Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjøleanlegg


Anbefalte innlegg

Har begynt å koble opp kjøleanlegg på skolen, å har forståelse for kretsen men er ikke helt sikker på hvordan virkemåten er og hvilke alle komponentene virker og gjør sin del.

Har lagt til et bilde som vedlegg om styrestrømmen.

Komponentene som er med er:

AT: Avriming termostat

RT: Rom termostat

PH: High pressure

PL: Low pressure

SGT: Tidsur

Q1: Kondensator

Q2: Kompressor

Q3: Avriming

Q4: Fordamper

 

Om noen har kunnskapen til å forklare virkemåten på denne styrestrømmen å nevne alle de forskjellige komponentene hadde det vært til stor hjelp! :)

post-323535-0-88843300-1390233288_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikke fått utdelt ei lefse med beskrivelse av alle komponentene?

 

Gidder ikke sette meg inn i kretsen din, men kan hjelpe deg litt på vei.

 

Her er symboler

http://www.datele.no/HTML/VG1%20elektro/VG1-filer/Blokk3-filer/Skjemateknikk/SYMBOLER.htm

 

Her beskrives virkemåter osv

http://www.elektrofag.info/relestyring

http://www.elektrofag.info/elektronikk

http://www.elektrofag.info/elektronikk

 

Du burde ta utgangspunkt i det du har lært, å prøve å forklare hva du selv ikke forstår med kretsen.

Lenke til kommentar

Har du ikke fått utdelt ei lefse med beskrivelse av alle komponentene?

 

Gidder ikke sette meg inn i kretsen din, men kan hjelpe deg litt på vei.

 

Her er symboler

http://www.datele.no/HTML/VG1%20elektro/VG1-filer/Blokk3-filer/Skjemateknikk/SYMBOLER.htm

 

Her beskrives virkemåter osv

http://www.elektrofag.info/relestyring

http://www.elektrofag.info/elektronikk

http://www.elektrofag.info/elektronikk

 

Du burde ta utgangspunkt i det du har lært, å prøve å forklare hva du selv ikke forstår med kretsen.

Takk, men jeg forstår den delen, men ikke helt hvordan kondensatoren, kompressoren, avrimingen og fordamperen virker sammen osv.. Læreren vår er slik at han ikke forteller oss noe og vi må finne ut av alt selv.

Endret av anja bm
Lenke til kommentar

Det kan være lurt å begynne med å stille noen spørsmål, for eksempel:

 

Hva er oppgaven til romtermostaten og hvordan fungerer den i forhold til styrestrømsskjemaet og kuldeprosessen ?

 

Videre:

 

"Hva er oppgaven til høytrykksbryteren (høytrykksvakten) og hvordan skal den fungere i forhold til prosessen ?"

 

Og:

 

Hva er hensikten med eller oppgaven til lavtrykksbryteren og hvordan skal den fungere i forhold til prosessen ?

 

Og:

 

Hvilke driftstilstander har denne prosessen, hvis det for eskempel dreier seg om "av", "på" og "avriming" hva er det av utstyr som er på og av ved de forskjellige driftstilstandene ?

 

Hvis man bare mottar noen ferdige svar, da lærer man vel ikke så mye ? Hva med å forsøke å formulere eller å nøste opp noen svar ?

 

Håper jeg hinter på en måte som læreren synes er OK :-)

 

Og forresten så er det vel en liten feil i tegningen over. Det skal vel være Q1 = Den kontaktoren som styrer kondensatorviften .. osv

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...