Gå til innhold

Politisk sensur på Diskusjon.no? Dobbelt standard for brukere og veiledere?


Anbefalte innlegg

 

Bare ett lite innspill turbonello..

 

Du poster over gjennomsnittet med youtube-klipp.

Jeg skriver også over gjennomsnittet mye på forumet her.

Det er denne reguleringsiveren dere har når det gjelder absolutt alt mellom himmel og hav som irriterer meg.

 

Ta det som personlig kritikk, ikke som politisk sensur.

Så lenge det er flere som har postet videoer, og som passer beskrivelsen bedre enn meg, og bare det jeg har postet blir slettet, så er dette politisk sensur...

Det er innlysende.

 

Hvis du føler at en video uttrykker det du vil si, så uttrykk det selv.

Jeg gjør også det. Men hvis jeg vil vise til en diskusjon som skjedde på TV, og denne diskusjonen er tatt opp og lastet opp på YouTube, så er det like greit å linke direkte å vise videoen.

 

En annen ting er at disse videoene ofte underbygger det jeg sier, blant annet de videoene med opptak av professorer som uttaler seg, og som støtter min sak. I de fleste tilfeller hvor jeg har diskutert med deg, og andre så har det vært det...

 

Ikke post videoen.

Hvorfor ikke?

 

Det er i alle fall latterlig dersom jeg ikke engang kan vise videoer som illustrerer hva jeg mener.

 

 

1. Tipper du har over gjennomsnittet youtubeklipp per post også. Hvis du ikke liker reguleringene, er dette frivillig.

 

2. Du har lagt opp masse videoer som ikke har blitt slettet også. At det finnes en post en gang som passer beskrivelsen bedre (ikke det eksempelet du viste til tidligere håper jeg) betyr at moderatorene ikke er feilfrie, ikke at din post ikke burde slettes. Som du selv sa, du poster mer enn gjennomsnittet, dermed har du flere sjanser for å bli tatt.

 

3. Som Geir sa, så er det nesten ingen som kommer til å se disse videoene, og jeg tviler på at hele videoen er relevant i alle tilfellene. Plukk ut det relevante og forklar dette.

 

4. Se begrunnelse over, samt Geirs innlegg. Du kaster bort tiden til folk, de fleste kommer ikke til å se videoene og dermed tror du at du får illustrert poenget ditt, uten å gjøre det. Det er bedre for alle om du skriver.

 

Uansett, dette er bare min mening. Du får ta det til deg hvis vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den andre av dem illustrerer problemet: Jeg har ikke lyst til å bruke 14 minutter på å finne ut hva den handler om. Du som alt har sett den derimot kan bruke et minutt av din tid til å oppsummere poenget med den.

Hele forumet er frivillig. Å lese poster er frivillig, og det å se videoer også.

Hvis folk er interessert i en debatt om legalisering av et rusmiddel, og det kommer noen videoer som tar opp temaet, hva er problemet?

 

Og hvorfor blir ikke totalt offtopic videoer slettet når dette blir påpekt?

 

Den første så jeg mesteparten av, min personlige grense går rundt 2 minutter et sted, med mindre videoen virkelig fanger interessen. Den presenterer tre angivelige grunner for å forby narkotika, og det er rasisme, konspirasjonsteorier og mangel på produktivitet.

 

Problemet er at bare den tredje grunnen strengt tatt er veldig relevant for debatten her i Norge. De to andre er meningsløse i mine øyne. At argumenter som ble brukt for 120 år siden er tåpelige har lite med dagens debatt å gjøre. Å bringe dem inn i debatten via Youtube tjener dermed heller ingen hensikt.

 

Geir :)

Du mener det. Du mener at grunnen til at det ble forbudt i utgangspunktet ikke har så mye med dagens narkotikapolitikk. Jeg mener motsatt. Uansett: De som ikke liker videoene, kan gå videre til neste post om de vil det, osv... Endret av turbonello
Lenke til kommentar

1. Tipper du har over gjennomsnittet youtubeklipp per post også.

Hvis du ikke liker reguleringene, er dette frivillig.

Hva du tipper bryr meg langt oppi der sola aldri skinner.

Det jeg ikke liker er forskjellsbehandling. Så lenge jeg blir behandlet annerledes enn andre, så reagerer jeg på det.

 

2. Du har lagt opp masse videoer som ikke har blitt slettet også. At det finnes en post en gang som passer beskrivelsen bedre (ikke det eksempelet du viste til tidligere håper jeg) betyr at moderatorene ikke er feilfrie, ikke at din post ikke burde slettes. Som du selv sa, du poster mer enn gjennomsnittet, dermed har du flere sjanser for å bli tatt.

Det er irriterende når vedkommende som "anmelder deg" har gjort akkurat samme ting selv, uten å bli tatt, selv om man påpeker dette, og gir en direktelink til åstedet...

 

3. Som Geir sa, så er det nesten ingen som kommer til å se disse videoene, og jeg tviler på at hele videoen er relevant i alle tilfellene. Plukk ut det relevante og forklar dette.

Jeg har allerede gjort det...

Det du nå i denne debatten har kommet med er helt andre retningslinjer enn det moderatorene og veilederne har kommet med. Du sier at man ikke skal bruke videoer i det hele tatt, og da har du missforstått hva alt dette dreier seg om helt...

 

4. Se begrunnelse over, samt Geirs innlegg. Du kaster bort tiden til folk, de fleste kommer ikke til å se videoene og dermed tror du at du får illustrert poenget ditt, uten å gjøre det. Det er bedre for alle om du skriver.

Ingen må se videoene. De kan godt ignorere det å fokusere på det jeg skriver i stedet. Du kan heller ikke uttale deg på andres vegne. Noen liker videoene, og jeg har fått to likes per video på de som ble slettet, så da blir jo det du sier nå veldig missvisende. To til som likte dem altså... om ikke alle er like interesserte spiller ingen verdens rolle...

 

Om du ikke har fått det med deg allerede, så skriver jeg også en hel masse...

 

 

Uansett, dette er bare min mening. Du får ta det til deg hvis vil.

Jeg skriver mye, og noen ganger finner jeg relevante videoer som illustrerer hva jeg mener. Ser du noe virkelig galt i dette?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele forumet er frivillig. Å lese poster er frivillig, og det å se videoer også. Hvis folk er interessert i en debatt om legalisering av et rusmiddel, og det kommer noen videoer som tar opp temaet, hva er problemet?

 

Det er ikke nødvendigvis noe problem, så lenge du ikke forventer at folk ser dem. Det vil si, så lenge du ikke i et senere innlegg sier "Dette ble besvart i videoen jeg postet, om du bare haddde giddet å se den." Du kan altså ikke bruke tilfeldige argumenter fra en 14 minutters video som egne argumenter, og anta at folk har fått dem med seg.

 

Men blir det mye slike poster, så blir tråden en debatt på sviktende premisser, fordi ingen har fått med seg argumentene. Det blir en youtube-krig, hvor folk slår hverandre i hodet med filmklipp som ingen ser.

 

Derimot kan du presentere argumentet skriftlig i posten, og bruke videoen som kilde. Men da må du finne deg i at folk synes det skriftlige argumentet er såpass dårlig at de ikke gidder å se viedoen.

 

Uansett: Hvis du ikke gidder å bruke de minuttene det tar å formulere argumentene fra en slik video med egne ord, er det rimelig frekt å forvente at dine med- og motdebattanter skal bruke sin tid til å se den.

 

Men forumets eiere har i god liberalistisk ånd full rett til å stille krav til de som poster. Hvis de synes at kvaliteten på deres forum forringes av slike youtube-kriger, så er det deres rett å si stopp.

 

Om du mener deg politisk sensurert av den grunn blir ditt problem. Jeg minner om min gamle definisjon: "Ytringsfrihet er friheten til å si hva du vil i det offentlige rom. Du har ikke krav på at noen betaler for talerstolen, du har ikke noe krav på å bli hørt, og du har ikke rett til å ikke bli motsagt. Dette er et privateiet forum, og de lager akkurat de reglene de vil, innenfor rammene av norsk lov.

 

Mitt personlige motto for et godt forum er: ""Du kan si hva du vil, men ikke hvordan du vil." Men nå er ikke dette mitt forum, ei heller er jeg admin her lenger, så det har mindre betydning hva jeg mener.

 

Og hvorfor blir ikke totalt offtopic videoer slettet når dette blir påpekt?

 

 

Det må du spørre de som slettet den. Det er tre år siden jeg var admin her på forumet, jeg har ingenting med dagens moderering å gjøre. Men forumet har godt over 20 millioner poster på et drøyt tiår, og modereres av frivilige. Det sier seg selv at ikke alt blir tatt, og at det som blir tatt ikke blir med en gang.

 

Du mener det. Du mener at grunnen til at det ble forbudt i utgangspunktet ikke har så mye med dagens narkotikapolitikk. Jeg mener motsatt. Uansett: De som ikke liker videoene, kan gå videre til neste post om de vil det, osv...

 

Dette (edit: om det er et godt argument eller ikke) hører for så vidt hjemme i den opprinnelige tråden.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hele forumet er frivillig. Å lese poster er frivillig, og det å se videoer også. Hvis folk er interessert i en debatt om legalisering av et rusmiddel, og det kommer noen videoer som tar opp temaet, hva er problemet?

Det er ikke nødvendigvis noe problem, så lenge du ikke forventer at folk ser dem. Det vil si, så lenge du ikke i et senere innlegg sier "Dette ble besvart i videoen jeg postet, om du bare haddde giddet å se den." Du kan altså ikke bruke tilfeldige argumenter fra en 14 minutters video som egne argumenter, og anta at folk har fått dem med seg.

 

Jeg er enig i det, og har ikke gjort dette heller.

Nå kan man jo tro mye rart om det jeg har skrevet, postet osv. siden det er slettet, og man ikke har noen mulighet til å se de gjeldende postene. Tro hva du vil, men jeg har ikke gjort noe på den måten du beskriver her.

 

Men blir det mye slike poster, så blir tråden en debatt på sviktende premisser, fordi ingen har fått med seg argumentene. Det blir en youtube-krig, hvor folk slår hverandre i hodet med filmklipp som ingen ser.

 

Derimot kan du presentere argumentet skriftlig i posten, og bruke videoen som kilde. Men da må du finne deg i at folk synes det skriftlige argumentet er såpass dårlig at de ikke gidder å se viedoen.

Det er jeg med på. Helt i orden. La meg bare legge til at jeg ser stort sett alt det folk legger ut av videoer, så lenge det ikke er konspirasjonsteori-videoer. Da styrer jeg unna. Men så og si alt annet ser jeg på, da jeg ønsker å se hva personen ønsker å vise meg, eller andre som leser...

 

Nå blir vel en "youtube-krig" sjelden tilfellet tror jeg heller...

 

 

Uansett: Hvis du ikke gidder å bruke de minuttene det tar å formulere argumentene fra en slik video med egne ord, er det rimelig frekt å forvente at dine med- og motdebattanter skal bruke sin tid til å se den.

Meget mulig. Men noen ganger er det også svært vanskelig å beskrive det.

1. Du har sett noe du ønsker å dele med andre

2. Du deler det...

 

Forumets retningslinjer er at man må si noe om den videoen man poster, og det er greit. La nå folk ikke missforstå.

 

Men forumets eiere har i god liberalistisk ånd full rett til å stille krav til de som poster. Hvis de synes at kvaliteten på deres forum forringes av slike youtube-kriger, så er det deres rett å si stopp.

 

Om du mener deg politisk sensurert av den grunn blir ditt problem. Jeg minner om min gamle definisjon: "Ytringsfrihet er friheten til å si hva du vil i det offentlige rom. Du har ikke krav på at noen betaler for talerstolen, du har ikke noe krav på å bli hørt, og du har ikke rett til å ikke bli motsagt. Dette er et privateiet forum, og de lager akkurat de reglene de vil, innenfor rammene av norsk lov.

Det er jo ikke dette som har vært min "sak" her. Min sak er jo at jeg er blitt forskjellsbehandlet... Og jeg lurte på hvorfor...

 

Mitt personlige motto for et godt forum er: ""Du kan si hva du vil, men ikke hvordan du vil." Men nå er ikke dette mitt forum, ei heller er jeg admin her lenger, så det har mindre betydning hva jeg mener.

 

Og hvorfor blir ikke totalt offtopic videoer slettet når dette blir påpekt?

Det må du spørre de som slettet den. Det er tre år siden jeg var admin her på forumet, jeg har ingenting med dagens moderering å gjøre. Men forumet har godt over 20 millioner poster på et drøyt tiår, og modereres av frivilige. Det sier seg selv at ikke alt blir tatt, og at det som blir tatt ikke blir med en gang.

 

Du mener det. Du mener at grunnen til at det ble forbudt i utgangspunktet ikke har så mye med dagens narkotikapolitikk. Jeg mener motsatt. Uansett: De som ikke liker videoene, kan gå videre til neste post om de vil det, osv...

Dette (edit: om det er et godt argument eller ikke) hører for så vidt hjemme i den opprinnelige tråden.

 

Geir :)

 

Ok. Greit. =)
Lenke til kommentar

 

Men fyren som jeg antar rapporterte mitt innlegg, måtte jo ha sett sitt eget, sant?

Vel, det er jo kun spekulasjoner?

 

Jeg regner med at han så det han selv skrev?

Hvordan kan man rapportere noen for det en selv nettopp har gjort?

 

Poenget er jo at vedkommende har brutt retningslinjene, for så å rapportere meg.

Så kommer dere inn, å sletter mine innlegg, men lar hans stå.

Vel. Jeg har jo påpekt det mange ganger at det han kom med bryter rettningslinjene, men ingen ting blir forsøkt gjort med det, ene og alene fordi jeg selv ikke lider av den samme rapporterings-iveren som da noen har her inne...

 

Hva om det ikke var slik? Faktisk hadde vi bare en større opprydning på forumet...

 

Hvis det er så voldsom sensur her - hvorfor har denne tråden fått bli?

Er vel ikke det, men gavekort ville få meg sensurert, og dere sørget for det, samtidig som dere også sørget for at det han kom med ble stående... Ikke det at dere har sensurert bevisst. Det hadde vært helt ekstremt om det var tilfellet....
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Mediter gjerne så lenge du bare kan .. Har hørt om de som er så dyktig at de til slutt havner på legevakten, full pupp og stor ståhei, fordi det finner ikke liv i det hele tatt. Men etter en stund våkner det mediterende liket opp, og føyer seg inn i rekken av konvensjonelt våkne kadavere, og ingen skade skjedd

 

Kan vare i flere døgn :p

 

Verste er at det er heller ikke tull - ta deg din fulle liberale frihet, og mediter til du er fullt opplyst

 

Gammelt ordtak:

 

der du finner mennesker, finner du fluer og buddhaer

Lenke til kommentar

Mediter gjerne så lenge du bare kan .. Har hørt om de som er så dyktig at de til slutt havner på legevakten, full pupp og stor ståhei, fordi det finner ikke liv i det hele tatt. Men etter en stund våkner det mediterende liket opp, og føyer seg inn i rekken av konvensjonelt våkne kadavere, og ingen skade skjedd

 

Kan vare i flere døgn :p

 

Verste er at det er heller ikke tull - ta deg din fulle liberale frihet, og mediter til du er fullt opplyst

 

Gammelt ordtak:

 

der du finner mennesker, finner du fluer og buddhaer

Akkurat. Men jeg har min egen teknikk som fungerer godt for meg. :)

Jeg skadet meg mye før, men man kommer seg med litt trening =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...