Gå til innhold

Har jeg innstallert ssd feil

Anbefalte innlegg

Kjøpte SSD til guttungen til jul, Samsung 840 evo. Jeg bare satte den inn og innstallerte windows 7 på den fra cd plate. Jeg regnet egentlig med da at den ble formatert automatisk og windows innstallert. Monterte den på sata 6 på hovedkortet.

Det gjordet det forsåvidt, og pc starter opp og alt har virket bra siden jula.

Men så leste jeg på nett om hvordan det skulle gjøres, noe med å gå inn i BIOS og sette noe til AHCI og mye greier. Leste kort også om et program som het Trim. Får å gjøre ssd mer effektiv med filer?

Er dette noe jeg skulle gjort? Og er det i såfall noe jeg kan gjøre i etterkant?

Skulle gjerne hatt en link til en riktig guide, eller at det blir forklart her, på hvordan innstallere ssd. Og om jeg må ha Trim eller andre slike programmer.

I morgen så blir det enda en ny pc her i huset, og da skal jeg på nytt innstallere SSD og vil jo gjerne gjøre det riktig denne gangen.

Ja her er jeg helt noob rett og slett :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trim er en funksjon som Windows 7 allerede støtter og er i funksjon på din nye SSD.

I BIOS kan man ofte velge flere måter for hardware å snakke sammen med SSDen din på. Standard/SATA/IDE-måten, RAID, eller AHCI måten. Du kan få litt ekstra ytelse med AHCI, men det er nok ikke merkbart i praksis.

Hvis du ikke har satt AHCI i BIOS før du installerte Win 7, kan dette endres i ettertid. To måter å gjøre det på. Enten endrer du i BIOS og reinstallerer, eller så endrer du i Windows først, og endrer i BIOS etterpå. Det KAN hende du får en blåskjerm eller tre før maskinen booter som normalt.

Du kan lese litt her, hvordan du gjør endringen...

http://www.sevenforums.com/tutorials/61869-ahci-enable-windows-7-vista.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...