Gå til innhold

Denne PC-en er fylt til randen med olje


Anbefalte innlegg

"no moving parts"... I call bluff on that one!

 

At den ikke avgir varme, er nok ikke helt sant. Men det er klart at denne vil føles som om den ikke avgir varme sammenlignet med en vanlig viftekjølt kabinett.. kanskje..

 

Ellers kan det være intressant å kobinere en slik løsning med pertier element, nå som kondensering ikke er ett issue. (Andrull, I am looking at your direction) ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye svada som omgir produkter av en teknisk natur som ikke brukerene flest har erfaring med eller egentlig forstår hvordan fungerer (ref. til "avgir ikke varme") - og dette er nok sansynligvis markedsført mer mot folk med mye penger å brenne heller enn de som faktisk forstår hvordan slik oljekjøling fungerer, for den typen mennesker ender heller opp med å bygge det selv som regel (og utgjør en forsvinnende liten del av markedet).

 

Det sagt så er det vel bare positivt at det finne et marked for slikt i det hele tatt. Personlig ser jeg ikke helt poenget. Det er vanvittig upraktisk på så mange måter. Rent ytelsesmessig vil god vannkjøling slå det lett, og selvfølgelig vil direkte fasekjøling eller waterchiller løsning (som ligger litt mer innenfor det som er brukbart i praktisk bruk og pris) være i en helt annen klasse. Skal du først gå noe sterkere til verks enn vannkjøling så få en dreven amatørekspert til å mekke deg en god waterchiler for et par tusenlapper så har du den beste ytelsen du kan få uten å måtte konvertere PC-rommet ditt til et permanent verksted...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

 

 

Virkelig, 100 000 dollar i finansiering?

 

Skulle gjerne laget dette for 1/10 av finansieringen.

Du nevnte flytende nitrogen. Det høres veldig artig ut. Men da bør vel PC-kabinettet omtrent være som en slags Kjølebag. Et dilemma der er vel at tetningen må tåle en god del trykk (PSI, bar, Pascal ..). Spesiellt når PC-komponentene gjør væsken om til gass. Så der må det vel en del ventilering av gass til tenker jeg. Også må man ha en utømmelig nitrogenkilde, fordi jeg ser for meg at det å produsere nitrogen selv, eller sirkulere den for å kondensere den tilbake til væske krever litt drøyt utstyr.

 

Nitrogen kan ikke bli brukt til kjøling om det er under trykk. Det er ved selve trykkfallet til nitrogen som gjør det i stand til å fjerne varme fra systemet. SKulle du kjølt hele maskinen så trenger den ikke være trykkbestandig, ja, ellers ville den ikke kjølt noe som helst.

 

Men nå tror jeg du missforstod meg (eller at jeg missforstår deg?), for jeg tenker på at du har alle komponentene under olje, mens selve kobberrøret til LN2'en stikker ut. Du vil da slippe kondens ved komponentene, for det ikke er noe luft med fuktighet der.

 

Alternativt at du har et tynt kapillær-rør frem til en CPU-kobberblokk, hvor du skaper et trykkfall, og deretter fører nitrogenet tilbake via en slange/tykkt rør til en kompressor. Ja, kort sagt en såkalt fasekjøler (om mediet er en eller annen kjølegass eller nitrogen er i og for seg ikke så viktig her).

 

Men å kjøle ned HELE PCen er nok bare dyrt og på ingen måter optimalt (det er kun prosessorkjernen og grafikkprosessorkjernen du ønsker dette på). Oljen er der kun for å overføre litt varme fra resten, samt forhindre det evige problemet, kondens. :)

 

Også om man holder noe under mange minusgrader over lang nok tid, så får man også problemer med metallet tinn. Nå vet jeg ikke om det er særlig med tinn i loddetinn, men det er jo noe å tenke på. Kjedelig å få korrosjon på loddepunkter og andre steder det er brukt dette spesielle metallet.

 

Tinnpest:

http://snl.no/tinnpest

 

Det var vel dette team Scott på Sørpolen fikk oppleve med maten sin. (les: Hermetikkboksene og muligens også drivstofftanker var forseglet med tinn eller noe i den retning)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tin#Physical_properties

 

Ved -40 til - 50 C går prosessen i løpet av noen få timer. [/size]

Om man greier å nå 3,72 Kelvin så blir tinn superledende. Kanskje en uting om motstanden plutselig synker drastisk. Blir det kortslutning av slikt (eller siden det bare er loddepunktene og ikke hele kjeden av ledere, så betyr det vel lite..)

Endret av G
Lenke til kommentar

Interessante greier. :)

 

Hadde jeg aldri hørt om før. Det virker dog som om det kun vil være et problem med svært høy konsentrasjon (rent) tinn. Det hintes til at i en legering med andre materialer så vil ikke slikt kunne oppstå. Noe som ikke akkurat kommer som noen stor overraskelse, da vi ser det samme på forskjellige former for rustfritt/syrefast stål, hvor selv en mindre del av andre materialer forhindrer korrosjon.

