nindnarne Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Hei, Beklager om jeg feilposter. Har ikke brukt HW på lang tid. Dette hører vel egentlig hjemme i en annen tråd, men siden der et Linux vi snakker om håper jeg det er mulig å få innspill til å bygge ny PC. Jeg vurderer å bygge ny desktop for første gang på mange år, og tenker å bruke den til litt spilling a la Linux (steam and more). Priser i pund siden jeg bor i England. Innspill, tanker etc? Det blir vel til at jeg kommer til å bruke AMD Closed Source en liten stund for så å gå over til Open Source driveren. ***************** PCPartPicker part list: http://uk.pcpartpicker.com/p/2CRoDPrice breakdown by merchant: http://uk.pcpartpicker.com/p/2CRoD/by_merchant/Benchmarks: http://uk.pcpartpicker.com/p/2CRoD/benchmarks/CPU: AMD FX-8350 4.0GHz 8-Core Processor (£137.00 @ Ebuyer)CPU Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO 82.9 CFM Sleeve Bearing CPU Cooler (£23.90 @ Ebuyer)Thermal Compound: StarTech Metal Oxide 15g Thermal Paste (£2.50 @ Ebuyer)Motherboard: ASRock 990FX Extreme3 ATX AM3+/AM3 Motherboard (£75.25 @ Amazon UK)Memory: G.Skill Sniper Series 8GB (2 x 4GB) DDR3-1866 Memory (£68.72 @ Amazon UK)Storage: Kingston SSDNow V300 Series 120GB 2.5" Solid State Disk (£54.98 @ Dabs)Storage: Seagate Barracuda 2TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive (£60.00 @ Aria PC)Video Card: Gigabyte Radeon R9 280X 3GB Video Card (£225.48 @ Dabs)Case: Fractal Design Arc Midi R2 (Black) ATX Mid Tower Case (£69.65 @ Dabs)Power Supply: Antec EarthWatts Platinum 650W 80+ Platinum Certified ATX Power Supply (£85.31 @ Amazon UK)Optical Drive: Pioneer BDC-207DBK Blu-Ray Reader, DVD/CD Writer (£40.00 @ Aria PC)Total: £842.79(Prices include shipping, taxes, and discounts when available.)(Generated by PCPartPicker 2014-01-19 22:05 GMT+0000) Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Oppsettet ser greit ut, men hvorfor velger du FX-8350 fremfor Core i5-4670K? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Jeg kan ikke noe spesifikt om Radeon R9 280X, men på generell basis er Nvidia å foretrekke på Linux, både mtp. ytelse og stabilitet. 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Jeg kan ikke noe spesifikt om Radeon R9 280X, men på generell basis er Nvidia å foretrekke på Linux, både mtp. ytelse og stabilitet. Nå har jeg ikke prøvd AMD under linux på veldig lenge, men jeg hører stadig skryt over at AMD åpner opp der nvidia stenger igjen, og nvidia sitt kontrollpanel for linux har ikke fått seg noen oppgraderinger på over et tiår. Har også hørt mye positivt om amd sin binary driver de siste to årene. Nvidia sin binary driver funker rimelig dårlig under ubuntu, i hvert fall om du skal ha noen nyere versjon enn den som finnes i repo (som er godt og vel et år gammel). Har du noen nyere erfaring, eller er din erfaring, som min, 3-4 år gammel? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 (endret) snip Jeg har ingen personlig erfaring å fronte med, er basert på erfaringer fra venner/forums. Vet ikke helt hva du spesifikt savner i Nvidia sitt kontrollpanel, det har det meste. Det har vært mye snakk om at AMD går i riktig retning, men jeg vet ikke helt om det har faktisk endret markedet enda. Er ingen Nvidia fanboy, men inntrykket mitt er at AMD er litt mer risky enn Nvidia om du ønsker å spille. Hva er det som spesifikt er problematisk med Nvidia sin binary på Ubuntu? Min er noen måneder gammel, men fungerer fjell bortsett fra en tearing bug i kombinasjonen KDE/Nvidia (feilen ligger på KDE sin side). nvidia-settings: version 319.72 (pbuilder@cake) Sat Nov 9 14:29:01 UTC 2013 Endret 20. januar 2014 av Occi 1 Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Kan også anbefale NVIDIA. 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 snip Jeg har ingen personlig erfaring å fronte med, er basert på erfaringer fra venner/forums. Vet ikke helt hva du spesifikt savner i Nvidia sitt kontrollpanel, det har det meste. Det har vært mye snakk om at AMD går i riktig retning, men jeg vet ikke helt om det har faktisk endret markedet enda. Er ingen Nvidia fanboy, men inntrykket mitt er at AMD er litt mer risky enn Nvidia om du ønsker å spille. Hva er det som spesifikt er problematisk med Nvidia sin binary på Ubuntu? Min er noen måneder gammel, men fungerer fjell bortsett fra en tearing bug i kombinasjonen KDE/Nvidia (feilen ligger på KDE sin side). nvidia-settings: version 319.72 (pbuilder@cake) Sat Nov 9 14:29:01 UTC 2013 Den har trynet X hver eneste gang jeg har prøvd men har sikkert hatt uflaks. Jeg savner temperaturovervåking først og fremst, deretter en grafisk oppdatering, hadde vært greit å ha noe litt mer grafisk tilfredstillende nettopp fra grafikk-kontrollpanelet. Nei jeg ville egentlig bare ha mer personlig erfaring, sist jeg stolte på at AMD-driverne begynte å bli bra måtte jeg slite med et j**** HD4870 i over et år Men generelt sett må jeg si at når nvidia først funker så er det en relativt god opplevelse, skulle gjerne hatt småting som grafisk støtte allerede fra bootloaderen til desktop, men det er bare detaljer. Tilbake på topic igjen: Eneste jeg har å utsette her er ssd-disken som har fått noe middelmådig kritikk tidligere, hyperx-serien har møtt en hel del bedre tilbakemeldinger, nå vet jeg ikke hvordan det er i england, men her i norge er det bare en hundrelapp i forskjell, og da er det en grei oppgradering. Lenke til kommentar
nindnarne Skrevet 20. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2014 (endret) Hvorfor fx8350?openbenchmarking.org/result/1210227-RA-AMDFX835085 Haven't seen similar benchmark of the Intel i5 4670k. Agreed nvidia has typically had a closed driver that plays nicely along with Linux. However, Amd is making significant progress on its open source drivers. Example see this test on latest commits www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux_313_radeonsi&num=1 Endret 20. januar 2014 av nindnarne Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Jeg ville gått for en klassisk Intel + NVIDIA-kombo. Har kun hatt NVIDIA og Intel grafikkort siden jeg begynte å bruke Linux, og det har aldri vært noe problem. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Den har trynet X hver eneste gang jeg har prøvd men har sikkert hatt uflaks. Jeg savner temperaturovervåking først og fremst, deretter en grafisk oppdatering, hadde vært greit å ha noe litt mer grafisk tilfredstillende nettopp fra grafikk-kontrollpanelet. Jeg har brukt flere Nvidia kort på flere forskjellige distros og alltid har nvidia-settings fungert greit. Litt "works for me" argument, men er det virkelig vanlig eller har du en bug du ikke har funnet ut av? Temperaturovervåking eksisterer det. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Nei jeg tror det er ubuntu som krangler til med egne nvidia bibliotek, og så nekter kernel modulen å starte fordi kernel modulens versjon ikke matcher systemets versjoner (selv om man fjerner ubuntu sine nvidia pakker helt før install). Har ærlig talt ikke giddet å sjekke. Hmm, skal se om temp-overvåking har returnert for meg - når dette er sagt - den er helt borte fra windows-driverne siden lenge tilbake. - Nvidia på linux har vært litt frem og tilbake for meg. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Er vel ingen grunn til å bruke noe annet enn Ubuntus pakker for nvidia-driveren uansett? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Nei ikke hvis man ikke har noe i mot å bruke et år gamle drivere. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Finner PPAer for de nyeste. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Hadde samme problem med dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå