kasamo2 Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Hei, jeg har ett lite irriterende problem. Det har seg sånn at det piper fra venstre forbrems (tror jeg). Vis jeg trykker veldig svakt på pedalen forsvinner den. Kan ikke huske at de peip etter jeg monterte de. Brukte kobberpasta og pussa vekk rusten som var der. Klossene er fra biltema (eneste som var åpent og jeg måtte bytte de på dagen). noen forslag til hva det kan være? Eller om det kan være noe annet. bilen er en peugeot 306 2001modell 1,6l coupe. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Sjekk om kanskje bremseskjoldet kan ligge mot skiva. Ellers anbefaler jeg ei skikkelig innkjøring av klossene, en serie på en 8-10 kraftige oppbremsinger slik at du får skikkelig temperatur. 2 Lenke til kommentar
0004 Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Det kan være skitt som har satt seg, eller du har ikke påført kobber godt nok, ellers er selve biltema klossen problemet. Man må nesten prøve ut et og et mulig problem for å finne løsningen, ettersom de mest åpenbare er nevnt. Endret 21. januar 2014 av 0004 Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 21. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2014 Ok Da skal jeg først prøve noen kraftige oppbremsinger Så evt sjekke bremseskjoldet/skitt Takk, gir opptaderinger om dette fungerer Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Harde klosser har også lettere for å pipe en mindre harde klosser. Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 23. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2014 Jeg prøvde noen harde oppbremsinger og holde gassen inne i 2 gir flatt i 15-20 sek og kompenserte med bremsen. De gikk varme ihvertfall, merke pedalen gikk helt inn og mista bremsekraft. Men etter noen få sek uten brems kjølte de seg ned og var normalt igjen. Men pipe lyden var der fortsatt. Har ikke tatt de opp enda og sjekket. Kan det være noe annet? En bremsene mener jeg. Det er en pipelyd, jeg tenkte først hjullager, men syntes ikke lyden passa. Å det hadde ikke stoppa når jeg bremsa da. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Har du hatt "fading" på en biltema br.kloss hadde jeg bytta den. Fading er det du opplevde når pedalen gikk i bunn og bremsen tok dårlig. Hvis du demonterer klossen ser du at den smuldrer opp i kantene og resten av belegget er glassert. På en vanlig kloss hadde jeg gitt faen, men ikke på biltema... Hvis du kjøper en annen type uorginale klosser, prøver samme br.testingen igjen så skal du se hvor mye mer som skal til før du opplever fading. Derfor vil jeg alltid rakke ned på biltema br. deler og anbefale noe annet.. Uansett, smør opp bremsene foran skikkelig, igjen. Bruk en grov fil å slipe ned kantene rundt klossen så du ikke får noen 90 graders vinkler på kontaktflaten mot skiva. Ellers antar jeg at du har oversett en glidehylse som sitter og da får du sånne symptomer. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Jeg prøvde noen harde oppbremsinger og holde gassen inne i 2 gir flatt i 15-20 sek og kompenserte med bremsen. De gikk varme ihvertfall, merke pedalen gikk helt inn og mista bremsekraft. Men etter noen få sek uten brems kjølte de seg ned og var normalt igjen. Men pipe lyden var der fortsatt. Har ikke tatt de opp enda og sjekket. Kan det være noe annet? En bremsene mener jeg. Det er en pipelyd, jeg tenkte først hjullager, men syntes ikke lyden passa. Å det hadde ikke stoppa når jeg bremsa da. Gikk pedalen i golvet?? I såfall kokte bremsevæska. Om pedalen sank litt, samtidig som bremseeffekten forsvant uten å gå i golvet kan du ha nådd gasspunktet på klossene. Begge deler virker likevel usannsynlig, bremser skal helt fint takle det du beskriver her. Kokte bremsevæska er den helt klart utgått på dato for lenge siden, kokte bremseklosser har du noen forferdelig dårlige klosser! Siden det enda piper er det nok på tide å ta en nærmere titt. Jekk opp så hjulet henger fritt og kan dreies rundt. Hør om du kan identifisere hvor lyden kommer fra. Har du en åpen alufelg kan du trolig brekke unna bremseskjoldet litt om det berører skiva. Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 Skal se nærmere på dette når jeg får tid. Må bytte bremsebåndene bak snart også tenker jeg. Så da er det mulig jeg kjøper noen ordentlige klosser, husker de skrapa og det var på en lørdag. Så var bare biltema åpent å jeg skulle kjøre langt dagen etter. Pedalen gikk ganske langt inn før det skjedde noe, men mista ikke all bremsekraft, da hadde jeg stoppet. Har opplevd at bremseveska kokte på en gokart før, å da mista jeg alt av bremser. Heldigvis var det endel sand før veggen Jeg merka det stråla varme ut etter jeg hadde bremsa, å når de kjølte seg ned var det fint igjen. Er ikke sikkert det er klossene, men vil bytte de når jeg tar bak i samme slengen. liker ikke helt tanken på at det som stopper bilen er fra biltema. Lenke til kommentar
Idioooten Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 Koke bremsevæska hvordan går det til? Lenke til kommentar
Idioooten Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 hvordan får en bremsevæska til å koke ...har en ikke innsikt bør en heller ikke kommentere.har det samme på et av bakhjula? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. januar 2020 Del Skrevet 2. januar 2020 (endret) Bremsevæska kan koke hvis caliperen blir for varm. F.eks. hvis man bremser veldig mye eller hvis bremsevæska er gammel og full av vann. Resultatet kan bli fatalt. Typiske scenarier er biler, busser, vogtog etc. som ligger jevnt på bremsa hele tiden ned lange, bratte bakker. Har vært mange dødsulykker nettopp pga. det. http://www.fixbilnyheter.no/2017/10/03/den-livsviktige-bremsevaesken/ Endret 2. januar 2020 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå