Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei, har en gaming-pc som lagger når den kjører enkle spill som den har hatt absolutt 0 problemer med å kjøre tidligere.
Oppsettet på pc'en er:
Hovedkort: Asus P8Z68-V
Prosessor: Intel Core i5-2500K @ 3,30HHz
Ram: Corsair eller noe 8GB
Skjermkort: NVIDIA GeForce GTX 580

Pc'en kjører W7HP 64-bit SP1

Har prøvd å formatere pc'en oppdatert drivere, installert gamle drivere. Også vært i BIOS'et og tilbakestilt innstillinger. Hverken skjermkort eller prosessor er belastet mer enn 30 % under spilling så vet ikke helt hva som kan være galt.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok vurdere å laste ned de nye driverne fra nettsiden. De som fulgte med på cd er jo flere år gamle...

Ok takk, skal prøve med nye drivere til HK, men kan det hjelpe noe å resette BIOS'et?

Endret av Freddixx
Lenke til kommentar

I utgangspunktet hjelper det ikke å resette BIOS. Du må stille inn BIOS med de rette innstillingene.

Det er BIOS som styrer alt med pc'n, så det kan være fordelaktig å ha riktig innstilling for dine komponenter.

det som er er interessant å sjekke ut er CPU-hastighet, multiplier, minnehastighet og latency, og om AHCI er aktivert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet hjelper det ikke å resette BIOS. Du må stille inn BIOS med de rette innstillingene.

Det er BIOS som styrer alt med pc'n, så det kan være fordelaktig å ha riktig innstilling for dine komponenter.

det som er er interessant å sjekke ut er CPU-hastighet, multiplier, minnehastighet og latency, og om AHCI er aktivert.

Finner jeg alle de i BIOS'et og hvilke resultat skal jeg få på de første? Har ikke SSD disk

Lenke til kommentar

Har nå installert driverene til hovedkortet.

CPU-hastighet 3300 MHz

Multiplier?

Minnehastighet: DDR3 1600 MHz

Latency?

Og SATA var stilt inn på AHCI. (Kunne velge mellom "noe" og raid)

Lenke til kommentar

Hvilke spill er det som lagger? Og hvor lenge siden er det problemet oppstod?

Hvis du skal sette riktig latency må du vite hvilke RAM-brikker du har. Antakeligvis fulgte det med en liten manual med latency-oppsett, hvis ikke kan du finne det på leverandøren sine nettsider. Der finner du nok også hvor mye spenning brikkene skal ha.

En god regel å gå etter når man formaterer PCen er å alltid installere drivere fra nett. Noen ganger må du installere LAN driveren fra CD (eller fra nettet via en annen PC). Jeg har alltid kastet CDer som følger med... ;)

Hvis dette er et problem som plutselig har oppstått og gjelder alle spill du prøver, så mistenker jeg at enten harddisk eller grafikkort er defekt.

Lenke til kommentar

Hvilke spill er det som lagger? Og hvor lenge siden er det problemet oppstod?

Hvis du skal sette riktig latency må du vite hvilke RAM-brikker du har. Antakeligvis fulgte det med en liten manual med latency-oppsett, hvis ikke kan du finne det på leverandøren sine nettsider. Der finner du nok også hvor mye spenning brikkene skal ha.

En god regel å gå etter når man formaterer PCen er å alltid installere drivere fra nett. Noen ganger må du installere LAN driveren fra CD (eller fra nettet via en annen PC). Jeg har alltid kastet CDer som følger med... ;)

Hvis dette er et problem som plutselig har oppstått og gjelder alle spill du prøver, så mistenker jeg at enten harddisk eller grafikkort er defekt.

Minecraft og CSS, begge skal forholdsvis være null problem å kjøre. Begynte for en måned siden. Har også formatert dataen før og alt fungerte utmerket etterpå. Rambrikkene eg har er Corsair 8GB DDR3 VENGEANCE PC-12800 1600MHz CL9 og står som de alltid har stått :)

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg foreslår to ting:

1. Kjør en harddisk-sjekk på disken som spillene er installert på.
  2. Sjekk at skjermkortet får god nok kjøling, og at ikke vifta er tettet med støv. Kan godt gjøre det samme med prosessorvifta. Ikke minst, kontroller at viftene går når PCen er slått på.

Hvis ikke dette avdekker noe så er det vanskelig å si hva som er galt uten å ha sett den... Hvis du har reformatert PCen helt og satt opp alt fra scratch, så er det lite trolig at det er software-relatert. Eventuelt, kan du prøve å installere gamle drivere til skjermkortet og se om det er noen forskjell. Unngå også BETA drivere.

Lenke til kommentar

2. Sjekk at skjermkortet får god nok kjøling, og at ikke vifta er tettet med støv. Kan godt gjøre det samme med prosessorvifta. Ikke minst, kontroller at viftene går når PCen er slått på.

Hvis ikke dette avdekker noe så er det vanskelig å si hva som er galt uten å ha sett den... Hvis du har reformatert PCen helt og satt opp alt fra scratch, så er det lite trolig at det er software-relatert. Eventuelt, kan du prøve å installere gamle drivere til skjermkortet og se om det er noen forskjell. Unngå også BETA drivere.

Skjermkortet ligger stabilt på 35% grader når jeg spiller. CPU rundt 75 om jeg ikke husker feil. Viftene fungerer og til skjermkortet går de med ca 1200 rpm. Har også prøvd å bruke gamle drivere. Har ikke tatt harddisk-sjekk så det skal jeg gjøre i morgen.

Endret av Freddixx
Lenke til kommentar

Skjermkortet ligger stabilt på 35% grader når jeg spiller. CPU rundt 75 om jeg ikke husker feil. Viftene fungerer og til skjermkortet går de med ca 1200 rpm. Har også prøvd å bruke gamle drivere. Har ikke tatt harddisk-sjekk så det skal jeg gjøre i morgen.

du kan jo eventuelt ta en defragmentering av disken, kan løse mange problem med HHD'er ;)

Bruk Defraggler, beste gratis-programmet ;)

http://www.filehippo.com/download_defraggler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...