halloiluken1 Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Kjøpte SSD til guttungen til jul, Samsung 840 evo. Jeg bare satte den inn og innstallerte windows 7 på den fra cd plate. Jeg regnet egentlig med da at den ble formatert automatisk og windows innstallert. Monterte den på sata 6 på hovedkortet. Det gjordet det forsåvidt, og pc starter opp og alt har virket bra siden jula. Men så leste jeg på nett om hvordan det skulle gjøres, noe med å gå inn i BIOS og sette noe til AHCI og mye greier. Leste kort også om et program som het Trim. Får å gjøre ssd mer effektiv med filer? Er dette noe jeg skulle gjort? Og er det i såfall noe jeg kan gjøre i etterkant? Skulle gjerne hatt en link til en riktig guide, eller at det blir forklart her, på hvordan innstallere ssd. Og om jeg må ha Trim eller andre slike programmer. I morgen så blir det enda en ny pc her i huset, og da skal jeg på nytt innstallere SSD og vil jo gjerne gjøre det riktig denne gangen. Ja her er jeg helt noob rett og slett :-) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Trim er ikke et program, det er en funksjon i windows. Den skal være påskrudd som standard i Win7 og senere. Du må sette IDE-mode til AHCI i BIOS for å få denne funksjonen til å fungere. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Trim er en funksjon som Windows 7 allerede støtter og er i funksjon på din nye SSD. I BIOS kan man ofte velge flere måter for hardware å snakke sammen med SSDen din på. Standard/SATA/IDE-måten, RAID, eller AHCI måten. Du kan få litt ekstra ytelse med AHCI, men det er nok ikke merkbart i praksis. Hvis du ikke har satt AHCI i BIOS før du installerte Win 7, kan dette endres i ettertid. To måter å gjøre det på. Enten endrer du i BIOS og reinstallerer, eller så endrer du i Windows først, og endrer i BIOS etterpå. Det KAN hende du får en blåskjerm eller tre før maskinen booter som normalt. Du kan lese litt her, hvordan du gjør endringen... http://www.sevenforums.com/tutorials/61869-ahci-enable-windows-7-vista.html Lenke til kommentar
halloiluken1 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Da skal jeg sjekke dette. Hvis jeg må endre i ettertid, vil noe bli slettet av programmer og ting som er på ssd? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Nei, ingenting blir slettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå