Gå til innhold

Katt får tidvise "tulltak" - Kan det være lopper/lus el.?


Anbefalte innlegg

Min hunkatt (ca. 6 år) får tidvise "tulltak" der hun løper rundt, hopper opp på en eller annen møbel, slikker seg på pelsen et par ganger kjapt, for så å løpe videre igjen. Noen som kjenner igjen slik adferd?

 

Jeg tenkte umiddelbart lopper/lus i pelsen el. (som om det klør) , men siden dette ikke er vedvarende (skjer bare av og til) er jeg ikke helt sikker lengre.. I tillegg prøvde jeg å klø henne på pelsen, men virket som hun ikke brydde seg..

 

Tips hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det på samme sted hver gang?

 

For meg høres det normalt ut, men mulig jeg misforstår situasjonen.

Men som nevnt, ta en telefon til veterinæren.

 

Om hva er på samme sted? Har du sett denne adferden hos din katt? Det er ganske sjelden det hender, men som sagt, av og til. Antar hvis det var lopper/lus ville man sett mer vedvarende "frustrasjon" og kløing med pote osv. ?

Lenke til kommentar

 

Er det på samme sted hver gang?

 

For meg høres det normalt ut, men mulig jeg misforstår situasjonen.

Men som nevnt, ta en telefon til veterinæren.

 

Om hva er på samme sted? Har du sett denne adferden hos din katt? Det er ganske sjelden det hender, men som sagt, av og til. Antar hvis det var lopper/lus ville man sett mer vedvarende "frustrasjon" og kløing med pote osv. ?

 

 

Klør den samme sted hver gang?

 

Katten min hiver seg av og til rundt og "biter" seg litt, men vet jo ikke om det er er samme oppførsel.

Har aldri vært borti lopper før, så kan ikke svare på hvordan det oppleves. Men vil anta at det er mer hyppig ja.

 

Hvis katten din er ute så havner den sikkert ofte i slåsskamper med andre katter (og andre dyr evt.), så blir det sår som klør når de gror.

Lenke til kommentar

 

 

Er det på samme sted hver gang?

 

For meg høres det normalt ut, men mulig jeg misforstår situasjonen.

Men som nevnt, ta en telefon til veterinæren.

 

Om hva er på samme sted? Har du sett denne adferden hos din katt? Det er ganske sjelden det hender, men som sagt, av og til. Antar hvis det var lopper/lus ville man sett mer vedvarende "frustrasjon" og kløing med pote osv. ?

 

 

Klør den samme sted hver gang?

 

Katten min hiver seg av og til rundt og "biter" seg litt, men vet jo ikke om det er er samme oppførsel.

Har aldri vært borti lopper før, så kan ikke svare på hvordan det oppleves. Men vil anta at det er mer hyppig ja.

 

Hvis katten din er ute så havner den sikkert ofte i slåsskamper med andre katter (og andre dyr evt.), så blir det sår som klør når de gror.

 

 

Ja det stemmer med det du beskriver, mer at den "biter" seg litt ja. Sendte mail til dyrlegen, hun mente det tydet på normal adferd, kan jo se slik ut siden du også refererer til lignende.

 

Det er uansett ganske sjelden, og veldig kortvarig. De er uansett ute svært lite på kaldeste vinteren, så blir vel litt "tullete" av å være inne også tenker jeg..

Lenke til kommentar

Det høres ut som normal oppførsel. Hadde det vært lopper/lus som gav irritasjon i huden ville du ha sett generelt mye mer kløing og slikking.

 

Noen katter blir helt ville etter å ha vært på do, hopper og spretter. Ikke sikker på hvorfor, kanskje fordi det var godt å bæsje eller for å løpe av seg lukten.

 

Hissig og rask slikk leste jeg en gang at var fordi katten ikke visste hva neste trekk skulle være.

Den ene jeg har nå og en jeg hadde tidligere gjør slik slikking hver gang de gjør noe flaut, som å falle ned fra noe, kræsje, bli oppdaget i å skulle til å gjøre noe som ikke er lov, ol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som normal oppførsel. Hadde det vært lopper/lus som gav irritasjon i huden ville du ha sett generelt mye mer kløing og slikking.

 

Noen katter blir helt ville etter å ha vært på do, hopper og spretter. Ikke sikker på hvorfor, kanskje fordi det var godt å bæsje eller for å løpe av seg lukten.

 

Hissig og rask slikk leste jeg en gang at var fordi katten ikke visste hva neste trekk skulle være.

Den ene jeg har nå og en jeg hadde tidligere gjør slik slikking hver gang de gjør noe flaut, som å falle ned fra noe, kræsje, bli oppdaget i å skulle til å gjøre noe som ikke er lov, ol.

 

Haha, how about those cats :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...