anja bm Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Har begynt å koble opp kjøleanlegg på skolen, å har forståelse for kretsen men er ikke helt sikker på hvordan virkemåten er og hvilke alle komponentene virker og gjør sin del.Har lagt til et bilde som vedlegg om styrestrømmen. Komponentene som er med er: AT: Avriming termostat RT: Rom termostat PH: High pressure PL: Low pressure SGT: Tidsur Q1: Kondensator Q2: Kompressor Q3: Avriming Q4: Fordamper Om noen har kunnskapen til å forklare virkemåten på denne styrestrømmen å nevne alle de forskjellige komponentene hadde det vært til stor hjelp! Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Har du ikke fått utdelt ei lefse med beskrivelse av alle komponentene? Gidder ikke sette meg inn i kretsen din, men kan hjelpe deg litt på vei. Her er symboler http://www.datele.no/HTML/VG1%20elektro/VG1-filer/Blokk3-filer/Skjemateknikk/SYMBOLER.htm Her beskrives virkemåter osv http://www.elektrofag.info/relestyring http://www.elektrofag.info/elektronikk http://www.elektrofag.info/elektronikk Du burde ta utgangspunkt i det du har lært, å prøve å forklare hva du selv ikke forstår med kretsen. Lenke til kommentar
anja bm Skrevet 20. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2014 (endret) Har du ikke fått utdelt ei lefse med beskrivelse av alle komponentene? Gidder ikke sette meg inn i kretsen din, men kan hjelpe deg litt på vei. Her er symboler http://www.datele.no/HTML/VG1%20elektro/VG1-filer/Blokk3-filer/Skjemateknikk/SYMBOLER.htm Her beskrives virkemåter osv http://www.elektrofag.info/relestyring http://www.elektrofag.info/elektronikk http://www.elektrofag.info/elektronikk Du burde ta utgangspunkt i det du har lært, å prøve å forklare hva du selv ikke forstår med kretsen. Takk, men jeg forstår den delen, men ikke helt hvordan kondensatoren, kompressoren, avrimingen og fordamperen virker sammen osv.. Læreren vår er slik at han ikke forteller oss noe og vi må finne ut av alt selv. Endret 20. januar 2014 av anja bm Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 (endret) Det kan være lurt å begynne med å stille noen spørsmål, for eksempel: Hva er oppgaven til romtermostaten og hvordan fungerer den i forhold til styrestrømsskjemaet og kuldeprosessen ? Videre: "Hva er oppgaven til høytrykksbryteren (høytrykksvakten) og hvordan skal den fungere i forhold til prosessen ?" Og: Hva er hensikten med eller oppgaven til lavtrykksbryteren og hvordan skal den fungere i forhold til prosessen ? Og: Hvilke driftstilstander har denne prosessen, hvis det for eskempel dreier seg om "av", "på" og "avriming" hva er det av utstyr som er på og av ved de forskjellige driftstilstandene ? Hvis man bare mottar noen ferdige svar, da lærer man vel ikke så mye ? Hva med å forsøke å formulere eller å nøste opp noen svar ? Håper jeg hinter på en måte som læreren synes er OK :-) Og forresten så er det vel en liten feil i tegningen over. Det skal vel være Q1 = Den kontaktoren som styrer kondensatorviften .. osv Endret 20. januar 2014 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå