Alex T. Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 (endret) Hei, jeg har sykt lyst til å bli pilot. Jeg vet ikke om dere noen gang har følt at "dette har jeg SYKT, SYKT lyst til å drive med" om noe. At man får den følelsen av at det ikke er noe annet i verden du har mer lyst til å gjøre. Det føler jeg angående pilotyrket. Hørt så mange si at pilotyrket er noe alle drømmer om, men ikke klarer å oppnå. Det store spørsmålet er om det er noe å satse på? Jeg er villig til å satse alt!Takk for svar! EDIT: tenker på sivilflygerutdanninga! Endret 19. januar 2014 av Mathkiller Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 (endret) Du kan først og fremst skille mellom militær og sivil pilot. Å bli flyger i forsvaret er vanskelig, og eneste vei inn er gjennom å søke forsvarets flygeskole. Av ca. 1000 søkere hvert år, er det 10-15 som kommer gjennom. Det er vanskelig, men likevel, hvert eneste år er det en del som klarer det. Her er det strenge krav til helse, spesielt syn, sammen med strenge opptaksprøver i simultankapasitet, romforståelse, øye-til-hånd koordinasjon osv. Om dette ikke går, har du imidlertid et hav av muligheter sivilt. Det er mye lavere krav, du han for eksempel bruke briller eller ha andre medisinske "problemer". Det er heller ikke opptakskrav på samme måte som det er militært, og noe de fleste klarer. Det som stopper folk her, er økonomien. Jobbmarkedet sivilt er dessverre ikke særlig bra for tiden, og det er heller ikke veldig gode utsikter i nær fremtid (til tross for hva diverse private flyskoler påstår). Likevel, de fleste får nok jobb etterhvert, selv om du nok må påberegne et par års venting fra fullført utdanning, til du er flyger. Det koster også veldig mye. Fra 800 000 og oppover må du regne med å betale for sivil flygerutdanning. Det er imidlertid et tredje valg. På Universitetet i Tromsø kan man ta en bachelor som gir deg en fullstendig kommersiell flygerutdanning, tilsvarende det du får på de private skolene. Fordelen her er imidlertid at utdanningen er gratis. De fleste må fortsatt ta vanlig studielån for å dekke hybel/leilighet, og mat osv, men det gjelder også alle andre studier i Norge. Du vil etter tre år stå igjen med et lån på kanskje 200 000, i stedet for 800 000. Dette gir deg i tillegg en bachelorgrad. Til slutt vil jeg bare si at du så absolutt bør følge drømmen din! Hvis det ikke går, så har du uansett ikke sløst veldig mye. Militær flygerutdanning krever kun generell studiekompetanse, mens de fleste sivile krever generell studiekompetanse, pluss litt matte (R2/S2). Så lenge du sikrer det på VGS, er du safe. Hvis du da ikke klarer å bli flyger, så har du likevel et hav av andre utdanningsretninger på bakken du kan gå videre på. Endret 19. januar 2014 av Reeve Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Du kan først og fremst skille mellom militær og sivil pilot. Å bli flyger i forsvaret er vanskelig, og eneste vei inn er gjennom å søke forsvarets flygeskole. Av ca. 1000 søkere hvert år, er det 10-15 som kommer gjennom. Det er vanskelig, men likevel, hvert eneste år er det en del som klarer det. Her er det strenge krav til helse, spesielt syn, sammen med strenge opptaksprøver i simultankapasitet, romforståelse, øye-til-hånd koordinasjon osv. Om dette ikke går, har du imidlertid et hav av muligheter sivilt. Det er mye lavere krav, du han for eksempel bruke briller eller ha andre medisinske "problemer". Det er heller ikke opptakskrav på samme måte som det er militært, og noe de fleste klarer. Det som stopper folk her, er økonomien. Jobbmarkedet sivilt er dessverre ikke særlig bra for tiden, og det er heller ikke veldig gode utsikter i nær fremtid (til tross for hva diverse private flyskoler påstår). Likevel, de fleste får nok jobb etterhvert, selv om du nok må påberegne et par års venting fra fullført utdanning, til du er flyger. Det koster også veldig mye. Fra 800 000 og oppover må du regne med å betale for sivil flygerutdanning. Det er imidlertid et tredje valg. På Universitetet i Tromsø kan man ta en bachelor som gir deg en fullstendig kommersiell flygerutdanning, tilsvarende det du får på de