ole5 Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Jeg lurte på om jeg kunen få innspill med tanke på om Kommunisme hadde noe goder sider samt dårlige sider. Trenger spesielt flere negative ting positivet: likestille kjønnene. Begge kjønn fikk stemmerett, likt lønn for likt arbeid,, selvbestemt abort, lov som likestilte kjønnen i ekteskap, lett å få skillmisse Negative: Planøkonomin( ikke nødvendigvis), ikke religionsfrihet. Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Jeg vet ikke, men det er en ting jeg lurer på. Hva betyr det i praksis at alt er felleseie? Betyr det rubbel og bit? Jeg mener hvis du lever i en kommunistisk stat og vil ha en bil.. Må du leie den av staten eller hva? :S Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Negativt: Stjele fra det rike, ingen gidder å arbeide siden de ikke får noe igjen for det, misnøye, umulig å gjennomføre i praksis. Lenke til kommentar
ole5 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Negativt: Stjele fra det rike, ingen gidder å arbeide siden de ikke får noe igjen for det, misnøye, umulig å gjennomføre i praksis. Hva mener du med "stjele fra de rike". Kunne du ha forklart litt dypere? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Vel, personer som Karl Marx, vil ta den dyre sportsbilen du har brukt mye tid og takt på å erverve og eie. Altså, han tar den dyre bilen som du digger, selger den, kjøper to billige, gir den ene til deg og den andre til en fattig fyr som ikke var like flink, ambisiøs og motivert. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Kommunisme er et veldig bredt ord å bruke. Men en svakhet alle kommunistiske styrer har hatt er korrupsjon og unødvendig urettferdighet. Ledere grafset mye til seg selv, selv om de lovet at alle skulle få likt. Annet problem er at motivasjon for innovasjon er stagnert. Hvem hadde giddet å oppfinne X om de ikke kunne tjent seg rike på det? Og hvem hadde giddet å utfordre X med Y for å stjele en andel av denne rikdommen. Ta f.eks iPhone. Hadde noen orket å finne opp denne? Og om det hadde skjedd i en kommunistisk økonomi; hvem hadde da sett poenget med å komme med en utfordrer? Slik som f.eks HTC Hero. Planøkonomi holder innovasjon nede til det nødvendige. Selvsagt har du andre mål enn rikdom, f.eks Sputnik og Apollo-programmet, men hvor ofte skjer dette? Vi mennesker er ikke laget for rettferdighet, for ironisk nok så synes vi ikke at det er rettferdig at person A som er slakk og jobber en dead-end fabrikkjobb skal få samme belønning som person B som er en av landets fremste forskere. Sovietunionen måtte finne opp trøtte og unødvendige jobber til folket for å få de i arbeid, så samlebåndsjobber, melposepakker, frimerkeslikker, boksteiper, tannhjulsinspektør og inspektørinspektør (jeg er ikke seriøs, men du ser tegninga) var en typisk jobb å ha under kommunismen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 (endret) Jeg lurte på om jeg kunen få innspill med tanke på om Kommunisme hadde noe goder sider samt dårlige sider. Trenger spesielt flere negative ting positivet: likestille kjønnene. Begge kjønn fikk stemmerett, likt lønn for likt arbeid,, selvbestemt abort, lov som likestilte kjønnen i ekteskap, lett å få skillmisse Negative: Planøkonomin( ikke nødvendigvis), ikke religionsfrihet. Kommunisme i seg selv er ikke negativt, det er en ideologi som handler om økonomisk, og sosial likhet. Det handler om at alle skal være like mye verd, og at ingen skal kunne tjene mer enn sidemannen/kvinnen. Jeg ser ikke noe som er negativt med kommunisme, men jeg ser noe negativt i menneskets natur, som gjør at en da ikke kan innføre kommunisme; det kommer alltid til å være egoistiske og selvopptatte mennesker, de verste i vår nære historie er f.eks Stalin, Mao og Pol Pot. De kalte seg kanskje kommunister, men en kan ikke seriøst mene at en elite er kommunistisk. Når det kommer til det økonomiske plan handler kommunisme først og fremst om at det er det offentlige som får styre; dermed er det ikke private aktører som får komme til orde for å eie eller kjøpe jord osv, dette er det motsatte til Kapitalisme med andre ord. Jeg skal ikke si at kommunisme funker i praksis, da det ennå ikke har vært et land som har klart å skape dette samfunnet, men jeg tror en kan skape et slik samfunn, men da må hele folkemengder stille seg bak, det går ikke an å påtvinge kommunisme. Negativt: Stjele fra det rike, ingen gidder å arbeide siden de ikke får noe igjen for det, misnøye, umulig å gjennomføre i praksis. Så du definerer skatt som ran? Endret 19. januar 2014 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
ole5 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Mye bra, takk for informasjonene. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Jeg lurte på om jeg kunen få innspill med tanke på om Kommunisme hadde noe goder sider samt dårlige sider. Trenger spesielt flere negative ting positivet: likestille kjønnene. Begge kjønn fikk stemmerett, likt lønn for likt arbeid,, selvbestemt abort, lov som likestilte kjønnen i ekteskap, lett å få skillmisse Negative: Planøkonomin( ikke nødvendigvis), ikke religionsfrihet. Kommunisme i seg selv er ikke negativt, det er en ideologi som handler om økonomisk, og sosial likhet. Det handler om at alle skal være like mye verd, og at ingen skal kunne tjene mer enn sidemannen/kvinnen. Jeg ser ikke noe som er negativt med kommunisme, men jeg ser noe negativt i menneskets natur, som gjør at en da ikke kan innføre kommunisme; det kommer alltid til å være egoistiske og selvopptatte mennesker, de verste i vår nære historie er f.eks Stalin, Mao og Pol Pot. De kalte seg kanskje kommunister, men en kan ikke seriøst mene at en elite er kommunistisk. Når det kommer til det økonomiske plan handler kommunisme først og fremst om at det er det offentlige som får styre; dermed er det ikke private aktører som får komme til orde for å eie eller kjøpe jord osv, dette er det motsatte til Kapitalisme med andre ord. Jeg skal ikke si at kommunisme funker i praksis, da det ennå ikke har vært et land som har klart å skape dette samfunnet, men jeg tror en kan skape et slik samfunn, men da må hele folkemengder stille seg bak, det går ikke an å påtvinge kommunisme. Negativt: Stjele fra det rike, ingen gidder å arbeide siden de ikke får noe igjen for det, misnøye, umulig å gjennomføre i praksis. Så du definerer skatt som ran? Ja. Du kan ikke velge å ikke betale skatt. Da mister du friheten din til å leve. Flaks man får luksuriøse fengselopphold allikevel da :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 (endret) Ja. Du kan ikke velge å ikke betale skatt. Da mister du friheten din til å leve. Flaks man får luksuriøse fengselopphold allikevel da :-) Synes det er ganske kverulant å mene at det å betale skatt er det samme som å bli ranet. Dersom du ikke betaler den skaten, så får f.eks ikke barn gå på skolen, uten å måtte betale for seg. Det samme kan sies om helsetiltak som sykehus, og legevakter, du vil da måtte betale som i USA (dersom en ikke har helseforsikring) hele summen av egen lomme. Hva er egentlig galt med skatt, kan du si meg det? Du får ha en god natt, så svarer jeg på innlegg som blir skrevet imorgen. Mye bra, takk for informasjonene. Velkommen skal du være! Det er alltid gøy å opplyse andre om hva som faktisk er og ikke er. Det er mange missforståelser om hva Kommunisme og sosialisme er, noen mener det er at alle skal være like, men da har en ikke helt følgt med. Kommunisme er ikke å være lik, men å ha like rettigheter; ha like muligheter. Flott at du engasjerer deg ved å stille spørsmål! Endret 19. januar 2014 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Moderatormelding Jeg holder et øye med denne tråden. Så sant diskusjonen rundt kommunisme holder seg relevant til emnet så vil det tillates, men om dette utvikler seg til en politisk debatt så vil jeg ikke nøle med å splitte ut innleggene eller få off-topic innlegg slettet. Lenke til kommentar
ole5 Skrevet 20. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2014 Kanskje noen vil missforstå. Jeg stilte denne spørsmålet, siden jeg skal ha en foredrag om kommunisme neste uke. Jeg er ikke noen tilhenger av denne ideologien. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Kanskje noen vil missforstå. Jeg stilte denne spørsmålet, siden jeg skal ha en foredrag om kommunisme neste uke. Jeg er ikke noen tilhenger av denne ideologien. Ingen har påstått det. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Et innlegg som kritiserte Norge og AP uten noen relevans til emnet ble fjernet. Dette er en tråd for å diskutere Kommunisme i skolesammenheng, ikke for å krangle politikk. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Først og fremst, så er spørsmålet, hva skal jeg si, operasjonellt svakt. Å diskutere politiske ideologier og statsformer blir mer innviklet desto høyere nivå det diskuteres på, så det første som må identifiseres er hvilket skolenivå er det hjelpen skal til?Uansett er det viktigste som må identifiseres er hva slags Kommunisme vi snakker om, snakker vi om Marx sine kommunistiske ideal? Snakker vi om Kommunismen som teoretisk fenomen (og de tilhørende ulike bransjene av den typen Kommunisme, eller snakker vi om leninisme og stalinisme? For i denne tråden ser det ut til at man har blandet litt av alt og lagt inn en god dose fordommer og antagelser satt i moderne perspektiv.Jeg vil anta Sovjetisk statskommunisme (altså, stalinistisk sosialisme) siden det er det som vanligvis diskuteres som Kommunisme på litt lavere nivå. På negative siden så er kjerneelementene egentlig:Utbredt maktmisbruk: Angrep på og drap av politisk opposisjon og dissidenter Arbeidsleirer hvor man sendte blant annet tidligere storeiere av områder og ellers ulike mennesker i stort omfang Hemmelig politi og terrorvirksomhet Kunne bli straffet og fengslet fordi man ikke oppnådde (urealistiske) forventede kvoter Dårlig økonomisk organisering: Planøkonomi fungerer når det har en klar hensikt (våpen, mobilisering, men feiler totalt på å vurdere etterspørsmål. Fører til feilproduksjon og at behov ikke blir dekt. Utbredt fattigdom fordi basisvarer ikke er tilgjengelige og ressurser blir filtrert inn i militære og politiske behov Totalitært samfunn: Staten kontrollerer alle aspekter av samfunnet, ingen mulighet for å skape noe eget og gjøre noe eget utenfor rammeverket staten har satt Alle informasjon og nyheter kommer via staten og tilgang til informasjon er begrenset Ingen mulighet til å organisere seg utenfor det staten aksepterer Høy grad av elitisme: Eliten har tilgang på luksusvarer og lever godt på bekostning av resten av befolkningen Lenke til kommentar
Flatlus Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Kanskje noen vil missforstå. Jeg stilte denne spørsmålet, siden jeg skal ha en foredrag om kommunisme neste uke. Jeg er ikke noen tilhenger av denne ideologien. Om religionsfrihet er det eneste du kommer på som er negativt med kommunisme, burde du egentlig ikke ta et standpunkt om hvorvidt du er en tilhenger eller ikke. Lenke til kommentar
ole5 Skrevet 20. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2014 Kanskje noen vil missforstå. Jeg stilte denne spørsmålet, siden jeg skal ha en foredrag om kommunisme neste uke. Jeg er ikke noen tilhenger av denne ideologien. Om religionsfrihet er det eneste du kommer på som er negativt med kommunisme, burde du egentlig ikke ta et standpunkt om hvorvidt du er en tilhenger eller ikke. Slapp av a. Jeg hadde dårlig tid og gjorde det bevist. Meningen var at jeg skulle få flere punkter å føre opp. Boka sier ikke så mye, læreren ba oss om å lete i nettet, men skjønte ikke så mye av det som sto der, dermed spurte jeg her. Jeg viste ikke at temaet var tabu, man lærer så lenge man lever. Først og fremst, så er spørsmålet, hva skal jeg si, operasjonellt svakt. Å diskutere politiske ideologier og statsformer blir mer innviklet desto høyere nivå det diskuteres på, så det første som må identifiseres er hvilket skolenivå er det hjelpen skal til? Uansett er det viktigste som må identifiseres er hva slags Kommunisme vi snakker om, snakker vi om Marx sine kommunistiske ideal? Snakker vi om Kommunismen som teoretisk fenomen (og de tilhørende ulike bransjene av den typen Kommunisme, eller snakker vi om leninisme og stalinisme? For i denne tråden ser det ut til at man har blandet litt av alt og lagt inn en god dose fordommer og antagelser satt i moderne perspektiv. Jeg vil anta Sovjetisk statskommunisme (altså, stalinistisk sosialisme) siden det er det som vanligvis diskuteres som Kommunisme på litt lavere nivå. På negative siden så er kjerneelementene egentlig: Utbredt maktmisbruk: Angrep på og drap av politisk opposisjon og dissidenter Arbeidsleirer hvor man sendte blant annet tidligere storeiere av områder og ellers ulike mennesker i stort omfang Hemmelig politi og terrorvirksomhet Kunne bli straffet og fengslet fordi man ikke oppnådde (urealistiske) forventede kvoter Dårlig økonomisk organisering: Planøkonomi fungerer når det har en klar hensikt (våpen, mobilisering, men feiler totalt på å vurdere etterspørsmål. Fører til feilproduksjon og at behov ikke blir dekt. Utbredt fattigdom fordi basisvarer ikke er tilgjengelige og ressurser blir filtrert inn i militære og politiske behov Totalitært samfunn: Staten kontrollerer alle aspekter av samfunnet, ingen mulighet for å skape noe eget og gjøre noe eget utenfor rammeverket staten har satt Alle informasjon og nyheter kommer via staten og tilgang til informasjon er begrenset Ingen mulighet til å organisere seg utenfor det staten aksepterer Høy grad av elitisme: Eliten har tilgang på luksusvarer og lever godt på bekostning av resten av befolkningen Leninisme og stalinisme er det jeg er ute etter. Svakt formulering av meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå