Gå til innhold

Innkjøp av første speilrefleks

Anbefalte innlegg

Har tenkt å ta opp igjen den gamle interessa for fotografering, og vurderer å gå til innkjøp av mitt første speilrefleks-kamera.
Sidan eg absolutt ikkje er profesjonell, vil eg ikkje leggje så altfor mykje pengar i første kameraet, men nok til at eg tar gode bilder (i hovudsak landskapsbilder).

Har fått tips om at eg bør gå for Canon, og at Canon 550D eller Canon 600D vil vere gode kamera å starte med. Som sagt er pris viktig, og slik eg har funne ut er 550D litt dyrare enn 600D.

Kva kamera bør eg gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*) forskjellen er dog minimal ...

Canon 600D var en relativ stor oppgradering i Canon målestokk, bla. bedre skjerm som kan vinkles, trådløs blitsstyring, lysmåling, og holde i, mic-inngang, etc. Bildekvaliteten er dog bortimot lik på 550D vs 600D.

Her kan du lese Akam sin test av kameraet.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her kan du lese Akam sin test av kameraet.

Det har skjedd en del i kamveraverden på 3 år. Jeg anbefaler å undersøke denne prisklassen litt bedre enn å bare ta det første man kommer over, selv om den nesten tre år gamle testen er positiv til den modellen.

Sålenge TS spør om 550D vs 600D er testen til Akam meget relevant, så ser ingen grunn og begynne med OT og legge frem tester som ikke er relevant med forespørselen til TS.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Simen1, jeg ville kikket litt mer før jeg kjøpte noe.

Canon selger også nye EOS 100D som er i samme prisklasse som 600D. Det er mye mindre og lettere, men gir like gode bilder.

http://www.akam.no/artikler/test-canon-eos-100d/135881/4

Utenom Canon finner man også mye bra systemkamera i samme prisklasse, både med og uten speil.

Ønsker du å ta landskapsbilder i varierende vær så finnes det alternativer som tåler litt regn uten å måtte stappes i en plastpose slik de billigste til Canon må.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
Sålenge TS spør om 550D vs 600D er testen til Akam meget relevant, så ser ingen grunn og begynne med OT og legge frem tester som ikke er relevant med forespørselen til TS.

Så hvis du leser en tråd der en spør om hvilken av Fiat punto 1988 til 190 000,- eller Fiat Uno 1992 til 210 000,- er det beste kjøpet for en som skal ha familiebil så vil du forby "OT" om at kanskje ingen av de er spesielt gode valg? Fin måte å stikke hode i sanden på! Må trådstarter konkret skrive "Jeg er åpen for forlag om andre merker/modeller, brukt/nytt, med/uten speil" for at det skal være "lov" å gi en friere og mer komplett anbefaling?

Er du redd for at "ditt" merke Canon skal tape et mer individuelt vurdert produktsøk?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har tenkt å ta opp igjen den gamle interessa for fotografering, og vurderer å gå til innkjøp av mitt første speilrefleks-kamera.

Sidan eg absolutt ikkje er profesjonell, vil eg ikkje leggje så altfor mykje pengar i første kameraet, men nok til at eg tar gode bilder (i hovudsak landskapsbilder).

Har fått tips om at eg bør gå for Canon, og at Canon 550D eller Canon 600D vil vere gode kamera å starte med. Som sagt er pris viktig, og slik eg har funne ut er 550D litt dyrare enn 600D.

Kva kamera bør eg gå for?

Det drar seg til en diskusjon i innleggene over som jeg tror jeg holder meg unna.

Du sier du i hovedsak skal ta landskapsbilder. Dette kan jo være så mangt, men det mest vanlige er kanskje storslagne landskap i en eller annen form for panoramakomposisjon. Uansett kan du ta denne type bilder med alle slags kamera som finnes i butikk. Merket spiller mindre rolle.

Det er valg av objektiv, og spesielt brennvidde på dette, som gir deg den bildevinkelen du ønsker. Normalt er vel dette alt fra 10 til rundt 30-35 mm på APS-C sensor, som er den som sitter i de kameraene du vurderer. Det følger ofte med et såkalt kitobjektiv med brennvidde fra 18-55 mm. Start med det så finner du ettertid hvert ut av hva du savner.

Du sier du har fått anbefalt Canon. Hvorfor det? Det er helt sikkert ikke noe galt med Canon, og hvis du liker design og ergonomi, så kjøper du det. Men du kan altså kjøpe hva som helst av andre merker og få akkurat like gode bilder.

Hva er forresten budsjettet ditt?

Lenke til kommentar

Er du redd for at "ditt" merke Canon skal tape et mer individuelt vurdert produktsøk?

Har ingenting med det og gjøre, men når du setter et helt unødvendig spørsmål med mitt spesifikke svar så er det du som ikke helt forstår.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så hvis du leser en tråd der en spør om hvilken av Fiat punto 1988 til 190 000,- eller Fiat Uno 1992 til 210 000,- er det beste kjøpet for en som skal ha familiebil så vil du forby "OT" om at kanskje ingen av de er spesielt gode valg? Fin måte å stikke hode i sanden på! Må trådstarter konkret skrive "Jeg er åpen for forlag om andre merker/modeller, brukt/nytt, med/uten speil" for at det skal være "lov" å gi en friere og mer komplett anbefaling?