private skolene. Fordelen her er imidlertid at utdanningen er gratis. De fleste må fortsatt ta vanlig studielån for å dekke hybel/leilighet, og mat osv, men det gjelder også alle andre studier i Norge. Du vil etter tre år stå igjen med et lån på kanskje 200 000, i stedet for 800 000. Dette gir deg i tillegg en bachelorgrad. Til slutt vil jeg bare si at du så absolutt bør følge drømmen din! Hvis det ikke går, så har du uansett ikke sløst veldig mye. Militær flygerutdanning krever kun generell studiekompetanse, mens de fleste sivile krever generell studiekompetanse, pluss litt matte (R2/S2). Så lenge du sikrer det på VGS, er du safe. Hvis du da ikke klarer å bli flyger, så har du likevel et hav av andre utdanningsretninger på bakken du kan gå videre på. Takk for svaret! Utrolig utfyllende! Ja, jeg tenker på sivilflygerutdanninga. Men som sagt, er åpen for det meste. Er også åpen for å flytte på meg for å kunne få jobb. Ryanair og andre lavprisselskap er nok de som ser etter piloter for tiden (kanskje dette forandrer seg framover). Tenker også å prøve å ta utdanninga et anerkjent sted med sånne samarbeid til flyselskap. Noen andre tanker rundt deg? Lenke til kommentar
aryastark Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Bør nevne at UiT sin flygerutdanning også har litt høye krav for opptak (ikke like høyt som forsvaret). Du søker via samordna opptak med karakterer, og så tar de inn de beste til opptaksprøver, som i hovedsak består av et intervju og en medisinsk undersøkelse (usikker på om det er fysiske tester). Deretter plukker de ut de 12 beste kandidatene. (mulig de plukker ut hvert halvår men vet ikke hvordan det der fungerer) Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 (endret) Det er noen datatester i tillegg, om enn mindre strenge enn de som gjennomføres for militærflyger. Felles for de to er at begge gjennomfører testene på Luftforsvarets seleksjonssenter på Rygge. Uansett, ikke la det skremme deg. Det eneste som kan garantere at du ikke kommer inn, er å ikke engang forsøke. Etter førstegangstjenesten valgte jeg å begynne på sivilingeniørstudie selv om det egentlig var flyger jeg ville bli. Jeg tenkte det var for vanskelig, og at det ikke var noe poeng i å prøve. To år senere valgte jeg å likevel gi det et forsøk, og søkte flyskolen i forsvaret. Jeg kom gjennom og fullførte flyskolen i fjor høst. Jeg grøsser når jeg ser tilbake på hvor nær jeg var å ikke søke i det heletatt, fordi jeg antok at jeg ikke hadde det som kreves. Endret 24. januar 2014 av Reeve Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Det er noen datatester i tillegg, om en mindre strenge enn de som gjennomføres for militærflyger. Felles for de to er at begge gjennomfører testene på Luftforsvarets seleksjonssenter på Rygge. Uansett, ikke la det skremme deg. Det eneste som kan garantere at du ikke kommer inn, er å ikke engang forsøke. Etter førstegangstjenesten valgte jeg å begynne på sivilingeniørstudie selv om det egentlig var flyger jeg ville bli. Jeg tenkte det var for vanskelig, og at det ikke var noe poeng i å prøve. To år senere valgte jeg å likevel gi det et forsøk, og søkte flyskolen i forsvaret. Jeg kom gjennom og fullførte flyskolen i fjor høst. Jeg grøsser når jeg ser tilbake på hvor nær jeg var å ikke søke i det heletatt, fordi jeg antok at jeg ikke hadde det som kreves. Ja, varselssystemet her på diskusjon.no funker ikke Men du er pilot nå? :O Er du siving og? Lenke til kommentar
multisync Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) En kamerat er snart ferdig med pilotutdannelse fra UiT, vet ikke hvordan det er nå, men da han kom inn så var det helt sinnsyke krav. Det var vel 15 plasser, og det er 6 svensker som kom inn, så du konkurrerer ikke bare med nordmenn heller. Uansett så har han egentlig nesten slått fra seg pilotdrømmen tror jeg siden han vet hvor vanskelig det er å få jobb, og vurderer å ta en annen utdannelse i tillegg. Endret 24. januar 2014 av multisync Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Det er noen datatester i tillegg, om en mindre strenge enn de som gjennomføres for militærflyger. Felles for de to er at begge gjennomfører testene på Luftforsvarets seleksjonssenter på Rygge. Uansett, ikke la det skremme deg. Det eneste som kan garantere at du ikke kommer inn, er å ikke engang forsøke. Etter førstegangstjenesten valgte jeg å begynne på sivilingeniørstudie selv om det egentlig var flyger jeg ville bli. Jeg tenkte det var for vanskelig, og at det ikke var noe poeng i å prøve. To år senere valgte jeg å likevel gi det et forsøk, og søkte flyskolen i forsvaret. Jeg kom gjennom og fullførte flyskolen i fjor høst. Jeg grøsser når jeg ser tilbake på hvor nær jeg var å ikke søke i det heletatt, fordi jeg antok at jeg ikke hadde det som kreves. Ja, varselssystemet her på diskusjon.no funker ikke Men du er pilot nå? :O Er du siving og? Jeg er ikke pilot enda, men har gjennomført seleksjonen og er under utdanning til å bli det. Jeg er ikke siving, jeg studerte i to år før jeg avbrøt studiene for å søke flyskolen. Endret 24. januar 2014 av Reeve Lenke til kommentar
Icenor Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Støtter forslaget om UiT. Jeg kan takke dem for at jeg fikk oppfylt barndoms drømmen og i dag har en karriere jeg er veldig glad i. Jobbmarkedet har alltid vært tøft, men det er først og fremst vanskelig å få den første jobben. Etter det så løsner det en del. Dette er en veldig dynamisk bransje. Ikke noe for folk som ikke takler at landskapet er i konstant forandring. Mye media fokus, på godt og vondt. Mye ubekvem arbeidstid. Dette er ikke noe 8 til 16, mandag til fredag opplegg. Det vil være sosiale arrangementer du ønsker du kunne være med på, man ikke kan pga. jobb. Dette er en leder stilling. "Vi ansetter ikke styrmenn, vi ansetter fremtidige kapteiner" har jeg hørt mange ganger Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 25. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2014 (endret) Støtter forslaget om UiT. Jeg kan takke dem for at jeg fikk oppfylt barndoms drømmen og i dag har en karriere jeg er veldig glad i. Jobbmarkedet har alltid vært tøft, men det er først og fremst vanskelig å få den første jobben. Etter det så løsner det en del. Dette er en veldig dynamisk bransje. Ikke noe for folk som ikke takler at landskapet er i konstant forandring. Mye media fokus, på godt og vondt. Mye ubekvem arbeidstid. Dette er ikke noe 8 til 16, mandag til fredag opplegg. Det vil være sosiale arrangementer du ønsker du kunne være med på, man ikke kan pga. jobb. Dette er en leder stilling. "Vi ansetter ikke styrmenn, vi ansetter fremtidige kapteiner" har jeg hørt mange ganger Hehe, ja, det er sant. Men jeg liker det så mye at jeg ikke ser på det som en jobb egentlig Ser heller på det som den beste fritidsaktiviteten Endret 25. januar 2014 av Mathkiller Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Om det er drømmen din å bli pilot, så følg drømmen din. Du kommer bare til å angre om du ikke prøver. Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 Om det er drømmen din å bli pilot, så følg drømmen din. Du kommer bare til å angre om du ikke prøver. Ja, det har slått meg flere ganger. Prøver på en måte å distansere meg fra denne jobben, men hver gang jeg ser et fly hvor som helst, føler jeg at det er det jeg vil drive med... :/ Litt kjipt! Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Om det er drømmen din å bli pilot, så følg drømmen din. Du kommer bare til å angre om du ikke prøver. Ja, det har slått meg flere ganger. Prøver på en måte å distansere meg fra denne jobben, men hver gang jeg ser et fly hvor som helst, føler jeg at det er det jeg vil drive med... :/ Litt kjipt! En jeg kjenner over nettet i Nederland hadde også den samme drømmen. Han fikk seg først seg sertifikat for å fly sånne små fritidsfly, før han gikk på en slags pilotskole. Jeg aner ikke hvor mye det kostet men det var en skole som holdt til i Belgia tror jeg. Etter det satt han lenge hjemme før han fikk pengehjelp av foreldrene til sertifisering for å fly Airbus 320 (om jeg husker rett). Han søkte i månedsvis på alle selskaper uten å høre noe tilbake. Helt til slutt fikk han gjennomslag i Germania. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå