Gå til innhold

Viftestyring - 3 valg

tore-

Anbefalte innlegg

Holder på å finne en viftestyring til kabinettet, har sett på følgende:

Zalman: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMMFC1

Vantec Nexus: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=NXP205S

Sunbeam: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...RTNR=SBRHBUK3SI

Vurderer sterkt Zalman styringen fordi den har 4 forlengelsekabler (noe de ikke andre har, slik jeg så det) og har to terminaltilganger i tillegg. Bare lurer på om noen som kan komme med konkrete fordeler med de andre, basert på tester de har lest el.

Skal i et Cheiftec MAXITOWER...

Takker !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lag en selv!! kjøp brytere på biltema!! det blir billigst og fetest!! og det er mye kulere og ha en viftestyring som ingen andre har!! Nesten alle som har viftestyring har den sunbeam styringa!! og det er ikke så kult og ha likt som alle andre!! :wink:

Lenke til kommentar
Antar du ikke vet om det følger med forlegelseledninger på den?

er det ikke bare terminaler på den?

Edit: Jo, det er det!

Sikker? Står jo:

http://www.microplex.no/rubweb/prodpages/s.../connectors.jpg

Terminaler m/3-pins tilkobling

Da er det rett å slett feil...

Rheobusen er forsynt med skruterminaler til viftene:

terminaler.jpg

Står på overklokking sin test av den..

Edit: er nok rev.3 du ser på :wink:

Lenke til kommentar
Lag en selv!! kjøp brytere på biltema!! det blir billigst og fetest!! og det er mye kulere og ha en viftestyring som ingen andre har!! Nesten alle som har viftestyring har den sunbeam styringa!! og det er ikke så kult og ha likt som alle andre!! :wink:
Hvordan gjøres dette?

Har nettopp bestilt Lian Li PC50, uten noen ekstra vifter, mao. bare de som følger med (2x80mm, den ene er i toppen, og den andre forran eller bak, husker ikke)

Tror ikke jeg trenger så mange vifter da det ikke er så mye varmeutvikling under topplokket på maskina :-?

Men hadde vært greit og kunne styre de få som er i tilfelle de skulle gi noe særlig lyd.

Så hva koster dette ca.?

Hvor plaseres dette? Skjærer man ut dekselet i en 5¼ bay og plaserer det der, eller ligger det på sia?

Guide?

Kansje litt meningsløst å ha vifte-kontroll i mitt tillfelle :roll:

Er det noe poeng i det hele tatt, eller er jeg langt, langt, langt ute på jorde å plukker saue-dritt nå?

Btw. hvis noen hadde giddet å hjelpe meg med dette og, så hadde det vært snilt :)

Lenke til kommentar

megavolt:

du kan gjerne skaffe deg en viftestyring, faktisk så anbefaler jeg det. alle vifter burde ha en styring. jeg vil derimot anbefale deg å kjøpe en ferdig en. det er ikke kjernefysikk det er snakk om, men det er ikke for de helt amatørmessige å lage en viftestyring. de fleste jeg kjenner hadde aldri klart det, så hvis du ikke kan noe om elektronikk, er det best å kjøpe en ferdig en. dessuten så ser ferdige mye finere ut :D

hva hovedkort angår, så anbefaler jeg på det sterkeste MSI sine. jeg har et selv, og det er genialt! jeg fikk til og med en intern bluetooth brikke på en brakett, som ville kostet 1000 kr å kjøpe utenom! og på toppen av at du får noe så in i h***ete av ekstrautstyr, så har de et genialt oppdateringsprogram som finner oppdateringer til alt msi har laget, pluss bios oppdateringer :D

vil du ha et hovedkort som er verdt alle pengene så bør du satse på MSI :woot:

Lenke til kommentar
megavolt:

du kan gjerne skaffe deg en viftestyring, faktisk så anbefaler jeg det. alle vifter burde ha en styring. jeg vil derimot anbefale deg å kjøpe en ferdig en. det er ikke kjernefysikk det er snakk om, men det er ikke for de helt amatørmessige å lage en viftestyring. de fleste jeg kjenner hadde aldri klart det, så hvis du ikke kan noe om elektronikk, er det best å kjøpe en ferdig en. dessuten så ser ferdige mye finere ut :D

hva hovedkort angår, så anbefaler jeg på det sterkeste MSI sine. jeg har et selv, og det er genialt! jeg fikk til og med en intern bluetooth brikke på en brakett, som ville kostet 1000 kr å kjøpe utenom! og på toppen av at du får noe så in i h***ete av ekstrautstyr, så har de et genialt oppdateringsprogram som finner oppdateringer til alt msi har laget, pluss bios oppdateringer :D

vil du ha et hovedkort som er verdt alle pengene så bør du satse på MSI :woot:

Det var "tobiass1" som anbefalte det da...

Selv kan jeg ikke så mye om sånnt, men kjenner mange som kan mye om sånnt, og faren min er ingeniør og har også hatt litt el.utdanelse (tror jeg). Så jeg tror ikke det er det største problemet.

Finnes det ingen "guide" (eller i det minste simpel forrklaring...) noen steder?

Hvis det er for mye stress er det vel bedre med en ny en. Hvilken annbefaler du? Skal passe i et Lian Li alluminium kabinett, skal kjøle 2 x 80mm vifter, og skal koste så lite som mulig.

Bluethoothen min betalte jeg 350kr for, så hvordan du får det til å bli 1000 vet jeg ikke.

Hadde vært greit med nytt hovedkort, men tror ikke jeg har rå nå.

Isåfall hadde jeg bare trengt AMD Athlon XP-støtte, DDR400-minne eller .no og USB 2.0, alt annet har jeg som PCI/USB fra før.

Masse ekstra stash er jo tøft, men hvis det betyr at jeg må betale ekstra for det så vet jeg ikke helt...

Igjen, hvis noen hadde giddet å hjelpe meg med DETTE og, så hadde det vært snilt :)

Lenke til kommentar

Finnes mange guider

http://www.nordichardware.com/guides/mod/2002/rheobus/

http://www.virtual-hideout.net/guides/rheo...ats/index.shtml

http://www.virtual-hideout.net/guides/7v_1...bus/index.shtml

Der har du tre forskjellige alternativer til viftestyring. Strengt tatt er det ikke så veldig vanskelig å lage egentlig, men det er vanskelig å få det så veldig mye billigere enn de du får kjøpt.

dessuten så ser ferdige mye finere ut :D :

Tja når du mekker selv så matcher fargen 100% Kjøper du så blir det fargeforskjell. Og hvor pen den er avhenger av hvor mye arbeid du legger i den da ;) Er uansett ekstremt mye høyere skrytefaktor på en hjemmelagd, samt at det er morsomt å lage.

Lenke til kommentar
megavolt:

du kan gjerne skaffe deg en viftestyring' date=' faktisk så anbefaler jeg det. alle vifter burde ha en styring. jeg vil derimot anbefale deg å kjøpe en ferdig en. det er ikke kjernefysikk det er snakk om, men det er ikke for de helt amatørmessige å lage en viftestyring. de fleste jeg kjenner hadde aldri klart det, så hvis du ikke kan noe om elektronikk, er det best å kjøpe en ferdig en. dessuten så ser ferdige mye finere ut :D

quote']

Trenger ikke og kunne så mye om elektronikk da!! trenger vell bare og kunne bruke loddebolt! :wink: lagde en sjøl!! det gikk veldi greit!! men det er jo ditt valg om hva som blir fetest og enklest og best!! :wink: :-)

Lenke til kommentar

Har selv bygget den fra nordichardware.com og er veldig fornøyd. Funker veldig bra, man kan slå av viftene helt eller ha de på full guffe, + at man kan ha mange forskjellige kule knobs (selv har jeg lykketroll). Det skal også være sagt at jeg ikke har de store ferdighetene innen elektronikk eller lodding men det var ikke vanskelig å bygge den..

Anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...