Gå til innhold

Hvorfor sier politikerne at vi bor i verdens beste land?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis Norge er så ille som dere skal ha det til, så ville dere ha flyttet, ville dere ikke?

Mange av oss har gjort nettopp det :)

Tviler på at det er mange her inne som har gjort det. Kanskje noen av oss. Tviler på mange.

Tilbake til TS topic:

Kan noen gi meg en liste over land som er bedre enn Norge å bo i, hvis det er så tydelig at Norge ikke er det?

Lenke til kommentar

Hvis Norge er så ille som dere skal ha det til, så ville dere ha flyttet, ville dere ikke?

Tviler på at det er mange her inne som har gjort det. Kanskje noen av oss. Tviler på mange.

Tilbake til TS topic:

Kan noen gi meg en liste over land som er bedre enn Norge å bo i, hvis det er så tydelig at Norge ikke er det?

Som du så tydelig har avklart for oss alle så vil folk flytte dit de anser at det er bedre å bo, mens de som syns sitt eget land er best blir værende.

Dette er ett velkjent fenomen som kalles "Voting with your feet"

Foot voting is the ability of people to "vote with their feet"[1] by leaving situations they do not like or going to situations they believe to be more beneficial.[citation needed] It has been described as "a tool for enhancing political freedom: the ability of the people to choose the political regime under which they wish to live".

http://en.wikipedia.org/wiki/Foot_voting

Dermed sitter vi igjen med en direkte måling for hvor folk syns det er best å bo:

Snapshot_2014_01_22_17_56_09.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_population

Norge ligger da på plass # 118, ikke akkurat verdensmester! ;)

Lenke til kommentar

Først meg selv, og så meg selv, og så min neste, hvis det er til mitt eget beste.

Forskjellen på meg og deg og skatteflyktning, er at jeg og skatteflyktning ikke ser på mennesker som tenker slik som kriminelle fordi de gjør det, mens du gjør det. Det er hovedforskjellene.

Sense of entitlement

Hvis Norge er den plassen man har vokst opp, og har alle sine venner og bekjente, og det stedet man derfor og av andre grunner liker best (natur, folk, osv osv), så betyr ikke dette at det er så ille at man ikke vil være her, men man ser potensiale for forbedringer. Altså det kunne vært mye bedre, dersom sånn og sånn ble gjort, osv. Det kan man få lov til å mene uten at venstrevridde tilstadighet maser om at vedkommende skal flytte...

Dere blir sikkert sure bare fordi internettet er treigt når dere er i syden.

Og du blir sur når jeg og andre motsier deg, og utfordrer dine forestillinger om din idealverden, osv. Da "flykter" du vekk fra debatten og vil ikke være med lenger.

PS: Ingen videoklipp i denne posten. Så da har du en ting mindre å klage over du også...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Foot voting is the ability of people to "vote with their feet"[1] by leaving situations they do not like or going to situations they believe to be more beneficial.[citation needed] It has been described as "a tool for enhancing political freedom: the ability of the people to choose the political regime under which they wish to live".

Dermed sitter vi igjen med en direkte måling for hvor folk syns det er best å bo:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_population]http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_population

Dette må vel nesten kvalifisere til trolling fra deg skatteflyktningen? Ikke engang du kan tro på det du poster all den tid majoriteten av folk ikke har ressursene til å flytte på seg eller informasjon nok til å kunne ta et valg mellom alle tilgjengelige land.

Lenke til kommentar

Tilbake til TS topic:

Som du så tydelig har avklart for oss alle så vil folk flytte dit de anser at det er bedre å bo, mens de som syns sitt eget land er best blir værende.

Trollegutt. Artig at du kaster rundt deg med beskyldninger om stråmenn og poster slikt. =)

Hvordan måler man i såfall hvilket land som er best å bo i, og kan du gi meg en liste etter dine målbare kvaliteter?

Turbonello:

At ting kan bli bedre betyr ikke at det ikke er best sammenlignet med andre. kilde: alle verdensrekordene som blir forbedret hele tiden.

Kom gjerne med en liste med land som er bedre enn norge å bo i, basert på målbare kvaliteter.

Jeg flykter ikke fra debatter med deg turbonello, vi har bare forskjellig oppfatning om hva en debatt er.

Lenke til kommentar

Nå er dere over på temaer som subjektive ideelle verdener og forbedringspotensiale.

Utgangspunktet var hvorfor politikere sier at vi bor i verdens beste land. At dere vil bruke også denne tråden til å pushe deres subjektive politiske meninger er sikkert greit, men det har ingenting med hvorfor politikere sier dette, eller hvorvidt politikere har dekning til å si det.

De sier det for å sette problemene i en global målestokk, der det som opptar vår tid, sånn som denne diskusjonstråden, er ganske uvesentlig i forhold til det en gjennomsnittlig person i verden har av utfordringer. Dette har de egeninteresse av, fordi da virker deres styring bedre enn gjennomsnittet, selv om vi alle vet at vi har vært heldig med mange faktorer som ikke har så mye med politikk å gjøre.

De har dekning for det også, siden Norge altså ligger på toppen av mange indekser som skal måle ting som regnes som positive verdier.

At noen har andre definisjoner enn dette på hva som skal til for å være verdens beste land, er jo gitt. Noen synes for eksempel det er viktigere å slippe skatt enn å ha et stort sikkerhetsnett som alle må dele kostnaden av. Det er jo rent subjektivt hva den enkeltes verdier er, og en slik debatt kan fortsette i det uendelige uten at noen her egentlig justerer sitt verdigrunnlag.

Skulle politikerne forholdt seg til deres og mine personlige vurderinger på hva som er bra, hadde de hatt en umulig oppgave foran seg. Men disse indeksene er ikke så halvgale. Så lenge man tar det til seg at det er måleverdier som regnes som generelle uten at de nødvendigvis er i samsvar med hver enkelts personlige visjoner.

Lenke til kommentar

Alt er dyrt her, og avgiftsnivåene er svimmlende høye. Tar man stilling til det, og slutter å se direkte på de norske inntektene, så ser man at vi betaler veldig mye penger for helt allminnelige ting som mat, bensin, bil husly og alkohol.

I andel av inntekten vår betaler vi nok svært mye mindre enn mange andre land.

Hvis man kun tar utgangspunkt i utbetalt månedslønnen ja, men trekk så i fra basic utgifter som (bolig/leilighet utgifter/lån) bil/lån, div. faste utgifter, dvs. hva har man igjen i lommeboken etter at det vi anser som høyst vanlige utgiftsposter er betalt?

En vanlig lønnsmottaker (industriarbeiderlønn) hadde mer å rutte med i gamle enn idag. Den gangen var det faktisk mulig å etablere seg med familie, på èn lønnsinntekt. Litt forenklet sagt, man kunne skrape sammen til både en OBOS-leilighet og en gammel bil, til tross for at kona var hjemme som husmor.

Lenke til kommentar

Det har blitt sagt at årsaken til at kvinner kom i arbeid i Norge var nettopp fordi man ikke lengre klarte seg med en inntekt. Og da snakker vi om en endring som kom før det var så mange som hadde gamle biler. At vi ikke klarer det nå, skyldes blant annet at forbruket er helt hinsides i forhold til hva det var når husmor var hjemme.

Lenke til kommentar

Det har blitt sagt at årsaken til at kvinner kom i arbeid i Norge var nettopp fordi man ikke lengre klarte seg med en inntekt.

Ja det å (over)leve har utvilsomt blitt dyrere år for år.

Vi bruker en betraktelig mindre andel av pengene våre på grunnleggende varer (som mat) nå enn vi gjorde for 20-30 år siden. Så å påstå at vi har dårligere råd nå enn før er feil, det vi derimot har er langt mer tilgang på forbruksvarer og et mye høyere konsum enn det man hadde før. Folk sløser bort pengene sine på alt mulig rask, hadde de ikke gjort det så hadde både hus og bil vært en enkel sak, men folk foretrekker å leve godt i nåtiden (gjennom forbruk).

Endret av Rampage
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tilbake til TS topic:

Trollegutt. Artig at du kaster rundt deg med beskyldninger om stråmenn og poster slikt. =)

Hvordan måler man i såfall hvilket land som er best å bo i, og kan du gi meg en liste etter dine målbare kvaliteter?

Som jeg har påpekt er ett mulig, og målbart, kriterie anntallet personer som velger å (forbli) bo i det nevnte landet. Da har du listen over.
Lenke til kommentar

Vi bruker en betraktelig mindre andel av pengene våre på grunnleggende varer (som mat) nå enn vi gjorde for 20-30 år siden. Så å påstå at vi har dårligere råd nå enn før er feil

Som sagt, slike utregninger tar bare utgangspunkt i bruttolønn, ikke hva du har å rutte med etter at faste basis utgifter er betalt (bolig, årsavgifter, kommunale utg., tv-lisens, bompenger, osv. osv. you name it. Og da blir sammenligningen totalt feil.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Vi bruker en betraktelig mindre andel av pengene våre på grunnleggende varer (som mat) nå enn vi gjorde for 20-30 år siden. Så å påstå at vi har dårligere råd nå enn før er feil

Som sagt, slike utregninger tar bare utgangspunkt i bruttolønn, ikke hva du har å rutte med etter at faste basis utgifter er betalt (bolig, årsavgifter, kommunale utg., tv-lisens, bompenger, osv. osv. you name it. Og da blir sammenligningen totalt feil.

Etter det jeg har lest så brukte nordmenn rundt 25%-40% av inntekten på mat på 60 tallet. Vi bor på større arealer, i snitt. Vi reiser på ferie helt latterlig mye mer. Vi har råd til enormt mye mer luksus.

Jeg tror noe av grunnen til at du ser på det slik du gjør er at du regner tv-lisenen inn under faste basisutgifter. Det er strengt tatt ikke en basisutgift, men i dag har jo 'alle' TV, så selv om det strengt tatt er en luksus, så tar man det for gitt.

Vi er bare vant til en mye høyere standard og mye høyere forbruk. Og vi vil ha mer.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vil si tv-lisens faller inn under faste basis-utgifter. Sammen med andre typiske utgifter som jeg nevnte.

Man må selvsagt ikke ha en tv i huset, må ikke ha bil, osv. heller.

Forøvrig er det vel slik at mat-budsjettet fortsatt er den desidert største enkelt-utgiftposten hos de fleste, med flere tusen kroner i måneden.

Å apropos mat, så kan man tolke den store fremveksten av slike billig-varianter (butikkenes eget merke) som nettopp å dekke opp for at mange etterhvert sliter med økonomien. Man har fått et slags klasse-skille på mat, der du kan hanke deg i land på dårlig surrogat-produker, oppspedd og utvannet, fulle av mjel, fortykningstoffer, og vann & bindemiddel.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har lest så brukte nordmenn rundt 25%-40% av inntekten på mat på 60 tallet. Vi bor på større arealer, i snitt. Vi reiser på ferie helt latterlig mye mer. Vi har råd til enormt mye mer luksus.

Jeg tror noe av grunnen til at du ser på det slik du gjør er at du regner tv-lisenen inn under faste basisutgifter. Det er strengt tatt ikke en basisutgift, men i dag har jo 'alle' TV, så selv om det strengt tatt er en luksus, så tar man det for gitt.

Vi er bare vant til en mye høyere standard og mye høyere forbruk. Og vi vil ha mer.

Hva som regnes med i basisutgiftene forandrer seg selvsagt med tiden.

Man kan leve uten mobiltelefon, strøm, innlagt vann, Internet, vaskemaskin, PC, bil og TV. Også vaske klærne i bekken, gå til jobben, fyre i peisen, hente vann i bekken, gå til venner og kjente når du vil gi dem en beskjed, ol. Men ingen gjør det i dag og det må da regnes med i basisutgiftene selv om det ikke var det for 30 eller 100 år siden.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som regnes med i basisutgiftene forandrer seg selvsagt med tiden.

Man kan leve uten mobiltelefon, strøm, innlagt vann, Internet, vaskemaskin, PC, bil og TV. Også vaske klærne i bekken, gå til jobben, fyre i peisen, hente vann i bekken, gå til venner og kjente når du vil gi dem en beskjed, ol. Men ingen gjør det i dag og det må da regnes med i basisutgiftene selv om det ikke var det for 30 eller 100 år siden.

Hvis man regner tv, data, mobil, bil, større leilighet, internett, vaskemaskin i leiligheten osv som basisvarer, og sier at man har mindre å rutte med enn før blir det også feil synes jeg. Vi er som sagt vant til en sykt mye høyere standard. Å bruke penger på disse tingene var tidligere en luksus. Man har økt sine faste utgifter, gjennom å øke andelen av luksus som har blitt basisvarer. Samtidig har andelen av inntekt man bruker på de gamle basisvarene sunket, feks andel av penger til mat.

Den største utgiftsposten er bolig, ikke mat, Mr.M.

Her er noen tall fra statistisk sentralbyrt:

http://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/nokkeltall

Om hvordan forbruket har endret seg:

http://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/statistikker/fbu

tl:dr

Omregnet til 2012 kroner bruker vi fire ganger så mye til forbruk (dvs utgifter som ikke er mat, bolig, transport, etc) Vi bruker også like mye penger på mat etc, omregnet til 2012 kroner, men inntekten har økt kraftig.

Jeg er altså fortsatt uenig i at vi har mindre å rutte med enn før. Selv om iPad til poden er en basisvare. ;-)

Lenke til kommentar

Jo, i brorparten av de landene du sammenligner oss med så vasker de klærne i bekken, går til jobben, fyrer i peisen, henter vann i bekken, går til venner og kjente når de vil gi dem en beskjed, o.l. Av 7 mrd mennesker, er det de færreste som har det du regner som basisutgifter, og da blir sammenligningene dine feil på å så mange nivåer.

Det nytter ikke å si vi har det så kjipt i Norge fordi når vi har betalt ferdig for det dyreste bredbåndsabonnementet, og spist på restaurant hver dag, så har vi ingenting igjen til sparekontoene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...