise den 100%, men tror sjansene for at det er riktig er uhyre små. Jeg tror det er en mye mindre spennende forklaring bak det. F.eks innestengte gassbobler som har sprukket, krystalisering a agat eller geode, som har erodert av sandblåsing.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvis de finner noe virkelig interssant, eller har gjort det allerede, så tror jeg aldri vi får vite det.

Jeg tolker det slikt at det at de snakker så åpent om dette betyr at dette ikke er tegn på utenomjordiske ihvertfall.

Vet jeg er negativ, men man kan ikke være naiv om dette.

Lenke til kommentar

Jeg ser at det på nettet spekuleres på om det kan ha vært Roveren som har dyttet steinen på plass.

Steve Squyres :

And it appeared, it just plain appeared, at that spot and we haven't driven over that spot

Kilde

Jeg tviler også på hvordan Rover kan ha dyttet steinen dit , der den snegler seg avgårde i 0.036 km/t ( toppfarten er litt høyere)

Isåfall burde det ha vært hjulspor like ved , noe det ikke er.

Steve Squyres viser frem bildet ( hentet fra Space.com )

mars-mystery-rock-opportunity-rover-squy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...