Gå til innhold

Høyre-FrP-regjeringen starter privatiseringen: Entra

19 stemmer

1. 1. Hva bør gjøres med Entra

• Privatiser fullt og helt
      9
    • Skill ut "strategiske" byggninger, og privatiser
      2
    • Behold som idag
      7
    • Annet
      1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er selvsagt ren idioti å selge statens eiendom til private aktører. Selv en 5-åring med gryende forståelse av byttehandel skjønner nok det, for å si det sånn.

Riktignok krever staten visstnok markedsorientert husleie fra sine forskjellig leietakere, inkl. fylker og kommunale etater, men da havner iallefall (husleie)pengene tilbake i statskassen. Hvis bygningsmassen derimot privatiseres, forsvinner de samme leieinntektene rett i lommen på private eiendomsspekulanter & aksjeselskap.

Hva skal det være godt for?

Lenke til kommentar

Det er selvsagt ren idioti å selge statens eiendom til private aktører.

Er jo ikke det... Det er selvsagt bedre å gjøre det når man ser at det private vil være bedre til å drive det enn staten.

Selv en 5-åring med gryende forståelse av byttehandel skjønner nok det, for å si det sånn.

Å? Hvorfor det?

Riktignok krever staten visstnok markedsorientert husleie fra sine forskjellig leietakere, inkl. fylker og kommunale etater, men da havner iallefall (husleie)pengene tilbake i statskassen. Hvis bygningsmassen derimot privatiseres, forsvinner de samme leieinntektene rett i lommen på private eiendomsspekulanter & aksjeselskap.

Ja, og?

At staten får mindre oppgaver og dermed kan fokusere mer på de viktige tingene. Blant annet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er selvsagt ren idioti å selge statens eiendom til private aktører. Selv en 5-åring med gryende forståelse av byttehandel skjønner nok det, for å si det sånn.

Hmm, ettersom jeg ikke forstår det så kan du muligens forklare dette som om du snakket til en 5-åring?

Du skjønner nok hva jeg mener! :)

Forøvrig er det rart at ikke div. off. myndigheter og politikere for lengst burde ha lært at de burde ligge unna slike friskus-innfall vedr. børs, spekulasjon og "markedstenking"

Man husker jo f.eks. da sykehus rundt omkring skulle "markedsorientere seg" og begynte si opp fast ansatte hjelpepleiere for å innskrenke.. To uker var de samme oppsagte personene tilbake på sin gamle arbeidplass, men nå ansatt i bemannings-byrå, og sykehuset måtte betale dermed mye høyere kostnad enn tidligere. Videre solgte mange kommuner i et anfall av privatiseringsiver,ut all boligmasse som ble brukt i av NAV/sosialkontor, og endte kort tid etter å måtte betale blodpris i husleie størrelseordenen 8 000-15 000 for usle kjellerleiligheter og campinghytter/vogner.

Kort sagt, politikere burde holde seg langt unna privatisering, for de er enten naive eller lettlurte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm, ettersom jeg ikke forstår det så kan du muligens forklare dette som om du snakket til en 5-åring?

Forøvrig er det rart at ikke div. off. myndigheter og politikere for lengst burde ha lært at de burde ligge unna slike friskus-innfall vedr. børs, spekulasjon og "markedstenking"

Man husker jo f.eks. da sykehus rundt omkring skulle "markedsorientere seg" og begynte si opp fast ansatte hjelpepleiere for å innskrenke.. To uker var de samme oppsagte personene tilbake på sin gamle arbeidplass, men nå ansatt i bemannings-byrå, og sykehuset måtte betale dermed mye høyere kostnad enn tidligere. Videre solgte mange kommuner i et anfall av privatiseringsiver,ut all boligmasse som ble brukt i av NAV/sosialkontor, og endte kort tid etter å måtte betale blodpris i husleie størrelseordenen 8 000-15 000 for usle kjellerleiligheter og campinghytter/vogner.

Kort sagt, politikere burde holde seg langt unna privatisering, for de er enten naive eller lettlurte.

Hvis det står så dårlig til i politikerstanden, så burde man faktisk privatisere alt helt fullstendig. Grunnen til at de gikk frem som de gjorde, var sannsynligvis fordi det ble drevet dårlig av det offentlige, og at de derfor ville privatisere og overlate det til folk som ville gjøre det bedre. Problemet som du påpeker er jo det at staten endte opp med å betale mye mer. Vel, da er vel problemet at staten finansierer dette ved bruk av tvang? =) Sånn må det nødvendigvis gå, når staten garanterer for noe. Sånn ville det ikke gått om staten ikke garanterte for noe.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er selvsagt ren idioti å selge statens eiendom til private aktører.

Er jo ikke det... Det er selvsagt bedre å gjøre det når man ser at det private vil være bedre til å drive det enn staten.

Nei, det er ikke økonomisk bedre at kr. 150 000 som din kommune (eller min) betaler i mnd. husleie for kontorbygget går i lomma på Eiendomshaiene AS i stedet for (indirekte) tilbake til statens "sin lomme".

Forklar meg gjerne hvor du mener jeg regner feil?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke økonomisk bedre at kr. 150 000 som din kommune (eller min) betaler i mnd. husleie for kontorbygget går i lomma på Eiendomshaiene AS i stedet for (indirekte) tilbake til statens "sin lomme".

Det er da vel ikke snakk om et kontor?

Og vil man ikke med dagens sosialdemokratiske stat, uansett fordrive pengene tilbake i statskassen uansett? Hva med at staten ikke benytter seg av disse kontorene? Hvis du selger noe, så er det som regel fordi du ønsker pengene mer enn du ønsker å bevare det du selger. Å selge for så å leie senere, er kanskje ikke smart, men hva med å selge, for så å overlate det til det private? Hva med å slanke hele den offentlige sektoren sånn at man ikke trenger kontorene? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei :)

Lenke til kommentar

Det er da vel ikke snakk om et kontor?

Og vil man ikke med dagens sosialdemokratiske stat, uansett fordrive pengene tilbake i statskassen uansett? Hva med at staten ikke benytter seg av disse kontorene?

Entra Eiendom (staten) eier idag 115 bygg. Offentlig sektor dvs. kommuner, fylkeskommune, og ymse andre off. etater, utgjør 80% av kundeporteføljen.

Jeg er ikke fullstendig allergisk mot å avhende statlig eiendom, men synes da det bør begrenses til slikt som pr. idag ikke allerede er bortleid til off. etater. (+ beholde en liten buffer for evt. fremtidig off. behov)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som er best når det gjelder akkurat disse bygningene, kan jeg ikke si, men det er absolutt ikke gitt at det alltid er bedre (mer økonomisk) å eie enn å leie.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Entra Eiendom (staten) eier idag 115 bygg. Offentlig sektor dvs. kommuner, fylkeskommune, og ymse andre off. etater, utgjør 80% av kundeporteføljen.

Hva jobber de fleste med, som bruker lokalene i noen av disse 115 byggene?

Hvis du mener at det stort sett består av "meningsløse" byråkratiske etater og virksomheter (?) så kan det godt hende du til en viss grad har noen poeng. Mye virksomhet kan sikkert rasjonaliseres bort osv. Men da må jo myndighetene (regjering) begynne i den enden og gjøre det først? Og så, kan man evt. kvitte seg med overkapasitet i bygningsmasse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Markedsverdien av eiendommen har en nåverdi lik alle fremtidige neddiskonterte leieinntekter. De leieinntektene man går glipp av i fremtiden vil man få når eiendommene selges.

This. Eiendomsmarkedet i Norge er et forholdsvis effektivt marked, og da gir det mening å privatisere. Det er sterk konkurranse og stort tilbud. Å sammenligne med privatisering av offentlige tjenester som sykehus er direkte dumt, og å snakke om at det er bedre at staten får leieinntektene enn at griske private spekulanter får det tyder nettopp på en økonomiforståelse som en 5-åring.

Dersom Entra fortsatt eier bygg som er såpass spesielle at de iav en eller annen grunn ikke kan erstattes med andre, tilsvarende bygg så bør de selges tilbake til staten før selskapet privatiseres. Men så vidt jeg vet eier Staten allerede de fleste slike bygg direkte eller gjennom andre selskaper, og ikke gjennom Entra.

Lenke til kommentar

å snakke om at det er bedre at staten får leieinntektene enn at griske private spekulanter får det tyder nettopp på en økonomiforståelse som en 5-åring.

Ifjor ga Entra Eiendom en avkastning til Staten på 417 millioner kroner. Det er med andre ord i det minste god butikk å forpakte arvegodset vårt, og overskuddet forblir i felleskassen.

Ganske utrolig at det ofte nærmest fremstilles som et "pes og ork" å beholde statlig eiendom, og at det er bedre å gi rundt 417 millioner årlig til champagne-adelen på Aker Brygge?

http://www.regjeringen.no/nb/dep/nfd/kampanjer/statens-eierberetning2012/okonomi/avkastning1/avkastning-og-verdier-2011.html?id=729445

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Hva jobber de fleste med, som bruker lokalene i noen av disse 115 byggene?

Hvis du mener at det stort sett består av "meningsløse" byråkratiske etater og virksomheter (?) så kan det godt hende du til en viss grad har noen poeng. Mye virksomhet kan sikkert rasjonaliseres bort osv. Men da må jo myndighetene (regjering) begynne i den enden og gjøre det først? Og så, kan man evt. kvitte seg med overkapasitet i bygningsmasse.

Ja, greit å ta det i riktig rekkefølge ja. =)
Lenke til kommentar

Hvis ingen stopper næringsminister Monica Meland sitt januar-salg, så risikerer vi at f.eks. dette (nasjonalgalleriet)

183049_1024.jpg

putter penger rett i lommen på slike oligarker

poul-og-fritz.jpg

Hadde våre Eidsvold-forfedre fått nyss om denslags plyndring, ville de stilt hele lurvepakket for riksrett! :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...