Gå til innhold

[Løst] Thermal paste, hvordan påføre?

Hellfix

Anbefalte innlegg

Har lest litt om dette, og visste ikke før i går at jeg burde bruke det.

Noen bruker dot metoden, noen sprer det utover prosessoren.

Dot metoden vil jo ikke spre seg utover hele prosessoren mens man presser ned kjøleren. Det blir en sirkel på den firkantede prosessoren. I tillegg får man en tykkere flate, som mange sier vil føre varmen dårligere til kjøleren. Og hvordan vet man om man har for lite eller for mye?

Spredningsmetoden får man spredd pastaen over hele prosessoren, men her kan det visst oppstå bobler. Samtidig så er det lettere at det ikke blir full kontakt mellom prosessor og kjøler.

Jeg er helt rådvill av hvilken metode jeg skal bruke.. Vil i hvert fall ikke bruke for mye da det kan kortslutte hele brettet om det renner utover siden pastaen er strømførende..

Hjelp..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker den såkalte dot-metoden. Du legger på en kladd termisk pasta midt på prosessoren, omtrent på størrelse med et riskorn og en ert, før du skrur på kjøleren. Det er ikke noen særlig risiko for at du ikke får god nok kontakt med prosessoren, og det flyter heller ikke ut. Det er da viktig at man bruker en pasta som ikke er så tykk.

Du kan også bruke "kryss-metoden", som er vist i videoen. Jeg hadde da brukt litt mindre pasta enn det som er vist, men det er bare min mening.

Endret av Brusglass
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele prossesoren trenger ikke å dekkes. Pastaen er der kun for at diverse ujevnheter mellom kjøler og prossesor skal jevnes ut. Man vil ikek ha luft der da det isolerer ganske bra. Termiskpasta eller kjølepasta leder varme bra, men ikke like bra som metall mot metall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flere grunner.

Metallet du smører på er ikke prossesoren men et lokk som skal ledevarme bort fra kjernen og som beskyttelse. Pastaen leder varme dårligere enn lokk til kjøler og da vil man ikke ha unødig pasta på. Pastaen er der som en fyllmasse mellom kjøler og lokk slik at det ikke kommer luft mellom der.

Å spre ut pastaen med et kort eller lignende vil skape bobler og dermed la pastaen virke mot sin hensikt

Videoen Brusglass linket til viser dette.

Lenke til kommentar

Flere grunner.

Metallet du smører på er ikke prossesoren men et lokk som skal ledevarme bort fra kjernen og som beskyttelse. Pastaen leder varme dårligere enn lokk til kjøler og da vil man ikke ha unødig pasta på. Pastaen er der som en fyllmasse mellom kjøler og lokk slik at det ikke kommer luft mellom der.

Å spre ut pastaen med et kort eller lignende vil skape bobler og dermed la pastaen virke mot sin hensikt

Videoen Brusglass linket til viser dette.

Men det du sier bekrefter jo bare at det er et problem om ikke hele dekkes. For den delen som ikke dekkes av pastaen dekkes jo da av luft. Dette vil være et mye større areal enn et par bobler.
Lenke til kommentar

Nei, man dekker nesten alltid hele området kjernen er under uansett, så alt utenfor er lite relevant.

Hvordan vet man hvilket område kjernen er?

Du har ikke tenkt på at metall til metall kontakt kan oppstå også?

Jo, men jeg ser det som usannsynlig ettersom tykkelsen på kjølepastaen holder delene fra hverandre. Spesielt når man har på en klump istedenfor å dra den tynt utover.
Lenke til kommentar

Nei, man dekker nesten alltid hele området kjernen er under uansett, så alt utenfor er lite relevant.

Hvordan vet man hvilket område kjernen er?

Du har ikke tenkt på at metall til metall kontakt kan oppstå også?

Jo, men jeg ser det som usannsynlig ettersom tykkelsen på kjølepastaen holder delene fra hverandre. Spesielt når man har på en klump istedenfor å dra den tynt utover.

Kjernen er ca på midten av varmesprederen. Legger du en dråpe på midten så blir det bra. På strl. med ett riskorn. Selv liker jeg å smøre det ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...