Gå til innhold

All-rounder til rundt 10k

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter at jeg kjøpte en Nexus 7 og degraderte laptopen til en desktop-laptop, hopper jeg over til stasjonærland og ditcher laptopbølgen. Nå vil jeg ha en PC som er framtidsrettet, dvs yter lenge og ikke blir degradert av f.eks. et batteri (laptop hint hint).

Det blir ikke alt for mye spilling, men det mest grafikkintensive den trenger å kjøre per dags dato er Skyrim så nydelig som mulig. Evt. Elder Scrolls Online. Jeg spiller ikke noe FPS, men holder meg til MOBA, RPG, indie-tittles og den slags. Videoredigering er ikke nødvendig, men det burde ikke være vansklig å jobbe med musikk her. Ser også etter en stabil arbeidsstasjon til skriving og timesvis med lesing, og da er et godt keyboard til skriving og en stor og pikselskarp skjerm viktige.

Uten casual gaming, er to viktige punkter:

• Framtidssikker!! Jeg investerer i noe jeg gjerne ønsker å kjøre i kanskje 8 år framover. Sikker mot 4k-utviklingen er et stort pluss!
  • Lyddemping!! Ønsker absolutt ikke noe ubehagelig monster som står og brøler.
  • (Hackintosh muligheter er et sykt stort pluss).

Her har jeg valgt ut et sett med komponenter, og jeg hadde satt pris på om noen tok seg tid til å kommentere på de punktene jeg setter opp, samt foreslå alternativer! :)

Kabinett

Fractal Design R4

Hovedkort

ASUS Z87-PRO

• Ok, grunnen til at jeg valgte dette kortet er fordi Wi-Fi er et must. (Herregud, her er vi i 2014 og Wi-Fi er ikke standard på hovedkort enda?). Så langt har jeg spilt helt fint på trådløse løsninger, og ønsker minst mulig kabelrot og mest mulig portabilitet.
  • Alternativet er et hovedkort med et eksternt nettverkskort. Da ser jeg på en kombo av MSI Z87-G45 og denne her. Dette blir riktignok 50kr dyrere, og jeg vil mye heller foretrekke et hovedkort som har integrert trådløsmuligheter enn et ekstra kort. Nå går det mye på "gaming" i markedsføringen hos MSI og jeg føler nesten de da garantert overpriset dette kortet med gimmicks. Jeg har overhode ikke bruk for en ethernetport med så lite latency som mulig, da spillene jeg evt. spiller ikke krever det.
  • Hører gjerne på alternativer. Integrert Wi-Fi er et stort pluss, dog en kombo løsning er akseptabel.

Prossessor

Intel i5 4670K

• Som sagt, blir lite videoredigering selvom muligheten hadde vært fin å ha, sånn fremtidsrettet sett. Men jeg forstår det slik at i5 holder for de fleste. Den burde kunne dra et spill og samtidig streame mot twitch?
  • Spørsmålet er om 150kr for "K" versjonen er verdt pengene. Jeg har ingen planer om å overklokke med mindre det evt. kan spare meg noen kroner om 5 år der spørsmålet ligger mellom å overklokke eller kjøpe ny prosessor for å kjøre whatever det er jeg skulle kjørt om 5 år.

RAM

Kingston 2x4GB, 1600Mhz CL9

• Her er spørsmålet om 16GB er absolutt nødvendig å investere i. Tror ikke jeg har capet mine eksisterende 4GB enda - ever. Regner med 4k revolusjonen kan presse fram 16GB?
  • Hovedkortet har uansett minimum 4 plasser for RAM. Spørsmålet er enkelt og greit om man skal gå for 2x8GB nå eller holde seg på 2x4GB foreløpig og oppgradere senere.

Skjermkort

MSI GTX 770

• Sitter å grubler på om skjermkortet kanskje er i dyreste laget for en komponent og at en 760 eller fjorårets 670 er nok til mitt bruk. Her går jeg for "bang for the buck" og ikke en 1000lapp for marginale ytelsesøkninger, så GTX780 er absolutt ikke å vurdere. Spørsmålet er om 770 følger samme marginale ytelsesforbedringer sammenlignet med lillebrødrene, som 780 er til 770.
  • Kan det lønne seg å kjøre samme produsent her, altså ASUS hovedkort og ASUS GTX770, eller er bonusene marginale?
  • Er generelt ikke villig til å gå for AMD løsninger. Ikke bare fordi jeg personlig liker Intel+Nvidia kombinasjonen, men fordi Hackintosh ikke går hånd-i-hånd med mye annet enn den komboen.

Strømforsyning

Corsair 750W RM

• Okei, her er det store spørsmålet om hvor mye watt jeg trenger. Nå kan jeg spare 70kr ved å gå ned på 650W, men jeg ønsker gjerne å være framtidssikret og å ha stabile komponenter som ikke ryker.
  • Er Gold virkelig å foretrekke over Bronze? Mye penger å hente, og jeg leser på diverse forum at effektmerkingene spiller liten rolle i hvor stabil strømforsyningen er.
  • STILLEGÅENDE og modulær er store pluss. Ønsker minst mulig kabelrot, dog jeg leser i kommentarseksjonene at Corsair sine er gjerne stive. Skulle gjerne hatt en Fractal Design, men de er ganske dyre.

Harddisker

Samsung 250GB SSD & Seagate 2TB

• Skal ha en til operativsystem og spill, samt en mekanisk for medialagring. Spørsmålet er om 250GB er nok til OS og noen spill. Nå er jo gjerne dagens spill som Elder Scrolls Online på 30GB, så grunnen til at jeg velger 250GB her er for å være framtidsrettet.

Diverse

Slenger med en kabinettvifte fra Noctua, her er ideen og ta bakvifta som følger med i kabinettet og plassere denne øverst eller dobbelt sammen med frontvifta. Noctua blir outtake bak i kabinettet. Hva høres greit ut her? Nøkkelord her er stillegående.

Skjerm

Ok, her er greia. Først og fremst, denne går utenom 10k budsjettet. Ønsker ikke å blåse av alt for mye på skjerm da jeg kunne tenkt meg en 4k 27" skjerm når prisene går ned. Ettersom 1440p og 27" er rimelig dyre, og 1080p og 27" gjerne blir for svak på oppløsningen (til timesvis med lesing), faller jeg på noe innen 24"-området. Har ikke peil på skjerm, men IPS (kvalitet og fargegjengiving over refresh rates) er å foretrekke, da jeg som sagt ikke kommer til å kjøre mye FPS og sånne krevende spill.

Tar gjerne anbefalinger! :)

Tastatur

Samma her, har ikke behov for et dyrt "gaming" tastatur med alle slags makros. 500-600kr er en mulighet. Jeg har vært vandt med laptopskvalitet (og membran) på tastatur gjennom alle år.

Kommentarer hadde vært veldig hjelpsomme!

Endret av Kolapz
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste mener 8GB holder til gaming. Personlig kan jeg aldri få nok RAM, mye fordi jeg alltid skrur av den evinnelige paginga i windows da lagring til disk går så mye mye tregere enn å ha alt i minnet.

Men siden du kanskje vil oppgradere senere så hadde jeg kjøpt 1x8GB modul slik at du kjøper en 8GB modul til når du har behov. Det er alltid bedre med to kontra fire ram-moduler rett og slett fordi det da er færre ting som kan feile (imo) :)

Lenke til kommentar

Takker for svar. Sitter igjen med to spørsmål.

Er det slik at det kan lønne seg å vente på nye releases fra Nvidia?

Viss jeg kjøper en ektra Noctua kabinettvifte, for en total av 3, hvordan burde jeg fordele viftene i kabinettet? 1x bak som outtake, og 2x front intake? Eller 1x intake front og 1x intake i kabinetttaket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...