AnonymDiskusjon Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Et raskt spørsmål angående brannslanger/brannskap i firmabygg. Skal disse være helt frie, eller kan det stå f.eks søppeldunker, feiebrett, ladestasjoner, etc. under dem? Jeg mente at de skulle ha helt fri tilgang for brannvesen om det skulle oppstå brann og være røykfylt slik at jobben deres kunne bli utført så enkelt som mulig. Anonymous poster hash: 0d60b...8db Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Regelverket er ikkje så spesifikt. Men teknisk forskrift seier at brannslokkningsutstyret må være plassert slik at brukerane lett kan finne fram til det og slokke branntilløp. Forskrift om brannforebyggande tiltak og tilsyn seier at virksomheit/brukar av brannobjektet skal innrette seg slik at sikringstiltak og sikringsinnretninger virker som forutsatt. Om det kan stå noke nedanfor brannslangeskapet blir då eit vurderingsspørsmål, men det skal ikkje stå noke som gjer det vanskeligare å bruke brannslangen. Særlig ladestasjonen er nok problematisk då denne i seg sjølv utgjer ein brannfare, tar det fyr i ladestasjonen så vil det i alle fall ikkje være mulig å nå tak i brannslangen. Brannslangen er forøvrig ikkje meint brukt for brannvesenet, det er brukerane av bygge som skal bruke brannslangen. Derfor er det spesielt viktig at det er lett å både åpne skapet, rulle ut slangen og komme til vannkrana. Brannvesenet kjem med sin eigen brannslange. 2 Lenke til kommentar
Kasara Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Hei! Har dn brannslange på jobb som vi har brukt til å spyle utearealer med, og nå har tomteier sagt at vi ikke kan gjøre det lenger fordi det ikke er lov. Noen som vet?? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Det er ingenting som tilsier at det ikkje skal være lov, men slik spyling er ikkje lenger godkjent som kontroll av brannslangen. Så eg trur at dette "forbudet" er begrunna i at sidan eigaren må betale for fagkyndig kontroll likevell så vil han/ho ikkje at andre personar også skal rote med brannslangen. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Hvis det ikke er forbudt så vil jeg anbefale å bruke den til det. Da får du/dere litt bedre kompetanse til å bruke slangen om nødvendig. Uavhengig i om fagkyndig har sjekket den eller ikke. Av samme grunn kan jeg ikke se for meg at det skulle være ulovlig. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Brannslangen skal vel blant annet tørkes på forskritsmessig måte etter bruk? Jeg betviler at dette er noe man får gjort selv.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå