Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Transe-negativt ladet?

Gjest Slettet-lYlo5C

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-lYlo5C

Er transe et negativt ladet ord? Hadde aldri hørt om at det er det er et stygt ord, inntil jeg møtte noen transer som krever å bli kalt for trans* for transe er visst sårende og det samme som å bli kalt "styggen".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nøytralt i min bok. Men så er jeg jo ikke en transvestitt heller. Det er uansett greit å gjøre som dem ønsker hvis dem blir krenket av ordet.

Tenker det er litt som å kalle en svart person for "nigger/nigga" i USA/England uten å være svart selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Oki.

Det jeg er litt usikker på om det faktisk er kjent at transe er noe verre enn trans*-greiene eller om det er de som tåler lite? de er kjent for å ta ting veldig til seg.

Lenke til kommentar

Order "transe" blir brukt for å beskrive transvestitter: menn som kler seg i dameklær. De identifiserer seg selv som menn, men liker -- av forskjellige grunner - å kle seg i dameklær.

Transvestitter må ikke forvirres med menn eller kvinner som er transkjønnet. Disse personene har en forskjellig kjønnsidentitet fra sitt biologiske kjønn, og pleier å endre kroppen sin med kjønnshormoner og operasjoner for å få sin egen kropp til å "matche" slik dem føler seg innvendig. Man skal omtale transkjønnede personer med deres foretrukket pronomen :)

Jeg vil si at å kalle en person som er transkjønnet for "transe", kan virke litt negativt ladet.

Lenke til kommentar

Oki.

Det jeg er litt usikker på om det faktisk er kjent at transe er noe verre enn trans*-greiene eller om det er de som tåler lite? de er kjent for å ta ting veldig til seg.

Kansje det egentlige problemet er ikke at du kaller dem transer men at du stigmatiserer dem ved å si at de tar ting veldig til seg :hmm:

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Oki.

Kansje det egentlige problemet er ikke at du kaller dem transer men at du stigmatiserer dem ved å si at de tar ting veldig til seg :hmm:

Ser at den kunne setningen kunne misforstås, men jeg mente at den gjengen jeg diskuterte med er folk som tar ting lett til seg, ikke alle transer selfølgelig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...