Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vedkløyver som tar 16A sikring

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bruker en vedkløyver som til tider tar sikringen. Ser i sikringsskapet at sikringen på utebod er 16A. Til og med når det eneste som går på sikringen er kløyveren tar den sikringen.

Når jeg har på en lampe, ser jeg tydelig at lyset går noe ned når jeg bruker kløyveren. Jeg legger ved et bilde om skiltet som står på den. Håper noen kan hjelpe meg her! Litt kjedelig å måtte ta på igjen sikringen hvert 15 min...

post-173706-0-59128200-1390244672_thumb.jpg

Endret av KarmaZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er med den er at kabelen er bare en liten stubb, så har brukt forskjellige skjøteledninger for å testet. Hvordan kan man se kvalitet på kabel? Denne jeg har brukt er en med et tykt svart gummilag på. Hvis det forklarer noe :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du har nytt el-anlegg, har du jordfeilautomater? Hvis ja, er du sikker på at det er pga overbelastning, og ikke jordfeil, sikringen ryker?

Lenke til kommentar

Først sjekker du om kursen slår ut på jordfeil eller overbelastning. Hvis du har vanlige automatsikringer, er det nok snakk om overbelastning.

Kløyveren er på 1,5kw ved maks effekt, og gjerne noe høyere startstrøm, men dette tåler en moderne automatsikring.

Det kan jo være at sikringen for utebod går på noe annet i tillegg, og da må du til med tangamperemeter for å sjekke belastningen på kursen. Dette har du dog ikke lov til å gjøre selv.

Lenke til kommentar

Det er selve sikringen som slås ut, vipper den bare opp igjen. Da er det vel overbelastning? Det er ny kabel fra sikringsskap til utebod, men fra inntak på utebod til den stikkontakten jeg bruker er det noe eldre kabler, så et par meter til den boksen er det ny kabel. Dette har vel ingenting å si?

Såvidt jeg ser er det eneste sikringen som er 16A.

Over til et annet spørsmål, drar denne kløyveren endel strøm? Siden det er så stor belastning, vil jeg få en sjokkregning når den kommer? Har 0 peiling på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...