Gå til innhold

Bytte kjølepasta, smart ?

Hveding

Anbefalte innlegg

Hei.

Siden jeg betalte 11 000 kr for min bærbar, så tenkte jeg gi luksusen i å bytte kjøpepasta til skjermkortet.
Men hvor stor effekt vil dette ha ?
Har lite peiling på forskjellen på den og den pastaen, men utifra det jeg har lest så kan en type pasta ha bedre effekt enn en annen, right ?

Mvh Pat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med pastaen er å gi best mulig termisk transport. Noen materialer er bedre egnet på dette enn andre, men du kan anta at maskinen leveres med noe som duger godt nok. Enkelte av disse løsningene kan bli problematiske etterhvert. F.eks kan pastaen sprekke, noe som kan redusere kapasiteten for varmegjennomstrømmingen. I utgangspunktet trenger du m.a.o ikke å bytte pasta på en helt ny maskin. Selv det å skru fra hverandre de delene som er nødvendig for å sjekke dette kan være skadelig i tillegg til at du risikerer garantien. Når det er sagt så kan du selvfølgelig bytte til en annen pasta, men jeg tror neppe du tjener så mye på det. Jeg brukte som regel Arctic silver når jeg bygget PC'er før, og den fungerte veldig bra.

Vær nøye med å rense kontaktflatene før du bruker dette og bruk akkurat riktig mengde pasta.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo bedre og større kjøler, og jo høyere varmeutvikling det er på kjernen du skal kjøle, jo mer vil kjølepastaen ha å si.

Laptoper generelt sett har svært små og dårlige kjøleribber og meget lavt strømforbruk kontra sine storebrødre. Og havner dermed i motsatt kategori.

Det har derfor lite eller ingenting å si på å bytte kjølepasta, med mindre den du har har sprukket opp eller tørket inn (eller av annen grunn, ikke gir kontakt).

Dette vil sjelden være et problem som de fleste andre nevner før etter et par år.

Levetiden på 70-90 grader med variert bruk er sannsynligvis så lenge at resten av maskinen har blitt kastet før den tid. CPU/GPU er av de komponentene med lengst levetid, ja innenfor arbeidsområdet dens i hvert fall. Så om den f.eks holder i 15 eller 12 år tror jeg ikke spiller noen rolle frem eller tilbake.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...