Fjott.

Lage problemer av at Nautica linker til en test av et kamera en spør om. Måten du skriver på er ufyselig. Moderatorer burde gått foran som et eksempel for andre. Det du presenterer her er bare idioti. Moderer meg bare vekk du, om du vil.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke umulig at også moderatorene blir påvirket av tonen i kommentarene her på forumet.

Jeg føler at tonen har blitt litt mer aggressiv her det siste halvåret, og det er blitt mer fokus på å vinne diskusjoner eller fremheve eget utstyr fremfor å lære noe nytt.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke umulig at også moderatorene blir påvirket av tonen i kommentarene her på forumet.

Jeg føler at tonen har blitt litt mer aggressiv her det siste halvåret, og det er blitt mer fokus på å vinne diskusjoner eller fremheve eget utstyr fremfor å lære noe nytt.

Du mener kanskje litt sånn som den karen oppi her som skriver:

Ønsker du å ta landskapsbilder i varierende vær så finnes det alternativer som tåler litt regn uten å måtte stappes i en plastpose slik de billigste til Canon må.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mine systemkamera må puttes i plastposer når det regner, og jeg kjenner folk som har fått ødelagt kameraene sine fordi de ikke har beskyttet dem nok mot fuktighet.

Hvis man ikke bor på Vestlandet er ikke regntetting så viktig.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Dette blir litt OT (beklager trådstarter), men det er vel ikke helt ukjent at Simen er forumets største anti-canon menneske.

Utviklingen på forumet er nok dessverre noe i den retningen du skisserer, årsakene er flere, men i hovedsak ligger det nok som grunnlag at tyngdepunktet er forskjøvet sterkt i retning speilløse systemkamera og enkelte av de nyfrelste som prøver å være yppersteprester og misjonærer for dette kamerasegmentet. Misjonen synes å ha som mål å omvende alle speilrefleksbrukere samt nye folk som spør om speilrefleks. Det er klart at over tid vil det komme diverse motreaksjoner i form av verbale salver og endel løskrutt fra de som ikke vil la seg omvende uten videre, men summen av alt gjør tonen noe surnet og lavtolerant.

Jeg tror flere av oss bør dra litt i eget nakkeskinn og tenke litt over hvordan vi oppfører oss ovenfor nye mennesker som kommer inn her og spør om råd. Det er dog klart at utvalget av systemkamera de siste årene har blitt enormt, ja såpass omfattende at jeg selv ikke klarer å holde oversikten over tilsynelatende likeverdige kamera i spesielt entrylevelnivået.

Det er rett som flere påpeker at man kan få stort sett det samme til med de fleste kamera, men da bør en og huske på dette selv når en trådstarter som i dette tilfellet nevner etpar konkrete kamera; hvorfor komplisere hele bildet når det er såpass stor likhet mellom kameraene i dette segmentet? Man oppnår bare å gjøre en trådstartet enda mer forvirret og skaper flere spørsmål enn svar. F.eks hvis noen spør om nikon entrylevelkamera så blander jeg meg aldri inn, hvorfor skulle jeg? Det ville bare blitt mer komplisert for trådstarter om jeg la ut om det fantes 20+ andre kamera som ga samme resultat.

Av og til bør vi kanskje tape sammen fingrene våre av hensyn til de som spør om råd..

PS Trådstarter: Du kan trygt kjøpe 600D, eller 650D eller 700D eller 100D, de gir alle mye kamera for kronene. Men jeg ville hoppet over 550D fordi dette begynner å bli vel gammelt nå til å kjøpes som nytt (700D er det nyeste og 100D det minste).

Tor

• Liker 3
Lenke til kommentar

Mine systemkamera må puttes i plastposer når det regner, og jeg kjenner folk som har fått ødelagt kameraene sine fordi de ikke har beskyttet dem nok mot fuktighet.

Hvis man ikke bor på Vestlandet er ikke regntetting så viktig.

Nja, jeg bor på regntunge Jæren og har 2 canonkamera som aldri har fått særbehanding eller regnklær, det ene ble til og med glemt ute på terrassen i et monsunaktig tordenvær i noen timer, men funket helt normalt med en gang og har fortsatt med det siden i 2 år. Det andre falt en gang og oppi en badestamp og fikk en omgang shampo av et barnebarn før det ble berget. Funket helt fint selv uten hårtørrer. Et av de fikk og en tur ned en 20m lang bratt skråning bestående av stein og grus hvor det rullet og skvatt som en ball. Funket helt fint etterpå, og knapt en skramme i lakken.

Men selvsagt vil jeg ikke anbefale andre å være like skjødesløse med utstyret som jeg er. Ellers kan en være uheldig med kameraet enten med det ene eller det andre merket, det handler nok og litt om tilfeldigheter og at det finnes nok diverse mandagsutgaver som med andre ting her i verden.

Tor

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...