Scriptgutten Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Jeg har spart opp så mye egenkapital til at jeg har begynt i det små å se hva boligmarkedet har å by på. Men så er det en liten ting jeg ikke har tenkt over, og det er finansieringen av denne dokumentavgiften på 2.5% av kjøpesummen som fellesskapet vårt har kommet frem til at man skal betale. Det jeg lurer på er om denne avgiften blir tatt med i boliglånet, eller om dette må dekkes med egne midler ved siden av. Jeg har ca. 230000kr oppspart, som skulle holde til å ta opp et boliglån til å kjøpe en leilighet på ca. 1.5 millioner med tanke på egenkapitalkravet på 15%. Men samtidig så vil jo dokumentavgiften på en slik leilighet utgjøre 37500kr. Dersom boliglånet kan dekke dette skulle det ikke være et stort problem da det er småpenger i det store og hele, men hvis dette må betales ved siden av fra egen lomme, så må jeg jo ta av disse oppsparte midlene slik at jeg sitter igjen med bare 192500kr i egenkapital å vise til banken, og dermed mindre EK til boliglån slik at jeg bare får lånt penger til leilighet til ca. 1.3 millioner totalt. Hvordan er egentlig reglene for dette? Dersom det må dekkes med egne midler, finnes det noe smart workaround? Forbrukslån? Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 De fleste leiligheter er ikke selveier, og har dermed ikke dokumentavgift. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Sånn generelt observert: Har du ikke såpass margin at du klarer å legge ut dokumentavgiften, bør du uansett ned i pris eller utsette kjøpet. Det er ikke ment som kritikk av deg siden jeg ikke aner hva dine omstendigheter er, men når det gjelder egenkapitalkravet så bør alle ha god margin. Man skal ikke ha null på konto etter å ha kjøpt boligen og dermed lagt ut egenkapitalandelen. Man ender stort sett alltid med å måtte gjøre små eller store ting, eller kjøpe inn noe, og å ha null kroner på konto er særdeles dårlig økonomisk tankegang. Buffer er noe alle bør ha, og den skal aldri være null, heller ikke ved kjøp av ny bolig. Spesielt ikke ved kjøp av ny bolig. Begynner man å tenke på forbrukslån så er som regel ikke bufferen eller marginen god nok. 3 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Ja, kjenner til flere som har fått dok. avg. innbakt i den totale lånesummen. Er jo bare et sikkerhets-spørsmål for banken. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 De fleste leiligheter er ikke selveier, og har dermed ikke dokumentavgift.Vel, temmelig mange leiligheter er selveier, og dersom det gjelder den leiligehten man ønsker å kjøpe så hjelper det jo lite at de fleste ikke er det. Ellers er det vanskelig å være uenig med Ziff. 1 Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Flere av leilighetene jeg har kikket på har vært selveier, men det er riktig at de fleste er borettslag eller andre eierformer. Jeg er enig i at det ikke er noe bra sjakktrekk å kjøpe noe for så å være helt blakk etterpå, for jeg skal jo ha møbler, hvitevarer, kjøkkenutstyr, buffer til vedlikehold og andre litt store uforutsette kostnader osv. Jeg ser altså ikke for meg at jeg flytter helt enda, men jeg kikker likevel rundt for å se hva jeg kan få for en gitt pris. Jeg ser for meg at rundt mai-juni-juli kan være realistisk. Det er heller ikke sikkert at leiligheten trenger å koste fulle 1.5 millioner, men det var det jeg regnet ut at jeg teoretisk sett kan få kjøpt med det jeg har nå hvis jeg tyner grensene og banken er villig. Uansett hva regnestykket blir for å få en forsvarlig økonomi, så er spørsmålet fortsatt om jeg i tillegg må belage meg på å plusse på ~30000kr ekstra på slutten av dette regnestykket for selveierleilighet, kontra f.eks en borettslagsleilighet. Da er jo det Jarmo sier gode nyheter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå