NikkaYoichi Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Heisann!Jeg har et Excelark med ca. 400.000 rader som er dumpet fra en datalogger. I noen tilfeller inneholder enkeltceller feil, som må rettes opp manuelt. Det er dog viktig at det ikke forekommer forskyvninger mellom radene, slik at jeg ønsker å sikre at man ikke kan endre data ved en feil.Jeg ser derfor for meg at alle celler i hele arket er låst som standard, men at man ved å velge Open/Closed, kan låse opp og igjen den spesifikke raden, mens resten av arket holdes låst. Er det noen som har gjort noe liknende og vet om det i det hele tatt er mulig? Jeg har forsøkt en del nå, men klarer ikke å få det til å virke.Jeg har tenkt meg ut en pseudokode for funksjonalitet: If A1 = Open Then Row1.locked = False Else Row1.locked = TrueEnd If IF A2 = Open Then Row2.locked = False Else Row2.locked = TrueEnd IfNå er jeg litt usikker på hvordan jeg skal få Excel til å forstå at jeg ønsker denne inkrementeringen og at kun den bestemte raden skal åpnes, men jeg håper noen som er mer drevne på Excel enn meg, forstår hva jeg er ute etter. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Hei Forarbeid: Sett eventuelt inn en ny kolonne A hvis det står noe der fra før. Merk kolonne A og fjern cellebeskyttelse. Fra B og utover skal cellene være låst. Lås arket med samme passord som i koden nedenfor. Høyreklikk arkfanen, velg "vis kode" / "view code". Lim inn følgende: Option Explicit Const Passord As String = "PW" Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range) Dim R As Long If Target.Count > 1 Then Exit Sub If Target(1).Column > 1 Then Exit Sub R = Target(1).Row If Trim(UCase(Target(1).Value)) = "OPEN" Then Me.Unprotect (Passord) Range(Cells(R, 2), Cells(R, Columns.Count)).Locked = False Me.Protect (Passord) Else Me.Unprotect (Passord) Range(Cells(R, 2), Cells(R, Columns.Count)).Locked = True Me.Protect (Passord) End If End Sub Nå låser den opp raden der du skriver OPEN i A, og låser igjen når du fjerner OPEN sller skriver noe annet. HTH. Beste hislen Harald 1 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2014 Dette fungerte aldeles utmerket, Harald! Du har kommet med geniale svar i forhold til vbs/Excel-utfordringer for meg tidligere og igjen må jeg si: "Tusen takk!" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå