Gå til innhold

Webutvikler i idag, og fremtidens arb.marked?

Anbefalte innlegg

Hei! Tenker å gå 3 år på HIG, Bachelor i webutvikling. Yrkesområdet virker veldig interessant, både i privat og offentlig sektor - samt at det er veldig fremtidsrettet og spennende i mine øyne. Men arbeidsmarkedet, tenker altså ikke typ "freelance" eller deltid fra "hjemmekontoret". Er det lett/vanskelig å få seg fulltidsjobb idag som webutvikler? La oss også se 5 år frem i tid. Hvordan tror dere arbeidsmarkedet er utviklet da?

Ofte hørt at yrket som webutvikler blir sammenlignet med Industrimekanikerne på tidlig 1900 tallet. Morsomt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror markedet er generelt bra framover for webutviklere. Det er en veldig "mainstream" ting å jobbe med i disse dager. Både hot og mainstream på samme tid.

Internettsider får i dag mye besøk fra mobiltelefoner, så det settes av mer energi i dag på å lage responsive design. Se ikke bort fra a web og mobilutvikling konvergerer om 5 år, slik at det forventes at du som webutvikler mestrer mobilutvikling også.

Lenke til kommentar

Jeg tror markedet er generelt bra framover for webutviklere. Det er en veldig "mainstream" ting å jobbe med i disse dager. Både hot og mainstream på samme tid.

Internettsider får i dag mye besøk fra mobiltelefoner, så det settes av mer energi i dag på å lage responsive design. Se ikke bort fra a web og mobilutvikling konvergerer om 5 år, slik at det forventes at du som webutvikler mestrer mobilutvikling også.

Slik er det allerede. Dvs, det er ingen som lager en webtjeneste i dag som ikke samtidig tilrettelegger for at tjenesten også kan brukes på mobile enheter.

For å svare TS så tror jeg dette er en fin vei å gå. Det er ingenting som tilsier at webtjenester vil slutte å eksistere om få år.

Lenke til kommentar

Jeg fikk jobb på første forsøk som fast ansatt webutvikler og min oppfatning er at så lenge du har gode personlige egenskaper og en noenlunde forståelse for faget når du er nyutdannet er sjansene gode.

Nå er vel et responsivt design egentlig bare tilpasning av et stilark så akkurat det er vel ikke veldig beskrivende for det daglige arbeidet som webutvikler.

Lenke til kommentar

Det er en veldig forenklet framstilling, Feh. Sist gang jeg arbeidet som CMS og webutvikler, vedlikeholdte jeg ett relativt stort nettsted med mye legacy cruft og redaktørtilpasset layout og add-ons på alle sidene. Leverandøren hadde egen modul for mobiltilpasset design, som praktisk talt betød at de måtte bygge nytt nettsted for å få til mobilutgave. Det er ikke så veldig "responsivt", men det var ett buzzword som gikk mye igjen.

Å bygge videre på gamle fundament er en helt vanlig situasjon, både for webutviklere og andre utviklere.

Lenke til kommentar

Jeg gikk IS-linje med 1/3 is-fag (teoretiske systemutviklingsfag + java som praktisk programmeringsspråk), 1/3 web-fag (php/html/css/javascript og MySQL) og 1/3 ledelse/økonomifag (bl.a. organisasjonsteori, it-strategi, it-ledelse, bedriftsøkonomi o.l.).

Det kommer veldig an på sammensetning av fag egentlig. Da jeg gikk fra 08->11 var studiet der jeg gikk en smule utdatert, men fikk meg jobb som utvikler i ettertid likevel. Det ble en voldsomt bratt læringskurve da jeg kom ut i arbeid. Bl.a. har jeg måttet på egenhånd lære en hel del om oppsett av webservere siden dette ikke inngikk i noen fag på skolen (go figure...).

Men så har ikke jeg noen planer om å jobbe spesifikt som webutvikler spesielt mye lenger, jeg vil over på den mer administrative biten som prosjektledelse eller lignende. Om du bare har lyst til å drive med webutvikling og design er det nok heller å anbefale en ren webutvikler linje som går mer i dybden og bredden rundt dette og mest sansynlig gjør deg mer robust når du skal ut i arbeid.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Jeg tok bachelor i informasjonssystemer og IT-ledelse ved høgskolen i vestfold, men vet de tilbyr dette på flere skoler nå. Bl.a. Universitetet i Agder tilbyr både bachelor og master i studiet. En tidligere klassekamerat er snart ferdig med masteren sin der nå og skryter av opplegget og skolen hvertfall. For HiVE sin del var vel studiestedet greit nok, men ville anbefalt å bo i Tønsberg fremfor Horten siden det er der det meste skjer. UiA ligger i kristiansand så der er det vel også mye fest og liv. Av andre skoler vet jeg også at høgskolen i halden har dette studiet, og sikkert flere til.

Fornuftige forberedelser kan være å lære seg litt basic HTML5 og CSS 2/3. Jeg kunne litt fra før da jeg gikk informatikk på UiO og det gav meg en kickstart i forhold til medelevene mine og følgelig bedre karakterer.

Dette kan sikkert variere, men der jeg gikk var det lagt opp til svært lite forelesning og masse egenstudie. På det laveste hadde vi 4 timer forelesning i uka, og på det meste var det 8. Så sørg for å finne gode studieteknikker tidlig så slipper du å henge bakpå. For min del var det å sitte på skolen å jobbe det mest effektive.

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk :) Eneste jeg har prøvd meg på er enkel HTML koding. Tekste, lage linker og bilder på en statisk webside.
Ellers har jeg prøvd meg ltt på C++ og litt JAVA tidligere..En liten quiz bare. Ettersom jeg lærer veldig fort gikk dette fint, og var ganske artig! Jeg vet nok at jeg vil utprøve så mye jeg kan i praktisk av det man lærer teoretisk. Har funket bra så langt. Var det noen spesielle bøker/programvare du måtte anskaffe selv? Eller hadde skolen lisenser og PC'er?

Lenke til kommentar

Du må kjøpe bøker selv. Jeg ville sjekket ut bruktmarkedet for bøker, det er mye penger å spare.

Studiestedet skal ha fritt tilgjengelige terminaler i en lab/terminalstue for studenter. Hvis kursene krever en spesiell programvarelisens så skal det som regel være installert og betalt for på skolens maskiner. Man forventer ikke at studenter har egen laptop men det kan være kjekt å ha. Jeg tok en bachelor på UiO med og satt kun i terminalstuen, gode minner derfra og bra læringsmiljø. Da jeg startet på masteren kjøpte jeg en laptop.

Iaf UiO-IFI hadde avtale med Microsoft via MDNAA om gratis studentlisenser for ymse programvare. Mener at man kunne få tak i det meste (Windows 7, Visio, Visual Studio...) med unntak av Word pakken paradoksalt nok. Ellers gikk det mye i open source og fri programvare

Lenke til kommentar

Ein webutviklar i dag skal bruke Linux og fri programvare.

Lisenser trenger du bare til spesialprogrammer som IntelliJ / JRebel osv...

Lisens til webserver / database / applikasjonsserver osv i den kategorien er bortkasta.

Men gode bøker er eit must. Les kva folk skriver om boka du ser etter på Amazon.com, les gjerne dei negative kommentarene også sånn at du får med deg begge sidene om du bør kjøpe boka.

Lenke til kommentar

Hva man bruker er vel helt og holdent opp til hver enkelt og hvilket språk man skal kode i med mindre arbeidsstedet har spesifikke føringer på dette. På jobben har vi LAMP på alle eksterne websider, mens alle interne applikasjoner blir kjørt på IIS med MSSQL som base siden det er det som benyttes av ERP- og CRM-systemet.

På MSDNAA er det vel i prinsippet kun Windows OS lisens som i utgangspunktet er noe interessant (jeg bruker min enda, snart 3 år etter jeg slutta :p). Og evt. lisenser til microsoft-spesifikke utviklingsverktøy.

Lenke til kommentar

Om ein bedrift har spesielle føringer på teknologi, så er det ein stor fare for at dei allereie er utdatert med 10 år.

Det har skjedd så utruleg mykje dei siste åra, at ein webutviklar må kunne meir enn ein plattform og eit språk. Kombinasjonen av søk(Elasticsearch), meldingskøer(RabbitMQ), integrasjoner(Camel), cachingdatabaser(Redis) og relasjonsdatabaser(SQL) er nøkkelen for gode og stabile webapplikasjoner i framtida som sluttbrukerar vil setja pris på, og på fleire av disse områdene så er Microsoft syltynt posisjonert. Dette er og felter som dei skriker allereie idag etter folk med faglig kompetanse.

Microsoft sitt økosystem er syltynt i forhald til det som skjer på POSIX plattformane idag. Faren med å velja Microsoft som einaste plattform er at du lukker igjen døra til utruleg mykje spanande teknologi som kan heller kombinerast saman med ein Microsoft plattform for å levere løysninger som overgår kundens forventning.

Lenke til kommentar

Lisens til webserver / database / applikasjonsserver osv i den kategorien er bortkasta.

Men gode bøker er eit must. Les kva folk skriver om boka du ser etter på Amazon.com, les gjerne dei negative kommentarene også sånn at du får med deg begge sidene om du bør kjøpe boka.

Enig at open source og fri programvare er veien å gå. Bruker det så mye som mulig der jeg er nå. Kommer aldri til å drive med Microsoft økosystemet da det er lukket og tungt lisensbelagt. Endog vi har Oracle, DB2 og WAS servere som er veldig veldig vanskelig å gå vekk fra (office politics). Java stacken som kjører på disse er 99% open source og der gjør vi stort sett som vi vil, så lenge lisensen er liberal.

Hvis man er i en bedrift eller prosjekt som har hatt noe i prod noen år og et visst omfang så ses det på som lite verdi i å gå over til noe annet f.eks database eller appserver (utviklingskostnad, risiko, self support vs betalt døgnet rundt support). Så hvis man vil pushe på for åpen programvare der man jobber så man kunne gi kvantitative grunner til å gjøre byttet (kostnader, ytelse) og kvalitative argumenter (teknisk gjeld, forvaltbarhet, brukeropplevelse).

Lenke til kommentar

Om ein bedrift har spesielle føringer på teknologi, så er det ein stor fare for at dei allereie er utdatert med 10 år.

Det har skjedd så utruleg mykje dei siste åra, at ein webutviklar må kunne meir enn ein plattform og eit språk. Kombinasjonen av søk(Elasticsearch), meldingskøer(RabbitMQ), integrasjoner(Camel), cachingdatabaser(Redis) og relasjonsdatabaser(SQL) er nøkkelen for gode og stabile webapplikasjoner i framtida som sluttbrukerar vil setja pris på, og på fleire av disse områdene så er Microsoft syltynt posisjonert. Dette er og felter som dei skriker allereie idag etter folk med faglig kompetanse.

Microsoft sitt økosystem er syltynt i forhald til det som skjer på POSIX plattformane idag. Faren med å velja Microsoft som einaste plattform er at du lukker igjen døra til utruleg mykje spanande teknologi som kan heller kombinerast saman med ein Microsoft plattform for å levere løysninger som overgår kundens forventning.

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har noen erfaring om de produktene du nevner, men kan du fortelle meg hva du mener som er tynt med teknologier som MVC Razor og Web API fra MS? Visual Studio gjør jo at man blir svært effektiv utvikler og da blir noen hundrelapper for lisens på windows småpenger i forhold.

Lenke til kommentar

Enig at open source og fri programvare er veien å gå. Bruker det så mye som mulig der jeg er nå. Kommer aldri til å drive med Microsoft økosystemet da det er lukket og tungt lisensbelagt.

Hva er det du tenker på når du sier tungt lisensbelagt. Jeg antar du ikke tenker på windows? Hvis du bygger en site basert på .Net er det minimalt med lisensutgifter. SQL Server koster litt men det samme gjør Oracle. Personlig kjører en del sites med .Net arkitektur + open source database i nettskyen. Jeg betaler kanskje 1000 kr mer i året sammenlignet hvis jeg kjørte samme greiene på en linux plattform. Den tusenlappen sparer jeg enormt fort inn med effektivt verktøy som Visual Studio.

Lenke til kommentar

Hei! Tenker å gå 3 år på HIG, Bachelor i webutvikling. Yrkesområdet virker veldig interessant, både i privat og offentlig sektor - samt at det er veldig fremtidsrettet og spennende i mine øyne. Men arbeidsmarkedet, tenker altså ikke typ "freelance" eller deltid fra "hjemmekontoret". Er det lett/vanskelig å få seg fulltidsjobb idag som webutvikler? La oss også se 5 år frem i tid. Hvordan tror dere arbeidsmarkedet er utviklet da?

Ofte hørt at yrket som webutvikler blir sammenlignet med Industrimekanikerne på tidlig 1900 tallet. Morsomt!

Jeg er vel det mange kaller en webutvikler (lager nettsider). Personlig tror jeg web fortsatt vil spille en viktig rolle om 20 år. Men det du bør være klar over er at å jobbe med webutvikling er ingen 8-16 jobb. For å holde seg up to speed må du bruke mye tid på fritiden for å holde deg oppdatert. Teknologien utvikler seg svært raskt og som regel har man ikke tid på jobbtiden å sette seg inn i det nyeste.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...