PKcyriuz Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Heisann. Noen som har erfaring fra yrket Landmåler? Tenkte å ta et årskurs på en høyskole, virker ganske realt arbeid. Kansje ikke innen bygg, men turer til fjells, grenser osv. Måtte jo vært artig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Har ikkje hatt landmåling som yrke, men eg har hatt sommerjobb i både kommune og kraftselskap. Jobben er veldig grei, som du seier så er det mykje spasering i terrenget. Sjølv om du skal måle opp noke i bebyggde områder så må du garantert utfor asfalten for å få tatt dei nødvendige målingane. Dermed blir du våt på beina, anbefaler derfor gode støvler Unntaket er nok dersom du jobber med bygg (eg har kun vært med på oppmåling av tomter, ikkje byggninger), dersom du måler bygninger så kan du nok gå tørrskod nesten overalt. Før så var det store krav til matematikkunnskapane, men i dag så har GPS, lasermålere og datamaskiner gjort at du eigentleg berre treng ein grunnleggande forståelse for kva du held på med, datamaskina rekner ut avstander og areal nesten automatisk. Det viktigaste kravet som ein slik jobb stiller er at du er nøyaktig i arbeidet. Du kan ikkje ha ein slik jobb dersom du er utolmodig. Kondisjon er ikkje spesielt viktig, det er ikkje lange avstandane du skal gå før du må stoppe for å gjennomføre målinger, men det er nok viktig å ikkje være plaga med knær og rygg slik at du takkler å gå både opp og ned i ulent terreng. Lenke til kommentar
PKcyriuz Skrevet 20. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2014 Ok. Har jobbet som fagarbeider i mek-industrien, og andre div. Hardt arbeidende yrker i flere år. Vandt til å ta i et tak, men kjenner jeg aldri kunnw fjort dette resten av livet. Høres veldig bra ut der der. Nøye og tålmodig fyr sånn sett. Glad i teknologi også. Tenkte først å få på med webutvikling, men lett å ta seg vann over hodet der tror jeg. Kansje landmålint ikke hadde vært så dumt Lenke til kommentar
multisync Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Har ei jeg kjenner som også gjorde det som en sommerjobb, og hun like det absolutt. Viker som en veldig grei jobb så lenge du liker naturen, var visstnok relativt bra betalt også (ihvertfall for random sommerjobb å være). Lenke til kommentar
PKcyriuz Skrevet 20. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2014 Lurer på hvordan dere har fått sommerjobb sånn sett egentlig. Ganske avansert utstyr dere har kommet borti da. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 For min del var det berre å søke. Landmålere trenger løpegutter så eg fekk ikkje bruke lasermåleren, min jobb var å springe gjennom lyngen for å plassere prismet Lenke til kommentar
PKcyriuz Skrevet 20. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2014 Heh ok. Noen som tror det er et trygt arbeidsmarked eller? Sånn fremtidsmessig? Feks. Om man jobber gjennom kartverket eller lign. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Det burde være eit forholdsvis godt arbeidsmarked all den tid det fortsatt blir bygd hus og hytter på nye tomter. Etterkvart som tomteprisene stiger så vil det nok bli stadig fleire grunneigarar som vil sjå på muligheita for å selge tomter til ein god pris. Og skulle det bli lite arbeid så vil du ha eit godt grunnlag for å utdanne deg til geo-ingeniør, geolog og liknande. Lenke til kommentar
PKcyriuz Skrevet 20. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2014 Det er sant. Lenke til kommentar
Nokkefeita Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Noen som har noe erfaringer med studiet Landmåling og eiendomsdesign som HIB tilbyr? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 HIB vet jeg ikke mye om, men jeg har 3 år (bachelor) i geomatikk fra Ås, og det er absolutt å anbefale!! Med årskurs på en høyskole i landmåling vil man nok ikke få de kuleste og mest spennende jobbene innen faget, med mindre man viser seg svært dyktig eller kanskje er litt heldig. De fleste som driver på litt høyt nivå med dette har minimum 3 år fra høgskole eller universitet, helst 5. Men, dere glemmer at det bygges mer enn bare hytter og hus her i landet! Det er mange vegprosjekter rundt om, og på vegprosjektene kan det være temmelig spennende og muligens også lukrativt å jobbe som landmåler ("stikker"). Med årskurset (om det er hva jeg tror det er..) bør man være godt kvalifisert til vegstikking. Da er det gjerne skiftarbeid på anlegg som gjelder, om det er aktuelt for TS. Ellers er det jo svært avhengig av hvilken jobb man får seg, men jevnt over er dette så absolutt et spennende fagfelt, og ikke minst stort og omfattende! Men jeg er vel høvelig inhabil også da .. her er forøvrig mye bra info her: http://geomatikkbransjen.no/ Vel, jeg forestiller meg at med et slikt årskurs tar man jobb som stikker eller oppmålingstekniker i et av de private firmaene som finnes rundt om, eller hos en entreprenør. De gromme "fjell-jobbene" det var mye snakk om før, i hine hårde dager, er det såpass rift om at det spørs litt om en skal ha for høye forventninger der. Allikevel - på anleggene er det plenty frisk luft, masse action til tider og om man ikke er redd for å få litt skitt under neglene eller gjørme i skoene, er litt tålmodig og systematisk, kan man komme langt der, og som en svært viktig brikke i ethvert byggeprosjekt. Lenke til kommentar
Leon83 Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Før så var det store krav til matematikkunnskapane, men i dag så har GPS, lasermålere og datamaskiner gjort at du eigentleg berre treng ein grunnleggande forståelse for kva du held på med, datamaskina rekner ut avstander og areal nesten automatisk. Nå er det derimot store krav til programvare og digital dataflyt. Greit nok hvis man har stikningsdata klargjort og skal utføre noe eiendomsoppmåling. Da er det nok med grunnleggende forståelse. Men utover det (f,eks kontroll/bestemmelse av fastmerker) så må man ha kunnskaper om geodesi (læren om posisjonsbestemmelse på jordkloden), nøyaktighetslære/landmålingsanalyse, koordinatsystemer og transformasjoner osv. 3-årig utdannelse er anbefalt. Og tenk det ansvaret en oppmålingsingeniør egentlig har i et byggeprosjekt. Før arbeidet starter skal det opprettes fastmerker og terrengmodell som all innmåling og utsetting baserer seg på. Og under arbeidet så skal f,eks betongkonstruksjoner lages og støpes hovedsakelig etter informasjon fra oppmålingsingeniøren. En stor feil der så må man rive og bygge på nytt . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå