Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva feiler mine tær? Frostskade? Brennende, sviende følelse

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger tips og råd.

Var ute i kulda i går. Det har seg sånn at jeg var ute i snø i type joggesko, nike freerun. Usikker på hvor kaldt det var. Kansje 8-10 minus med sur vind. Sto stille i ca 20 minutter, så føttene ble kalde. Bevegde tærene ganske ofte så blodet skulle sirkulere. Dro så til en kompis. Han hadde det kaldt hos seg og det var fest der så jeg fikk ikke varmet opp tærene skikkelig. Var der ca en time før jeg dro hjem. Da jeg kom hjem så var føttene varme igjen, så jeg tenkte ikke mer på det. Da jeg våknet i dag kjente jeg en blanding av svie brennende følelse i en del av tærene. Dusja så mine tær i varmt vann, Føttene ble veldig fort kalde etter dusjen. Fant fram ullsokker og tøfler som jeg har gått med i hele dag, så føttene har hatt det varmt, men det har vært sviende/ brennende følelse i hele dag, samt mens jeg skriver dette. Jeg lurer på om jeg har forfryst dem. Har tatt en grundig sjekk av mine føtter. Ingenting så unormalt ut. Har følelse i alle tær. Jeg håper at dette går over men er usikker. Hva tror dere? Noen som har hatt det lignende?

Anonymous poster hash: 27415...b2f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går nok over av seg selv.

Du har nok dratt på deg en liten frostskade, og gjorde det værre når du varmet opp føttene med varmt vann, ALLTID lunkent vann når du skal varme opp eller kjøle ned deg selv.

Har hatt noe lignende på fingrene flere ganger i førstegangstjenesten, da "døde" det ytterste laget i huden, etter noen dager kunne jeg rive av mer og mer av huden og det døde laget ble borte.

Huden dannet ett dødt "skall" på fingertuppene.

Hold bena varme, men ikke varm de opp med varmt vann, bruk lunkent om de blir kalde.

Ville ikke vært bekymert så lenge de ikke er røde/missfarget eller har redusert følbarhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det går nok over av seg selv.

Du har nok dratt på deg en liten frostskade, og gjorde det værre når du varmet opp føttene med varmt vann, ALLTID lunkent vann når du skal varme opp eller kjøle ned deg selv.

Har hatt noe lignende på fingrene flere ganger i førstegangstjenesten, da "døde" det ytterste laget i huden, etter noen dager kunne jeg rive av mer og mer av huden og det døde laget ble borte.

Huden dannet ett dødt "skall" på fingertuppene.

Hold bena varme, men ikke varm de opp med varmt vann, bruk lunkent om de blir kalde.

Ville ikke vært bekymert så lenge de ikke er røde/missfarget eller har redusert følbarhet.

Takk for svar! Jeg skal følge dine råd. Hvor lang tid tok det før den sviende følelsen ble borte og hvor lang tid tok det før huden døde?

Lenke til kommentar

Bør være ok til i morgen, om du holder de varme i natt.

Huden min var død når det slutta å gjøre vondt, tipper det er det som gjør vondt.

Hvor mye svir et egentlig?

Plagsomt eller sånn at du sliter med å sove?

Det er jo litt plagsomt. Ble vel 5 timer med søvn i går og 7 i natt, så soving går greit. Det er jo ikke slik at det er ekstreme smerter her. Jeg synes at storetå på begge føtter er mer rød enn vanelig i dag.

Lenke til kommentar

Problemet med frostskader er at legen ikke får gjort så mye uten å gjøre mer skade enn nytte.

Lindrende krem osv kan de jo gi, men vevskaden må nesten fikse seg selv.

"kanskje litt rødt" fikser seg selv, uten at legen kan gjøre så mye. Om man kontakter lege når frostskaden oppstår kan de gjøre en del mtp. oppvarming og sånn, men så vidt jeg vet er det lite å gjøre i etterkant på milde frostskader.

Ang. jobb, så er det som sagt noe du må ta stilling til, men ingenting i veien for at du drar på jobb

Lenke til kommentar

Tar turen til lege hvis det ikke har bedret seg i morgen, nettopp for å høre om det er noen kremer jeg kan bruke.

Ang. jobb, så står og går jeg hele dagen. Hvis det er bra for føttene så går jeg selvfølgelig på jobb. Det er da kjedelig å sitte hjemme.

Takk for svar, folkens :)

Lenke til kommentar

Har lite å si for føttene om du går eller ikke. Bare prøv å ikke frys på føttene så.

En legetur vil jeg aldri fraråde, men ikke forvent mirakler, antagelig er det ingenting å gjøre. Men dra om du har lyst, bedre med en tur for mye enn en for lite.

Aldri feil å få skader sjekket ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...