Gå til innhold

Hvilket kredittkort lønner seg til netthandel i dollar med tanke på dollarkurs som kort bruker

Underkiller

Anbefalte innlegg

Jeg handler endel fra iherb og ebay og lurer på hvilket kredittkort man bør bruke til netthandel? Jeg har brukt Norwegian sitt kreditkort for å få cash points, men ser dem oppererer med en veldig høy valuttakurs. Om jeg kjøper en vare til 200 kr mot toll.no sine kurser, har jeg ofte betalt norwegian 220-240 kr.

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på det er forskjell på valtuakursene.

Med mindre du flyr hele tiden, bør du bytte til et av kortene som har samme flate 1% bonus hvor du får det i cash. F.eks. TrumfVisa.

For andre ting enn eBay så finnes det kort som har høyere bonus på ting som bensin, dagligvarer, elektronikk osv. Men eBay inngår såvidt jeg vet ikke i noen av disse kategoriene, så da ville du fått 0% der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er liten forskjell mellom kredittkortene. Visa International setter kursene og så har de forskjellige bankene et valutapåslag. Det mest vanlige er 1,75 % valutapåslag. Noen kort har 2 % valutapåslag mens andre har 1,75 % i Europa og 2 % i resten av verden. Det er lenge siden jeg så noe kort med 1,5 % valutapåslag, men leter du så kan det henne slike kort fremdeles finnes. Forskjellen er såpass liten at du bør være mer opptatt av renter, gebyrer, eventuelle rabatter og bonuser kortene har.

Lenke til kommentar

En ting som slo meg nå, hvis man bruker kredittkort(f.eks mastercard) på en nettside som ebay, og man skulle være så uheldig å aldri få varen, kan man da ta kontakt med mastercard å få pengene tilbake?

Leser f.eks på finansportalen at

Særlig ved bestilling av varer og tjenester fra utlandet kan risikoen for å bli utsatt for svindlere være stor. Dette gjelder både dersom du bestiller over internett eller gjennom andre kanaler. Skulle du være så uheldig å tape penger fordi du kommer borti svindlere, kan du dersom du har betalt med kredittkort få dekket tapet ditt av kredittyter.

+

Dersom du kjøper en vare som enten blir forsinket, eller det viser seg at den har mangler, kan du etter forbrukerkjøpslovens regler rette krav mot selger. Selger kan imidlertid i mange tilfeller vise seg å være vrang, og nekte å erstatte det tapet som har oppstått. Dersom varen er betalt med kredittkort kan du i slike tilfeller kreve pengene tilbake fra kredittyter.

Dette er jo gull verdt hvis det fungerer i praksis.

Hva blir isåfall tilfellet hvis man registrer det igjennom paypal, for å så bruke paypal som hovedaktør?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Takker for inspill. Ang ebay så har jeg blitt svindlet engang, men da dekket ebay hele tapet for meg (tapte sikkert noen kroner på valutta kursen som ble omvekslet men dog.

På min paypal konto har jeg valgt amerikanske dollar.

Ja jeg bruker kun mitt kreditkort til netthandel på ebay, så bonuser på bensin etc er ikke så viktig for meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...