Hveding Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Hei. Siden jeg betalte 11 000 kr for min bærbar, så tenkte jeg gi luksusen i å bytte kjøpepasta til skjermkortet.Men hvor stor effekt vil dette ha ?Har lite peiling på forskjellen på den og den pastaen, men utifra det jeg har lest så kan en type pasta ha bedre effekt enn en annen, right ?Mvh Pat. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Ja men det er ikke så mye å hente, kanskje noen grader ned. jeg ville ikke gjort det om jeg var deg. Men om du gjør det bør du først finne ut om du mister garantien. Lenke til kommentar
tole Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Poenget med pastaen er å gi best mulig termisk transport. Noen materialer er bedre egnet på dette enn andre, men du kan anta at maskinen leveres med noe som duger godt nok. Enkelte av disse løsningene kan bli problematiske etterhvert. F.eks kan pastaen sprekke, noe som kan redusere kapasiteten for varmegjennomstrømmingen. I utgangspunktet trenger du m.a.o ikke å bytte pasta på en helt ny maskin. Selv det å skru fra hverandre de delene som er nødvendig for å sjekke dette kan være skadelig i tillegg til at du risikerer garantien. Når det er sagt så kan du selvfølgelig bytte til en annen pasta, men jeg tror neppe du tjener så mye på det. Jeg brukte som regel Arctic silver når jeg bygget PC'er før, og den fungerte veldig bra. Vær nøye med å rense kontaktflatene før du bruker dette og bruk akkurat riktig mengde pasta. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Det kan være ganske mye å hente på dette. Når det gjelder varmeutvikling så kan denne reduseres ved å legge på ny kjølepasta på både CPU og på GPU i den bærbare maskinen. Hvis maskinen nærmer seg ett år så kan dette være en lur investering. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Når maskinen er ny er det som regel veldig lite å hente. Etter et par år kan den originale pastaen ha enten rent bort eller størknet og sprekt. Jeg pleier å bytte pasta hvis jeg alikevel har demontert kjøler for rengjøring av støv. 1 Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Pcen er under 1 år gammel.. Hvis jeg skal ha noe som helst å hente, er det kanskje greit å vente MINST 1 år? Så langt er det gått ca 9 måneder. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Kan jeg spørre om du har problemer med tempen? Min mor har en bærbare fra 2008, den blir ikke noe særlig varm. Så hvorfor leter du etter å fikse noe som funker? Om det ikke funker ja da kan du fikse problemet. PS: Hva er temperaturen på gpuen din? Gpu-z? 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Hvis du ikke har problemer med varme ville jeg bare droppet det. Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 20. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2014 Ingen problemer, vet bare at høy varme minsker varigheten og sliter på delene. Tempen på gpu ligger ca på 70-90 grader under spilling.. Varierer en god del som du selv sikkert vet utifra om man spiller eller ikke, hva som skjer i spillet osv. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Det er ikke forhøy temp, mine ligger på 76c men har viftene på 73% kjører 24/7. MSI Afterburner, vet ikke om det funker på en bærbare pc? PS: Glemte å si 780TI Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Jo bedre og større kjøler, og jo høyere varmeutvikling det er på kjernen du skal kjøle, jo mer vil kjølepastaen ha å si. Laptoper generelt sett har svært små og dårlige kjøleribber og meget lavt strømforbruk kontra sine storebrødre. Og havner dermed i motsatt kategori. Det har derfor lite eller ingenting å si på å bytte kjølepasta, med mindre den du har har sprukket opp eller tørket inn (eller av annen grunn, ikke gir kontakt). Dette vil sjelden være et problem som de fleste andre nevner før etter et par år. Levetiden på 70-90 grader med variert bruk er sannsynligvis så lenge at resten av maskinen har blitt kastet før den tid. CPU/GPU er av de komponentene med lengst levetid, ja innenfor arbeidsområdet dens i hvert fall. Så om den f.eks holder i 15 eller 12 år tror jeg ikke spiller noen rolle frem eller tilbake. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Ja og derfor må jeg åpne min gamle bærbare fra 2004, har problemer med den nå. Er en xp3400 amd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå