Gå til innhold

forskjellig styrke på mobilladere?

c-bool

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pass litt på hvis du lader ofte med en lader som har et høyere ampere-tall enn den originale laderen. Det kan, sier kan, gå utover batteriet til telefonen hvis den blir proppet med for høy strømstyrke hele tiden. Jobber på en Expert-butikk og vi har hatt noen reklamasjonssaker på dette. Ingen av kundene har fått reparasjonen dekket av garantien, ettersom kunden selv har forårsaket problemet.

Lenke til kommentar

Pass litt på hvis du lader ofte med en lader som har et høyere ampere-tall enn den originale laderen. Det kan, sier kan, gå utover batteriet til telefonen hvis den blir proppet med for høy strømstyrke hele tiden. Jobber på en Expert-butikk og vi har hatt noen reklamasjonssaker på dette. Ingen av kundene har fått reparasjonen dekket av garantien, ettersom kunden selv har forårsaket problemet.

Det er telefonen som styrer hvor mye den trekker fra laderen!

• Liker 4
Lenke til kommentar

Skal ikke spille noen rolle på nyere telefon, som Daniel sier, så regulerer telefonen det selv og vil ikke trekke mer strøm enn den er laget for. En svakere lader vil lade sakte, men en lader sterkere enn den originale, vil kun lade normalt, og ikke "ekstra fort".

Z1 vil altså lade på 1A med en 1A lader, men lade på 1.5A med en 2.1A lader.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

da får jeg skaffe meg en lader på 2.1A så vil det nok lade litt raskere ja, men er det bare laderen som har noe å si, eller spiller kabelen en rolle og? har litt forskjellige usb kabler av ulik tykkelse, vil tro en tykkere kabel kanskje gir mer strøm?

Endret av c-bool
Lenke til kommentar

da får jeg skaffe meg en lader på 2.1A så vil det nok lade litt raskere ja, men er det bare laderen som har noe å si, eller spiller kabelen en rolle og? har litt forskjellige usb kabler av ulik tykkelse, vil tro en tykkere kabel kanskje gir mer strøm?

Neh, det vil nok ikke ha så mye å si. Det vil kunne gi et litt større spenningstap og ekstra varmegang, men det er nok sannsyneligvis ikke alt for store greiene.

De tynne er vel ofte kortere, og da blir det omtrent samme elektriske karakteristikk. (en kabel som er halvparten så lang, kan også være halvparten så tykk (tversnittet)).

For å si nøyaktig hvor mye de påvirker så måtte vi nok vite nøyaktig tykkelse, lengde og om det er kobber eller aluminium (en kobberkabel vil kunne lede omtrent dobbelt så godt, og kan derfor gjøres mye mindre).

Har du en lader på 2A og telefonen maks lader med 1,5A så har du også litt å gå på, rent tapsmessig, uten at det vil påvirke ladetid.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Min erfaring er at enheten selv lader optimalt, så det er ikke noe problem å lade en iPhone (1 A) med en iPad-lader (2,1 A). Omvendt er ikke så bra, laderen blir veldig varm pga høy belastning, og det tar lengre tid (naturlig nok) pga for lav ladestrøm.

Det er også forskjell på kabler: Jeg brukte iPhone som GPS i ferien i fjor sommer, og merket at selv om telefonen viste at den var tilkoblet strøm, ble den ladet ut mens jeg kjørte. Jeg hadde en skjøtekabel for USB som var ganske tynn, og når jeg erstattet denne med en ny, funket lading som det skulle.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare din erfaring, men rett og slett Ohms lov. ;)

Ikke fordi mobilen er så smart, men fordi den er dum.

Strøm er resultatet av et elektrisk potensiale og en elektrisk motstand.

Hvis ikke lasten (motstanden) endrer seg, eller spenningen endrer seg (5V) så er det jo pent umulig at strømstyrken endrer seg. Den vil ikke bli mer ELLER mindre.

Og siden du lar spenningen være 5V som alltid, og motstanden er satt av ladekretsen/batteriet, så vil den trekke det den trenger, alltid.

Hvordan kan jeg si at strømstyrken ikke kan gå lavere da?

Hvis laderen ikke kan levere det mobilen krever (altså at motstanden er så lav at strømstyrken blir høyere enn det laderen kan levere), så vil spenningen falle, og du leverer altså ikke 5V lenger, som var kravet jeg stilte for at strømstyrken holdt seg konstant. Da vil laderen belastes tungt, men også mobilen vil kunne reagere:

1. Stoppe å lade (spenningen blir for lav til at batteriet kan lades høyere)

2. Lade saktere

3. Den prøver å motvirke spenningsfallet ved å senke motstanden, som igjen trekker mer strøm, og vil belaste laderen (og mobilen) enda mer, som igjen til slutt vil sende deg til punkt 1.

Lenke til kommentar

De fleste telefoner styrer, som det er sagt tidligere i tråden, selv hvor mye de trekker. Min gamle S3 trekker fra fabrikken 1A fra orginalladeren. Med root og custom kernel kan jeg trekke mer. Laderen gjør ingen forskjell. Orginalladeren som det står 1A på kan levere 1,4A viss jeg ber telefonen trekke det. Å kjøpe en lader som kan levere mer betyr ikke at telefonen nødvendigvis lader fortere. I tillegg har strømstyringen måling av stabilitet, og vil redusere ladestrømmen viss den oppdager ustabil lading. Typisk feil når ladekabelen er ca et år. Bare se på S3 - tråden, ca 1 år etter telefonen kom til landet begynner klager over lang ladetid. Dette skyldes at telefonen styrer lading, og reduserer styrken når kabelen er slitt og usb-porten er full i dritt.

Edit : Hatt drukket et par øl, og oppdager først nå at fortid post sier mye det samme :-)

Endret av MrMastodon
Lenke til kommentar

Har installert Battery Monitor Pro på min Note, og den måler batteriet kontinuerlig og estimerer hvor raskt det lades. Jeg måler at telefonen responderer korrekt på alle strømstyrker opp til 2A. Har ikke tilgang på ladere på mer enn 2A, så jeg vet ikke hvor raskt den vil lade på sterkere strømstyrker. Men den regulerer altså ikke strømstyrken selv innenfor normale ladestyrker, den er en slave av det laderen leverer så langt jeg har klart å måle.

Lenke til kommentar

De fleste telefoner styrer, som det er sagt tidligere i tråden, selv hvor mye de trekker. Min gamle S3 trekker fra fabrikken 1A fra orginalladeren. Med root og custom kernel kan jeg trekke mer. Laderen gjør ingen forskjell. Orginalladeren som det står 1A på kan levere 1,4A viss jeg ber telefonen trekke det. Å kjøpe en lader som kan levere mer betyr ikke at telefonen nødvendigvis lader fortere. I tillegg har strømstyringen måling av stabilitet, og vil redusere ladestrømmen viss den oppdager ustabil lading. Typisk feil når ladekabelen er ca et år. Bare se på S3 - tråden, ca 1 år etter telefonen kom til landet begynner klager over lang ladetid. Dette skyldes at telefonen styrer lading, og reduserer styrken når kabelen er slitt og usb-porten er full i dritt.

Edit : Hatt drukket et par øl, og oppdager først nå at fortid post sier mye det samme :-)

"Reduserer styrken når den merker at kabelen er slitt"?

Slitt kabel blit nok lott upresist. Men at pluggen mister kontakt er ikke noe nytt og kan få skapt ekstra motstand som igjen gjør at den mister kontakten, eller skaper et spenningsfall og mer motstand som igjen gjør at det går mindre strøm.

At originalladeren er overdimensjonert kan hende, men sjeldent lurt å overbelaste en strømforsyning 40%. Det kan også bety at spenningen faller under 5v, slik at ladetiden ikke nødvendigvis blir mye høyere.

Lenke til kommentar

Andrull:Nå skrev jeg aldri det du sier om at telefonen merker at kabelen er slitt.

Strømstyringen i en S3 kutter 100mA viss den oppdager ustabil strøm. Det gjentar den til ustabiliteten forsvinner, og kutter ytterligere 100 mA for å være sikker. Da går lading kjempetreigt. En USB- kabel som bøyes og tøyes vil tilslutt bli slitt, metalltrettheten i kobberet vil til slutt ende med flere brutte kordeler. Da kan strømmen bli ustabil.

Jeg vet at lading på 140% ikke nødvendigvis går fortere, det har jeg aldri påstått heller. Jeg sier bare at det er mulig.

Endret av MrMastodon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...