 

I vanlig loddetinn så er dette uproblematisk da det er nærmere 40 bly som er en effektiv stopper. I blyfritt loddetin så ser det ut som om det faktisk kan være problematisk, tross et par prosent kobber/sølv som vil forhindre det ganske langt.

 

Og på elektronikk brukes omtrent bare blyfritt loddetinn.

Uten at jeg har hørt om problemer hos de med fasekjøler eller tilsvarende. Ikke jørt at det skulle vært et problem hos biler, som jo fint blir mellom -18 til -40 på vinteren de fleste steder i landet.

 

Mulig det ikke er lenge nok om gangen?

Lenke til kommentar

"no moving parts"... I call bluff on that one!

 

At den ikke avgir varme, er nok ikke helt sant. Men det er klart at denne vil føles som om den ikke avgir varme sammenlignet med en vanlig viftekjølt kabinett.. kanskje..

 

Ellers kan det være intressant å kobinere en slik løsning med pertier element, nå som kondensering ikke er ett issue. (Andrull, I am looking at your direction) ;-)

Hehe. :p

 

Tja, jeg kommer garantert til å gjøre noe slikt en eller annen gang. Muligens i PSUen jeg holder på med, for å få kjølt ned selve spolene også, og så kanskje jeg blir lei og ønsker å gjøre det samme med PCen (og da selvsagt kombinere det med ekstremkjøling).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-194400

Har selv eksperimentert en del med oljekjøling, da har jeg bare plassert hele maskinen i et akvarium og fylt det med mineralolje. Alt jeg kan si er at det ikke er verdt det. Bonuset er at den blir helt stille, men er langt fra brukbart på det vi i dag kaller "gaming" maskiner. Om du vurderer denne løsningen kan du faktisk regne ut på forhånd hva idle temperaturen (og evt. full load) vil ligge på når du er ferdig. Men dette med noen viktige antagelser. Så og si alt av strømforbruk som går inn i kompontene vil overføres til varme, og oljen vil ha en gitt varmekapasitet. Problemet er å effektivt fjerne varmen som kommer fra en komponent og spre den utover i oljen mest mulig. Selv om varm olje automatisk vil stige til toppen, og den kalde synke (slik som gasser), er denne prosessen treig. Derfor er det viktig å ha en lavest mulig viskositet på oljen ("kokepunkt"), samt ha vifter som fortsatt vil fungere i oljen (de fleste vil faktisk fungere fint). Men her er det viktigere å tenke på overflatearealet til bladene istedet for hastigheten. Intel sine stock vifter er fantastisk gode i olje. Husk å ha lokk over oljen (den kan fordampe til en viss grad over tid), og om du skal ta komponentene ut av oljen husk å vask de med alkohol/white spirit.

Lenke til kommentar

Har selv eksperimentert en del med oljekjøling, da har jeg bare plassert hele maskinen i et akvarium og fylt det med mineralolje. Alt jeg kan si er at det ikke er verdt det. Bonuset er at den blir helt stille, men er langt fra brukbart på det vi i dag kaller "gaming" maskiner. Om du vurderer denne løsningen kan du faktisk regne ut på forhånd hva idle temperaturen (og evt. full load) vil ligge på når du er ferdig. Men dette med noen viktige antagelser. Så og si alt av strømforbruk som går inn i kompontene vil overføres til varme, og oljen vil ha en gitt varmekapasitet. Problemet er å effektivt fjerne varmen som kommer fra en komponent og spre den utover i oljen mest mulig. Selv om varm olje automatisk vil stige til toppen, og den kalde synke (slik som gasser), er denne prosessen treig. Derfor er det viktig å ha en lavest mulig viskositet på oljen ("kokepunkt"), samt ha vifter som fortsatt vil fungere i oljen (de fleste vil faktisk fungere fint). Men her er det viktigere å tenke på overflatearealet til bladene istedet for hastigheten. Intel sine stock vifter er fantastisk gode i olje. Husk å ha lokk over oljen (den kan fordampe til en viss grad over tid), og om du skal ta komponentene ut av oljen husk å vask de med alkohol/white spirit.

 

Ja, olje bare som kjøleløsing i seg selv er ikke særlig bra. Du får nok som regel bedre kjøling med god luft. Problemet er som du sier at ikke bare må du hjelpe oljen å sirkulere om du skal ha noe i nærheten av en "god" temperatur i det lange løp, men du må også få den varmen ut av oljesystemet. Flere ledd på denne måten er skjeldent særlig effektivt, og hvis du luftkjøle den oljen så blir den nok ganske god og lunken etter noen timer. Best i kombo med fasekjøling siden du unngår alle problemer rundt kondens og dermed slipper et stort hassle som ellers du må regne med når du fasekjøler.

 

Problemet er at fasekjøling + olje selv om de er ganske godt synergistiske produserer et resultat som er dyrt, vanskelig og utrolig upraktisk i bruk/vedlikehold. Som du sier så er dette nok best forbeholdt for de spesiellt interesserte. Hvis du kan finne glede i byggeprosjektet i seg selv så kan det være verdt det - men en pragmatisk løsning på varmeproblemet er det ikke.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...