Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal åpne RAW filer på CS5 og får melding om at installert versjon av Camera RAW ikke støtter RAW filer fra mitt nye kamera.

Her tidligere "oppgradert"? programmet ved kjøp av et annet kamera, men får det ikke til nå.

Hva må jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke siste versjon av Camera RAW som kom til CS5 støtter filene, så må du oppdatere til CS6 eller nyere for å få nyeste versjon av Camera RAW. Alternativt bruke et annet prgram for å konvertere filene.

Jeg har samme problem med mitt Sony RX100 og programvaren til Sony er elendig.

Lenke til kommentar

Takk for innlegg, og beklager sent svar fra meg.

Er litt opptatt utover dagen, men kommer tilbake litt senere.

Jeg har et Lumix FZ200.

Hvor gjør man oppdateringen?

Har forsøkt, men får melding om at oppdatering mislykkes, kan det være at jeg må slå av brannmuren?

Lenke til kommentar

Adobe Camera Raw for CS5 støtter ikke kameraet ditt. For å åpne Raw-filer fra FZ200 i Photoshop skal du oppgradere til Photoshop CS6 eller Photoshop CC - alternativt kan du laste ned nyeste DNG-converteren (gratis) og manuelt konvertere Raw-filene dine til et DNG-format CS5 kan lese.

DNG-converteren kan lastes ned her: http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=106&platform=Windows

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Adobe Camera Raw for CS5 støtter ikke kameraet ditt. For å åpne Raw-filer fra FZ200 i Photoshop skal du oppgradere til Photoshop CS6 eller Photoshop CC - alternativt kan du laste ned nyeste DNG-converteren (gratis) og manuelt konvertere Raw-filene dine til et DNG-format CS5 kan lese.

DNG-converteren kan lastes ned her: http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=106&platform=Windows

Takk for svar, det er godt at noen kan hjelpe trengende :-)

For å si det mildt må jeg ha en del ting inn med teskje. Var bla. og så på linken ang. å laste ned DNG-converteren, uten å bli klok på det. Hvis jeg får det til, er det da enkelt å føre filene over til CS5 og dermed bruke programmet som før? Alternative blir å oppgradere til CS6, eller CC som jeg ikke er sikker på hva er.

Lenke til kommentar

For å si det mildt må jeg ha en del ting inn med teskje. Var bla. og så på linken ang. å laste ned DNG-converteren, uten å bli klok på det. Hvis jeg får det til, er det da enkelt å føre filene over til CS5 og dermed bruke programmet som før? Alternative blir å oppgradere til CS6, eller CC som jeg ikke er sikker på hva er.

DNG-converteren er gratis - last den ned og kjør den. Den konverterer filene til DNG-filer, som kan leses av Adobe Camera Raw i CS5, hvis du velger riktig valg for tilbakekompatibilitet i DNG-converteren. Installer DNG-converteren og prøv den.

Et alternativ er å oppgradere til Photoshop CS6 eller Photoshop CC - Creative Cloud, som er en abonnementsversjon av Photoshop - etterfølgeren til CS6.

Lenke til kommentar

DNG-converteren er gratis - last den ned og kjør den. Den konverterer filene til DNG-filer, som kan leses av Adobe Camera Raw i CS5, hvis du velger riktig valg for tilbakekompatibilitet i DNG-converteren. Installer DNG-converteren og prøv den.

Et alternativ er å oppgradere til Photoshop CS6 eller Photoshop CC - Creative Cloud, som er en abonnementsversjon av Photoshop - etterfølgeren til CS6.

Satt og knotet i går kveld og fikk lastet ned DNG-converteren, og den funket når jeg testet den på RAW filene fra FZ200 selv om den var innstillt på kompatibelitet mot Camera Raw 7.1 og senere som vil si at DNG filen kan leses av PS CS6 og senere.

Jeg må vel ha oppgradert min CS5 til CS6 da jeg i sin tid kjøpte mitt Canon G12?

I neste punkt under "endre innstillinger" kan man velge å bruke Mellom stor eller Full størrelse under JPEG-forhådsvisning. Hva bør man velge den står på "Mellomstor"?

Lenke til kommentar

Satt og knotet i går kveld og fikk lastet ned DNG-converteren, og den funket når jeg testet den på RAW filene fra FZ200 selv om den var innstillt på kompatibelitet mot Camera Raw 7.1 og senere som vil si at DNG filen kan leses av PS CS6 og senere.

Jeg må vel ha oppgradert min CS5 til CS6 da jeg i sin tid kjøpte mitt Canon G12?

I neste punkt under "endre innstillinger" kan man velge å bruke Mellom stor eller Full størrelse under JPEG-forhådsvisning. Hva bør man velge den står på "Mellomstor"?

Om du har CS5 eller CS6 burde være enkelt å sjekke - om du har CS6 kan du bare oppgradere ACR og lese filene fra FZ200. Men - tipper du har CS5 - det er vel at filene er tilbakekompatible "nok".

Forhåndsvisning av embedded JPEG i Raw-filen er revnende likegyldig.

Lenke til kommentar

Om du har CS5 eller CS6 burde være enkelt å sjekke - om du har CS6 kan du bare oppgradere ACR og lese filene fra FZ200. Men - tipper du har CS5 - det er vel at filene er tilbakekompatible "nok".

Forhåndsvisning av embedded JPEG i Raw-filen er revnende likegyldig.

Etter å ha benyttet DNG-converteren et par ganger ble utfyllingsfeltene blå eller inaktive slik at man ikke kan fylle inn noe på linjene. Slettet første installering av DNG og installerte på nytt, men det samme oppstod. Hva har skjedd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...