Gå til innhold

Allergivennlige (og rimelige) panelovner

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er plaget med allergi og problemer med luftveiene, og gammeldagse panelovner forbrenner støv når de blir varme, noe som jeg merker forsterker plagene mine.

Norges Astma og Allergiforbund anbefaler såkalte "tette panelovner", ovner som er lukket, i motsetning til vanlige panelovner som er åpne gjennomstrømningsovner, hvor støv vil finne veien inn i ovnen og skape dårlig inneklima når det forbrennes.

se : http://www.naaf.no/no/subsites/drift-og-helse/tekniskelosninger/oppvarming/elektrisk_oppvarming/

Ett annet sted nevner NAAF et par spesifikke merker av slike "tette panelovner", (Dimplex Classic & Siemens) men så vidt jeg vet er disse veldig dyre, opptil flere tusen kroner.

Jeg lurte rett og slett på om det finnes rimelige alternativer til de overnevnte lukkede panelover? For eksempel ser jeg at det på de store elektrovarehusene selges såkalte ovner med slimline design. Er disse lukkede, eller er de også vanlige gjennomstrømningsovner?

Desverre er det ofte veldig lite informasjon om ovnene på nett, så det er vanskelig å vurdere hvor egnet de er for allergikere.

Har noen her erfaring med denne problemstillingen? Hvilke merker kan anbefales for allergikere, og hvilke steder kan en få tak i slike ovner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for forslaget, PROuser.

Beklageligvis er ikke oljefylte ovner nødvendigvis tette. Vi har allerede to stykker av dem, og begge typene har riller (åpninger) på toppen hvor støv kommer inn. I tillegg er oljeovner vanskelige å rengjøre, de har utrolig mange kriker og kroker, og det setter seg som regel støv nederst i forføyningene. Det er veldig vanselig å komme til å rengjøre akkurat der, fordi det rett og slett er så trangt at det er vanskelig å komme til med hendene eller redskaper. Alt sett under ett er nok tradisjonelle oljeradiatorer neppe bedre enn vanlige gjennomstrømningsovner når det gjelder akkurat dette. I likehet med andre panelovner, kan jeg skrive under på at det oser av en lukt av svidde sokker når oljeovnene blir varme nok. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...