scancode Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Hei! Vurderer å gå til innkjøp av ny grafisk kalkulator som egner deg godt til bruk på ingeniørutdanning, både på bachelor og master nivå. Ønsker tips om den beste(nyeste?) kalkulatoren, med flest funksjoner, som også er relativt lett å bruke. Og selvfølgelig en som er lovling på eksamen(der kalkulator er tillatt). Setter pris på svar! Endret 21. januar 2014 av scancode Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Den man får bruke på NTNU er dritdårlig. Du kan med andre ord kjøpe deg en dritdårlig kalkulator. http://www.akademika.no/node/7095386 Eller: http://www.amazon.com/HP-HP30S-Scientific-Calculator-Multi-Colored/dp/B00004TFL6 Casio sine CFXer er latterlig mye bedre, og den bruker jeg den dag i dag i arbeidslivet. Jeg bruker omtrent ingen funksjoner, men skjermen gjør at regnestykker blir oversiktlige, og du kan hente frem tidligere regnestykker og endre et tall, sette inn tall for a, b, c, d osv... Edit: Det er altså slik at det ikke er tillatt å bruke en "god" kalkulator på eksamen. Du kan selvagt bruke hva du vil når du regner oppgaver. Mulig de har endret dette siden jeg gikk ut fra NTNU, men jeg tviler. Det sitter vel noen gretne gubber som tror man ikke lærer noe om man får bruke en kalkulator med bedre skjerm. Endret 21. januar 2014 av Sovehest Lenke til kommentar
scancode Skrevet 21. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2014 Den man får bruke på NTNU er dritdårlig. Du kan med andre ord kjøpe deg en dritdårlig kalkulator. http://www.akademika.no/node/7095386 Eller: http://www.amazon.com/HP-HP30S-Scientific-Calculator-Multi-Colored/dp/B00004TFL6 Casio sine CFXer er latterlig mye bedre, og den bruker jeg den dag i dag i arbeidslivet. Jeg bruker omtrent ingen funksjoner, men skjermen gjør at regnestykker blir oversiktlige, og du kan hente frem tidligere regnestykker og endre et tall, sette inn tall for a, b, c, d osv... Edit: Det er altså slik at det ikke er tillatt å bruke en "god" kalkulator på eksamen. Du kan selvagt bruke hva du vil når du regner oppgaver. Mulig de har endret dette siden jeg gikk ut fra NTNU, men jeg tviler. Det sitter vel noen gretne gubber som tror man ikke lærer noe om man får bruke en kalkulator med bedre skjerm. Har sett litt på denne. Er den lov å bruke? Syns det var fint med fargeskjerm.. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Neppe på NTNU. Kjøp deg en vanlig kalkulator og en bilderamme, så har du ingen kompromisser. (Fin ramme med fargeskjerm og funksjonell kalkulator som kan brukes på eksamen). Jeg ser NTNU har kravene til kalkulator ute på nettsidene sine. Om du har planer om å gå videre andre steder kan du sikkert sjekke nettsidene til lærestedet om det er tillatt med denne kalkulatoren. Lenke til kommentar
scancode Skrevet 21. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2014 Neppe på NTNU. Kjøp deg en vanlig kalkulator og en bilderamme, så har du ingen kompromisser. (Fin ramme med fargeskjerm og funksjonell kalkulator som kan brukes på eksamen). Jeg ser NTNU har kravene til kalkulator ute på nettsidene sine. Om du har planer om å gå videre andre steder kan du sikkert sjekke nettsidene til lærestedet om det er tillatt med denne kalkulatoren. Tenkte hovedsaklig på høgskoler. Høgskolen i i Østfold, Høgskolen i Oslo og Akerhus tenkte jeg på. Har prøvd å se på nettsidene deres men, finner ikke noe. Men det er vel lov å bruke den ved vgs eksamener? Det står på NetOnNet sine nettsider at den er lovlig på nasjonale prøver, men vet ikke om det da gjelder eksamen også? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Anbefaler ALLE til å styre langt unna citizen-kalkulatoren. Har vært gjennom tre stykk, hvorav to av dem har ødelagt en og en halv eksamen for meg. Selv med nytt batteri og 1 dag gammel kalkulator (den har også solcellepanel) så sviktet den under eksamen. Den regner latterlig tregt, og takler ikke at du trykker raskt på tastene, så alltid husk å sjekk at du fikk med alle sifferene (som regel mangler det et eller to, selv med sakte og tydelige trykk). Jeg vil påstå den er ubrukelig. Da går man heller for HP-versjonen, som vel er de to kalkulatorene som er lov å bruke på de fleste eksamener. På matteeksamener og et par andre så har det på ingeniørutdanningen på høgskolen i sør-trøndelag (og jeg tror dette gjelder de fleste høgskoler) lov å avanserte saker. Klassen var ikke veldig godt spesifisert synes jeg, men virket som om det meste var lov her. Grafisk, minne, programerbar, matriser osv... Endret 21. januar 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Jeg har brukt HP-kalkulatoren, og etter endt utdannelse har den aldri vært i bruk. Jeg kjøpte en Casio CFX på VGS, og den bruker jeg den dag i dag. Begge tillatte på NTNU er latterlig dårlig, og jeg husker det var mye tull med knappene på min HP-sak også. Det verste med dem er at du ikke med letthet kan se over regnestykker du har tastet inn på kalkulatoren, siden de bare evner å vise en 10-12 tegn samtidig på den latterlige skjermen. Kjøp regnestav, drit i kalkulator. Endret 21. januar 2014 av Sovehest Lenke til kommentar
scancode Skrevet 21. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2014 Anbefaler ALLE til å styre langt unna citizen-kalkulatoren. Har vært gjennom tre stykk, hvorav to av dem har ødelagt en og en halv eksamen for meg. Selv med nytt batteri og 1 dag gammel kalkulator (den har også solcellepanel) så sviktet den under eksamen. Den regner latterlig tregt, og takler ikke at du trykker raskt på tastene, så alltid husk å sjekk at du fikk med alle sifferene (som regel mangler det et eller to, selv med sakte og tydelige trykk). Jeg vil påstå den er ubrukelig. Da går man heller for HP-versjonen, som vel er de to kalkulatorene som er lov å bruke på de fleste eksamener. På matteeksamener og et par andre så har det på ingeniørutdanningen på høgskolen i sør-trøndelag (og jeg tror dette gjelder de fleste høgskoler) lov å avanserte saker. Klassen var ikke veldig godt spesifisert synes jeg, men virket som om det meste var lov her. Grafisk, minne, programerbar, matriser osv... Takk for svar! Så du tror denne vil være lovlig å bruke på eksamen på vg3 og på høgskole eksamener som tillater kalkulator? Lenke til kommentar
scancode Skrevet 21. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2014 Anbefaler ALLE til å styre langt unna citizen-kalkulatoren. Har vært gjennom tre stykk, hvorav to av dem har ødelagt en og en halv eksamen for meg. Selv med nytt batteri og 1 dag gammel kalkulator (den har også solcellepanel) så sviktet den under eksamen. Den regner latterlig tregt, og takler ikke at du trykker raskt på tastene, så alltid husk å sjekk at du fikk med alle sifferene (som regel mangler det et eller to, selv med sakte og tydelige trykk). Jeg vil påstå den er ubrukelig. Da går man heller for HP-versjonen, som vel er de to kalkulatorene som er lov å bruke på de fleste eksamener. På matteeksamener og et par andre så har det på ingeniørutdanningen på høgskolen i sør-trøndelag (og jeg tror dette gjelder de fleste høgskoler) lov å avanserte saker. Klassen var ikke veldig godt spesifisert synes jeg, men virket som om det meste var lov her. Grafisk, minne, programerbar, matriser osv... Ser i signaturen din at du er utdannet ingeniør. Lurer på om du kanskje kan si hvilken av denne eller denne som vil egne seg best for ingeniørutdanning? Lenke til kommentar
scancode Skrevet 21. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2014 Noen som vet hvilken av denne eller denne som vil egne seg best for ingeniørutdanning? Lenke til kommentar
Itek Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Vi har aldri fått lov å bruke gafiske kalkulatorer. Kun noen få som er tillatt. Dette står i eksamenspapirene. På UiS bruker jeg Casio fx-82, texas er også et alternativ, men husker ikke modellen. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Anbefaler ALLE til å styre langt unna citizen-kalkulatoren. Har vært gjennom tre stykk, hvorav to av dem har ødelagt en og en halv eksamen for meg. Selv med nytt batteri og 1 dag gammel kalkulator (den har også solcellepanel) så sviktet den under eksamen. Den regner latterlig tregt, og takler ikke at du trykker raskt på tastene, så alltid husk å sjekk at du fikk med alle sifferene (som regel mangler det et eller to, selv med sakte og tydelige trykk). Jeg vil påstå den er ubrukelig. Da går man heller for HP-versjonen, som vel er de to kalkulatorene som er lov å bruke på de fleste eksamener. På matteeksamener og et par andre så har det på ingeniørutdanningen på høgskolen i sør-trøndelag (og jeg tror dette gjelder de fleste høgskoler) lov å avanserte saker. Klassen var ikke veldig godt spesifisert synes jeg, men virket som om det meste var lov her. Grafisk, minne, programerbar, matriser osv... Ser i signaturen din at du er utdannet ingeniør. Lurer på om du kanskje kan si hvilken av denne eller denne som vil egne seg best for ingeniørutdanning? Jeg har aldri hatt en Texas-kalkulator (gikk nesten kun i Casio på VGS, og det samme på Høgskolen). Min sterkeste anbefaling er å vente til skolestart, og så se hva slags kalkulator (tenker da enten Casio eller Texas) som blir brukt av de du eventuelt vil samarbeide med og/eller læreren er kjent med. For det er ikke hvem som er best som er spørsmålet, men hvem som du lettest kan tilegne deg informasjon og kunnskap rundt som er viktig. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Gå for den kalkulatoren som de tillater under eksamen der du skal begynne. Der jeg går er Casio FX-85ES pålagt. Den er rimelig basic. Hadde en fancy grafisk kalkulator fra vgs men den var det bare å legge på hylla når jeg begynte her. Endret 21. januar 2014 av ahpadt Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Dei forskjellige høgskulane har forskjellige regler for bruk av kalkulator. Det er også slik at der det ikkje er lov med avanserte kalkulatorer så blir arbeidsmengden på eksamen tilpassa til dette. Der det er lov med avanserte kalkulatorer så er arbeidsmengda større. Det er ei stund sidan eg avla eksamen, men eg meiner å huske at det var forskjellige reglar for dei forskjellige faga. Om eg ikkje tar feil så var det på min høgskule kun tillatt med vanlig kalkulator på den grunnleggande matematikken, medan det var lov med avanserte kalkulatorer i faga der matte berre var eit lite element av pensumet. Etter som eg forstår så er det 3 hovedgrupperinger når det gjeld kalkulator: -Kun enkle kalkulatorer utan ekstrafunksjoner -Tillatt med grafiske kalkulatorer utan muligheit for trådlaus kommunikasjon og med reset-knapp som sletter minnet. -Alternativt at det ikkje er begrensninger på kalkulator, då er det vanligvis også tillatt å bruke alle andre hjelpemiddler som lærebøker. Eg vil derfor anbefale at du venter til du kjem inn på ein høgskule før du investerer i dyr kalkulator. Kjøp då den beste kalkulatoren som ligger innanfor eksamensreglane for dei faga som du skal ta. Dersom du gjer dette så er du sikker på at du ikkje gjer eit bomkjøp, i tillegg vil sannsynligheita være høg for at dei andre også har samme kalkulator. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Om du ikke trenger kalkulator nå, er det vel best å vente til skolestart? Om du vet hvilken skole du skal gå, kan du se om det står noe på gamle eksamensoppgaver eller høre direkte med skolen. Vurderte selv å oppgradere kalkulator når jeg begynte på R1/R2, men fant ut at min gamle TI-83 er MER enn nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå