Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mistenker at eks-samboer "snylter" på barnebidraget.

Anbefalte innlegg

Jeg og min eks-samboer har en 3 år gammel sønn. Før betalte jeg 1700 kr i barnebidrag mens hun var i mamma perm, men etter det har hun, ifølge hun selv, hatt 0 kr i inntekt og jeg har betalt etter privat avtale 3300 kr/mnd. Det har forsåvidt vært greit for meg hittil fordi jeg har visst at så å si 90% av det har gått utelukkende til han og hun har stått for alle innkjøp av klær og utstyr, men de siste månedene har det vært noen episoder og ting hun har slengt ut av seg, tydeligvis uten å tenke seg om, som langt på vei har bekreftet min mistanke om at hun bruker deler av dette på seg selv.

En annen ting jeg ikke forstår er at når jeg setter henne opp med 0 i inntekt på kalkulatoren til nav, så får jeg ut et bidrag på 3550 kr. Men er det mulig å ha 0 i inntekt? Jeg aner ikke hva slags ytelser hun får fra det offentlige, men hun "tjener" hvertfall nok til å leie en leilighet for 5500 kr/mnd i tillegg til at hun har bil (som det er lån på, ca. 2000 kr/mnd) som tilsier at hun minimum må få inn ca. 70-80.000 i året. Da regner jeg ikke med det jeg vet hun mottar fra før: utvidet barnetrygd og stønad til barnetilsyn (barnehage).

Anonymous poster hash: a23b3...077
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får hun stønad fra nav til å dekke livsopphold så tjener hun jo 0. Husk at det er mer enn bare utstyr som koster ved å ha barn. Får ikke barnet det det trenger?

Hvis du er ukomfortabel rundt summen, så kutt ut den private ordningen og la det gå gjennom nav i stedet.

Endret av darkness|
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Livsopphold hos NAV skal dekke de esensielle tingene som bil og mat og klær, så hun har fortsatt 0 inntekt hvis hun bare får det.

Bil essensielt for livsopphold, hehe :)

Lenke til kommentar

Barnehagen er i gangavstand og det går buss 200m fra leiligheten hennes fire ganger i timen. Ikke jobber hun heller så med mindre kjøring for kaffeslaberas med venninner blir regnet som en livsnødvendighet får hun ikke noe tilskudd til dette.

For å si det på en annen måte: Vil alt av offentlige tilskudd hun mottar, uansett hva de heter, ikke regnes som inntekt?

Anonymous poster hash: 661bb...423
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For å si det på en annen måte: Vil alt av offentlige tilskudd hun mottar, uansett hva de heter, ikke regnes som inntekt?

Anonymous poster hash: 661bb...423

Man kan få dekket bil via sosialstønad på grunn av sosiale hensyn også. (Kjøre barn til fritidsaktiviteter, aktiviteter selv etc.) Hvis hun får stønad til livsopphold så velger hun også selv hvordan de skal disponeres, om hun dropper kino/unødvendige klær/tv-abonnement for å få råd til bil så er det mulig.

De stønadene som er skattefrie (og dermed ikke regnes som inntekt) er vel sosialstønad, barnetrygd, bostøtte, bidrag, supplerende stønad etc. Om hun har dagpenger på grunn av arbeidsledighet, eller sykepenger eller arbeidsavklaringspenger så skal de skattes av og dermed regnes som inntekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...