Gå til innhold

Hvorfor sier politikerne at vi bor i verdens beste land?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er endel mennesker i denne debatten som ville hatt stort personlig utbytte av å jobbe et halvt år for ideelle organisasjoner i Afrika.

Helt enig. Norge er ikke perfekt, men ta en tur til land uten en fungerende regjering, og se hvor jævlig det faktisk kunne vært.
Du mener sannsynligvis til ett sted hvor de har mer enn EN regjering, og disse strider om makten?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Drit i økonomien (som i beste fall er middelmådig sammenlignet med rersten av værden). Vi er ikke engang i NÆRHETEN av å være verdens rikeste land! Vi må i tillegg gå i ullklær bare for å gå ut, så hva er j det hele tatt bra med Norge? Demokrati?

Og har du tenkt å gjøre noe ute en dag? Flott, for da er det nemlig bare FEMTI prosent sjangs for at det regner og blåser ute den dagen! Ja vi har det virkelig fint her i Norge..

Herregud, så du tror at bare fordi vi må ha varme klær om vinteren er vi ikke i et godt land? Hvilken rar logikk er det?

Forøvrig kan du lese Slimda sitt innlegg som jeg stiller meg bak om, det er det perfekte argument.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

At det er litt kjølig om dagen, er normalt når man bor så langt nord som vi gjør.

Forresten, det er faktisk helt fantastisk hva politikerne har klart å få til på denne fronten. Vi har faktisk verdens beste klima, hvis vi justerer for våre breddegrader. Alle andre som bor på vår breddegrad fryser mer om vinteren og må ha på seg tykkere klær. Det er jo ikke bare-bare å flytte landet lengre sørover, så basert på fysiske begrensninger så må jeg si at disse sutreguriene ikke har noe som helst å klage over.

Som høyrevelger'n hos oss pleier å si, still dem opp mot en vegg og avrett dem ved daggry.

Det er forøvrig en debatt i USA om de skal gjeninnføre nettopp den straffeformen. Det slipper du også være redd for her i Norge.

Lenke til kommentar

Satte forøvrig pris på din signatur, Slimda, og skjønner at du har godt med overskudd til å debattere rundt slike umulige temaer.

Syns det er viktig å delta i diverse debatter, hvor jeg ikke bare får utfordret min egen mening, men også får med meg andres meninger. Så undersøker jeg hva meningene underbygges i, og finner et sterkere standpunkt for meg selv. Trenger ikke overskudd til noe man syns er genuint gøy/interessant. :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drit i økonomien (som i beste fall er middelmådig sammenlignet med rersten av værden). Vi er ikke engang i NÆRHETEN av å være verdens rikeste land! Vi må i tillegg gå i ullklær bare for å gå ut, så hva er j det hele tatt bra med Norge? Demokrati?

Og har du tenkt å gjøre noe ute en dag? Flott, for da er det nemlig bare FEMTI prosent sjangs for at det regner og blåser ute den dagen! Ja vi har det virkelig fint her i Norge..

Herregud, så du tror at bare fordi vi må ha varme klær om vinteren er vi ikke i et godt land? Hvilken rar logikk er det?

Forøvrig kan du lese Slimda sitt innlegg som jeg stiller meg bak om, det er det perfekte argument.

Sol og varme betyr mye for trivselen min, mens og regn og vind ødelegger dagen. Hvor god økonomien min er betyr mindre. Unskyld meg for å ikke være så pengeopptatt!

Endret av EvilSeagull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Sol og varme betyr mye for trivselen min, mens og regn og vind ødelegger dagen. Hvor god økonomien min er betyr mindre. Unskyld meg for å ikke være så pengeopptatt!

Håper ikke du tok innlegget jeg skrev tidligere personlig, ble bare litt oppgitt.

Du skal selvfølgelig kunne mene og føle som du vil - men generelt sett lever vi i om ikke verdens beste, så ihvertfall ett av de beste. Slimda refererte til helsevesenet, ytringsfrihet og det å kunne bevege seg i gatene uten å være redd for å bli arrestert, det er en del land en ikke kan gjøre akkurat dette.

Mitt humør blir også ampert når jeg ser det regne - eller snør (hater snø!), men det blir litt feil å se på det på den måten på generelt grunnlag for om landet er bra eller ikke, da vi ikke kan styre naturen.

Man skal ikke ønske at folk blir syke, men mange kunne nok hatt godt av et år eller 10 med alvorlig sykdom så de ser hvorfor Norge regnes som et av de beste landene og bo i iverden.

Absolutt. Vi i Norge klager alt for mye, og det er ren fakta. Vi har det langt bedre enn vi påstår.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Alt er dyrt her, og avgiftsnivåene er svimmlende høye. Tar man stilling til det, og slutter å se direkte på de norske inntektene, så ser man at vi betaler veldig mye penger for helt allminnelige ting som mat, bensin, bil husly og alkohol.

Alt er dyrt i forhold til hva?

I andel av inntekten vår betaler vi nok svært mye mindre enn mange andre land.

At ting er billig for oss i utlandet er fordi vi har sterk kjøpekraft, det er ikke nødvendigvis billig for de lokale.

Lenke til kommentar

Man skal ikke ønske at folk blir syke, men mange kunne nok hatt godt av et år eller 10 med alvorlig sykdom så de ser hvorfor Norge regnes som et av de beste landene og bo i iverden.

Jeg har opplevd at moren til noen jeg kjente gjennom et sosialt nettsted fikk hjerteinfarkt dagen før, og det datteren uttrykte bekymring for var kostnadene og om forsikringen var god nok.

Slik skal det ikke trenge å være. Her hadde det vært helt andre ting man bekymret seg for enn sosial sikkerhet. Det var forøvrig i et land som mange her regner som et av verdens beste, og også kommer opp på topp på mange indekser, inklusive personlig frihet. Da skal det også være godt over hundre andre land som er betydelig kjipere å bo i for en med lokal gjennomsnittlig inntekt.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

kunne bevege seg i gatene uten å være redd for å bli arrestert, det er en del land en ikke kan gjøre akkurat dette.

... og Norge er ett av disse landene

A-woman-smoking-a-joint-001.jpg

Dog, for det meste bør man vel frykte å bli rundstjålet når man beveger seg i gatene

3fAkd9aKaK3Xyt-VmwMzqwwX9A42h-o67UferZHU

Det er tross alt mer lønnsomt for Staten enn å fengsle deg. ;)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du blir arrestert for å gå på gata i Norge så er du åpenbart en kriminell.

Det er du i andre land også. F.eks. der det homoseksualitet er forbudt, er du kriminell om du oppfører deg som en homoseksuel. I Iran sies det at kvinner blir kriminelle fordi de kler seg galt, noe som visstnok er på trappene i Norge også.

I Norge blir du kriminell for mange andre ting.

Jeg kjenner ingen, og har aldri hørt eller lest om noen som har blitt arrestert for å gå på gata i Norge.

Ei heller i andre land, de blir arrestert for homoseksuel oppførsel, for narkotika, feil klær eller andre ting som er imot loven.
Lenke til kommentar

Hvilket land tilbyr bedre løsninger og muligheter for innbyggerene sine?

Det er vel fullt mulig å føle seg fattig selv i Norge? Selv om kr. beløpene er høyere, så "måler" man seg jo med omgivelsene. Er du fattig i USA eller India, er du det på et annet nivå, men selve opplevelsen av å leve fra hånd til munn er nok den samme, for de som rammes.

Det er mulig å føle seg fattig ja, men sammenlignet med å leve på kuponger for å få mat i USA og rett og slett ikke ha noe støtte i India kan ikke sammenlignes med å være "fattig" i Norge. At det finnes fattige i Norge endrer ikke faktumet at Norge er det beste landet å vokse opp i med tanke på muligheter, støtte og sikkerhetsnett.

Nå er det ikke alle som bruker den standarden for å definere hva som er et bra land å bo i da... F.eks vi som ikke trenger denne støtten eller sikkerhetsnettet og heller hadde foretrukket å fått beholde noe mer av pengene våre og fått litt mer frihet til å gjøre som vi vil uten at staten blander seg med det.

One happy family

De smiler pent, men se det i lys av trafikksikkerheten også. I Norge døde 191 i trafikken i fjor. Det er 3,75 døde per 100 000 innbyggere. I Thailand dør 38,1 per 100 000 innbyggere per år. Kilde. Hadde vi hatt samme dødsrate her så ville 1943 mennesker dødd hvert år i trafikken. Det er over 10 ganger flere enn i 2013.

Så akkurat der er Norge et veldig bra land å bo i, selv om de smiler pent på bildet og det finnes ennå bedre land på trafikksikkerhet. Blant de mest sammenlignbare har vi Sverige, Island og England med litt lavere dødsrate enn oss.

Så etter den tankegangen så er ikke fallskjermhoppere lykkelige eller har det ikke bra altså? Siden de har større risiko for å dø...

Lenke til kommentar

Hva eksakt er det du blir arrestert for hele tiden?

Jeg, i likhet med de fleste som lever i land dere ikke ønsker å sammenligne dere med, har aldri blitt fengslet.

Og hvorfor har jeg aldri hørt om at dette skjer med alle i Norge?

Fordi ingen har fremsatt noen slik påstand om Norge, ei heller at alle blir fengslet i noe annet (usivilisert) land.
Lenke til kommentar

Hvilket land tilbyr bedre løsninger og muligheter for innbyggerene sine?

Det er vel fullt mulig å føle seg fattig selv i Norge? Selv om kr. beløpene er høyere, så "måler" man seg jo med omgivelsene. Er du fattig i USA eller India, er du det på et annet nivå, men selve opplevelsen av å leve fra hånd til munn er nok den samme, for de som rammes.

Det er mulig å føle seg fattig ja, men sammenlignet med å leve på kuponger for å få mat i USA og rett og slett ikke ha noe støtte i India kan ikke sammenlignes med å være "fattig" i Norge. At det finnes fattige i Norge endrer ikke faktumet at Norge er det beste landet å vokse opp i med tanke på muligheter, støtte og sikkerhetsnett.
Norge er er liten monokulturelle land (relativt sett) og ikke bør sammenlignes med India eller USA som har store utfordringer som ikke finnes i Norge Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
Så etter den tankegangen så er ikke fallskjermhoppere lykkelige eller har det ikke bra altså? Siden de har større risiko for å dø...

Nei det er ikke etter min tankegang. Den tankegangen har du funnet på helt selv. Prøv å skjønn det jeg skriver i stedet for å vri på det så skjønner du kanskje du også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hva eksakt er det du blir arrestert for hele tiden? Og hvorfor har jeg aldri hørt om at dette skjer med alle i Norge?

Kanskje fyren er litt paranoid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...